آفتاب
یک مسئول در سازمان محیط زیست:

آموزش همگانی و فرهنگ سازی در دستور کار حفاظت محیط زیست قرار دارد

آموزش همگانی و فرهنگ سازی در دستور کار حفاظت محیط زیست قرار دارد

زنجان - ایرنا - مدیرکل آموزش و فرهنگ سازی سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: آموزش همگانی و فرهنگ سازی برای حفاظت از محیط زیست در سال جاری در دستور کار این سازمان قرار دارد.

کیومرث کلانتری روز شنبه در جمع خبرنگاران زنجان افزود: امسال، سال آموزش و فرهنگ سازی است و آموزش عموم اقشار جامعه و توانمندسازی کارکنان این سازمان در دستور کار قرار گرفته است.
وی یادآورشد: سند همکاری میان پنج دستگاه وزارت کشور، وزارت نیرو، آموزش و پرورش، سازمان محیط زیست و سازمان مدیریت و برنامه ریزی برای انجام آموزش های همگانی تهیه و منعقد شده است.
کلانتری اظهار کرد: برای آموزش و توسعه پایدار، آموزش در 105 هزار واحد آموزشی تحت مدیریت وزارت آموزش و پرورش را مد نظر قرار داده ایم.
مدیرکل آموزش و فرهنگ سازی سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: از دیگر طرح های مد نظر در حوزه آموزش همگانی، اجرای طرح یک روز با محیط بان درمدارس و جوامع حاشیه یا درون مناطق حفاظت شده است.
وی خاطرنشان کرد: در این طرح دانش آموزان و مردم ساکن در این مناطق با اهمیت محیط زیست و پاسداری از آن آشنا می شوند و نسبت به این موضوع حساس می شوند.
کلانتری این آموزش ها را موجب حساس شدن مردم نسبت به حرکت متخلفان در زمینه شکار غیر مجاز و جلوگیری از وقوع تخلف اعلام کرد.
وی با بیان اینکه امسال، سال توانمند سازی جوامع محلی با اولویت زنان و روستاییان است، ادامه داد: در صورتی که خواهان مشارکت مردم در حفاظت از محیط زیست هستیم، باید آنان را آموزش دهیم.
مدیرکل دفتر توسعه پایدار و اقتصاد سازمان حفاظت از محیط زیست در ادامه این نشست گفت: سازمان به هیچ عنوان از تولید محصولاتی که پسماند دارند یا پسماند آنها دیر تجزیه می شود، حمایت نمی کند.
زهرا جواهریان با بیان اینکه باید به مردم گفت که این پسماندها، کالای اقتصادی هستند، اضافه کرد: در صورتی که آنان متوجه شوند که با دور ریختن پسماندها و تولید زباله، بخشی از ثروت خود را نابود می کنند به حتم، نگرش متفاوت تری نسبت به این موضوع پیدا خواهند کرد.
وی ابراز کرد: برای کاهش زباله و پسماندها به ویژه پلاستیک ها، راهی غیر از حساس سازی و فرهنگ سازی وجود ندارد.
جواهریان افزود: سازمان بر لزوم افزایش مالیات واحدهای تولیدکننده ظروف پلاستیکی و یکبار مصرف تاکید دارد.
مدیرکل دفتر توسعه پایدار و اقتصاد سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: در کنار این افزایش مالیات، باید یارانه ای برای واحدهای تولیدکننده ظروف گیاهی قابل مصرف و تجدید پذیر در نظر گرفت.
وی اظهار کرد: زمانی که مردم مزایا و قیمت ظروف یکبار مصرف غیر قابل تجدید پذیر و ظروف گیاهی را مقایسه کنند به حتم به مرور زمان، به سمت حذف ظرف های یکبار مصرف حرکت خواهیم کرد.

