آفتاب

بافت تاریخی روستای مزار بحستان ثبت ملی شد

بافت تاریخی روستای مزار بحستان ثبت ملی شد

مشهد-ایرنا- مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: بافت تاریخی روستای مزار بجستان در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی ،حسین زارع صفت افزود: پس از طرح پرونده در شورای سیاست گذاری ثبت و حریم سازمان میراث فرهنگی کشور و با تصویب اعضای این شورا ، این بافت تاریخی در دوم شهریور ماه جاری به شماره 31556 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.
وی با تاکید بر اهمیت این بافت تاریخی اظهار کرد: بافت های روستایی به واسطه کارکرد اساسی خود که تامین کننده بسیاری از نیازهای زیستی ، سکونتی و اقتصادی جامعه روستایی هستند از خصیصه پویایی و تغییر دائمی برخوردار هستند.
وی گفت: بافت های روستایی حاوی اطلاعات محیطی ، اقلیمی و فرهنگی مفید برای ارزیابی میزان تاثیر پذیری فرآیند شکل گیری و توسعه طبیعی کالبد روستاها هستند.
زارع صفت افزود: بناهای مسکونی داخل بافت با گونه های چهار ایوانی یا دو ایوانی برگرفته از فرهنگ و اقلیم کویری به صورت درونگرا و محصور و دارای حیاط مرکزی و اغلب آنها دارای زیرزمین، ایوان، انبار، هیزم خانه، طویله، بازشوهای کوچک و بادگیر بوده و فرم پوشش طاقها اغلب قوسی شکل و گنبدی است.
وی اظهار کرد: خانه های روستای مزار بجستان با توجه به کارکردهای مختلف ساخته شده به طوری که هر خانوار در خانه هایی با زیربنای دست کم 400 مترمربع زندگی می کنند و این محدوده به شیوه ای منحصر به فرد برای کارکردهای مختلف تقسیم بندی شده است.
وی گفت: پوشش اغلب خانه ها با توجه به اقلیم کویری، گنبدی است و این فضاها دارای تابستانهای خنک و زمستان های گرم می باشد.
زارع صفت افزود: بافت پیوسته روستای هدف گردشگری مزار بجستان مشحون از زیبائیهای معماری اقلیم کویری است که در نمایی هماهنگ این خصوصیات را پیش روی گردشگران قرار می دهد.
وی ادامه داد: وجود آثار و ابنیه تاریخی نظیر مقبره آصف برخیا، قلعه تاریخی مزار، صومعه مزار، قلعه دختر مزار، حسینیه مزار و قبرستان تاریخی آن نیز نشان دهنده پیشینه غنی این منطقه است.
وی گفت: وجود هنرهای سنتی و صنایع دستی از جمله پارچه بافی، چادربافی، حوله بافی، برک بافی و همچنین ثبت موضوعات فرهنگی فن و هنر سبد بافی ( ترکه بافی ) به شماره 832 و فنون شیره گیری انگور به شماره 836 در 11 تیر ماه سال 1391در فهرست میراث ناملموس کشورکه نشأت گرفته از فرهنگ مردم ساکن در این روستا می باشد، مؤید غنای عنصر میراثی این بافت تاریخی است.
بافت تاریخی روستای هدف گردشگری مزار در بخش مرکزی شهرستان بجستان و 5.5 کیلومتری جنوب غربی این شهر قرار دارد.
7496 / 6053
کد N1411129

وبگردی