**** پژوهش کاربردی، اقدامی برای حل مشکلات زیست محیطی است
معاون آموزشی و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست گفت: این سازمان اقدام به پژوهش های کاربردی کرده است چرا که برای حل مشکلی از مشکلات زیست محیطی باید پژوهش انجام شود.
مهناز مظاهری روز شنبه در حاشیه نهمین کنفرانس آموزش شیمی ایران در دانشگاه زنجان در گفت و گو با خبرنگاران افزود: پژوهش های کاربردی در سازمان حفاظت محیط زیست باید علت تغییرات زیست محیطی را ارائه کند و تمام پژوهش ها در این حوزه کاربردی باشد.
به گفته وی، اولین قدم در این سازمان اولویت های کاربردی پژوهشی بود که توسط معاونت های تخصصی احصا و به دانشگاه ها ابلاغ شد.
معاون آموزشی و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بر همین اساس مراکز علمی نیز پروژه های تحقیقاتی کابردی خود را به این سازمان ارائه می دهند.
مظاهری تاکید کرد: در 11 استان کشور بیش از 250 پروژه تحقیقاتی کاربردی ارائه شده که از این تعداد برای 70 پروژه تحقیقاتی اصلی بیش از 60 تا 70میلیارد ریال هزینه شده است
وی ادامه داد: در زمان حاضر بیش از 196 محقق و استاد دانشگاه در خصوص پروژه های کاربردی با سازمان حفاظت محیط زیست همکاری دارند.
معاون آموزشی و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست گفت: پژوهش های کاربردی این سازمان در خصوص حیات وحش، تنوع زیست، گرد و غبار، آب، آمایش سرزمین، توان اکولوژیک، توان زیستی، توسعه پایدار و اقتصاد محیط زیست است.
مظاهری به آموزش در این سازمان اشاره کرد و گفت: هم اکنون در کتاب های درسی شیمی، فنی و حرفه ای و استان شناسی دانش آموزان موضوع محیط زیست گنجانده شده است.
مدیرکل توسعه پایدار، آمار و اقتصاد سازمان حفاظت محیط زیست نیز با تاکید بر اینکه اقتصاد سبز کلید رسیدن به توسعه پایدار است، اظهارکرد: در این اجلاس، اهداف توسعه پایدار جایگزین توسعه هزاره شد چرا که اهداف توسعه هزاره که پس از 15 سال اجرا در کشورها ، محقق نشد.
زهرا جاهریان گفت: بر همین اساس، قرار است از سال 1216 تا 2030 همه کشورهای جهان به سوی اجرایی کردن اهداف توسعه پایدار و اقتصاد سبز حرکت کنند و در این خصوص نیز سند 2030 نوشته شده است.
وی ادامه داد: 17 هدف کلان، 169 هدف خرد و 230 شاخص در سند اهداف توسعه پایدار، مطرح شده است که باید همه کشورها از سال 1216 تا 2030 به سمت اجرایی کردن و بهبود این شاخص ها در حرکت باشند تا رسیدن به توسعه پایدار محقق شود در غیر این صورت با این روندی که کره زمین دارد به حتم نابودی آن را در پی خواهد داشت.
وی خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از این نابودی باید همه کشورها به سمت اجرایی کردن اهداف سند 2030 که رئیس جمهوری ایران سال گذشته آن سند را امضا کرد، باشند.
مدیرکل توسعه پایدار، آمار و اقتصاد سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در حال حاضر رتبه ای را بر اساس توسعه پایدار در دنیا مشخص کرده اند که ایران رتبه 79 را کسب کرده که با برنامه ریزی پنج ساله باید این رتبه را بهبود دهیم و این نیازمند همکاری دانشگاه ها، بخش خصوصی و سازمان های مردم نهاد است.
جواهریان ابراز امیدواری کرد، بتوانیم کشور را به سمت توسعه پایدار، اقتصاد سبز و مشاغل سبز حرکت دهیم، شغلی که ایجاد می شود محیط زیست را در کنار آن ببینیم و رشد اقتصادی بدون تخریب محیط زیست باشد.
وی تاکید کرد: برای رسیدن به توسعه پایدار نیازمند فرهنگ سازی و آموزش هستیم و باید اقتصاد سبز را معرفی کنیم.
جواهریان افزود: سازمان جهانی کار، مشاغلی را سبز می داند که آن شغل شایسته، پایدار، دارای منابع درآمد کافی، بهداشت و بیمه اجتماعی باشد.
یک هزار و 70 مقاله به دبیرخانه نهمین کنفرانس آموزش شیمی ایران ارسال شده بود که از این تعداد 104 مقاله برای داوری انتخاب و از این تعداد نیز 78 مقاله پذیرفته شد.
این کنفرانس روزهای 6 و 7 شهریور جاری در سالن الغدیر دانشگاه زنجان ادامه دارد.هیچ پروژه ای نباید بدون مطالعات زیست محیطی اجرا شود

**** معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: هیچ پروژه ای نباید پیش از آنکه تبعات زیست محیطی آن مشخص شود، در مسیر اجرا قرار گیرد.

مهناز مظاهری در جمع خبرنگاران زنجان افزود: در صورتی که پروژه ای بدون مطالعات زیست محیطی در مسیر اجرا قرار گیرد و تبعات زیست محیطی داشته باشد، به سختی می توان این مسائل را کنترل کرد.
وی بر لزوم مشارکت عموم مردم در حفاظت از محیط زیست تاکید کرد و یادآورشد: تمام آموزش های لازم به اقشار مختلف در زمینه حفاظت از محیط زیست باید از سنین کودکی آغاز شود.
مظاهری به آغاز تدوین کتب درسی برای مدارس و دانشگاه ها جهت آموزش دانش آموزان و دانشجویان به منظور مطلع سازی از اهمیت محیط زیست و نحوه حفاظت از آن اشاره و اظهار کرد: از سوی دیگر تفاهم نامه ای با دانشگاه شهید بهشتی به منظور آموزش مربیان مهدکودک ها منعقد شده است تا آنان برای آموزش کودکان در این زمینه فعال شوند.
معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: این سازمان همکاری های گسترده و مختلفی با وزارت علوم دارد و پروژه های مختلفی در زمینه توسعه پایداری و دانشگاه های سبز اجرا می کند.
وی به استقبال این سازمان از فناوری های نوین اشاره و خاطرنشان کرد: مسئولیت این سازمان حفاظت از محیط زیست است و نباید به آن به عنوان دستگاه مانع تراش نگریست.
مظاهری به بحث تاکید سازمان حفاظت محیط زیست بر لزوم انجام مطالعات بر روی محصولات و جانواران جهش یافته اشاره کرد و ادامه داد: باید خطرهای احتمالی هر موضوعی بررسی شود و تا زمانی که بی خطر بودن آن معلوم نشده باید قوانین احتیاطی را رعایت کرد.
معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست کشور به راه اندازی نخستین پژوهشکده محیط زیست و توسعه پایدار در کشور در این سازمان اشاره کرد و گفت: این پژوهشکده در حوزه مطالعات زیست محیطی می تواند قدم های بزرگی را با همکاری تمام دانشگاه ها و مراکز علمی بردارد.
وی از راه اندازی بانک اطلاعات محیط زیستی در این پژوهشکده خبر داد و تاکید کرد: تمام افراد و اساتیدی که پژوهش در مباحث زیست محیطی دارند، به حتم برای ثبت آثار و تحقیقات خود، به این بانک مراجعه کنند.
مظاهری به تخصیص اعتبار یک تا سه درصدی بودجه تخصیص یافته به هر سازمان به مباحث پژوهشی اشاره و اضافه کرد: این مبلغ برای سازمان حفاظت محیط زیست ناچیز محسوب می شود، اما بندهای قانونی بسیاری وجود دارد که این سازمان می تواند با اتکای به درآمدهای آن، پژوهش های بسیاری انجام دهد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان در ادامه این نشست به رویه انجام پژوهش و تایید مطالعات زیست محیطی طرح ها اشاره کرد و گفت: مسئولیت انجام طرح های زیست محیطی سدها با این سازمان نیست و شرکت آب منطقه ای در این زمینه مسئولیت دارد.
سید رضا موسوی به تاییدیه های زیست محیطی سد مراش اشاره کرد و افزود: در مورد مشکلات وارده به این مطالعات، بناست به زودی شرکت آب منطقه ای توضیحات لازم را ارائه کند.
معاون آموزش و پژوهش سازمان محیط زیست ایران که برای حضور در نهمین کنفرانس آموزش شیمی ایران به زنجان سفر کرده بود، در جمع خبرنگاران در اداره کل محیط زیست استان حاضر شد و به پرسش های آنان پاسخ داد.
7325/6085/3001
کد N1411177

وبگردی