آفتاب

نمایندگان مجلس عراق از پاسخ های هوشیار زیباری قانع نشدند

نمایندگان مجلس عراق از پاسخ های هوشیار زیباری قانع نشدند

بغداد-ایرنا- برغم آنکه برخی جریان های سیاسی عراق، طراحی سئوالات را در جلسه امروز شنبه مجلس از هوشیار زیباری وزیر دارایی این کشور زیر سئوال بردند، با اینحال اکثریت نمایندگان از پاسخ های وزیر قانع نشدند.

هوشیار زیباری که به مدت هشت سال در دوره نخست وزیری نوری المالکی، وزارت خارجه عراق را بر عهده داشت، در جلسه پنجشنبه گذشته از سوی گروهی از نمایندگان که خواستار سلب اعتماد از وی هستند، به پارلمان فراخوانده شد.
وی در جلسه امروز /شنبه/ پارلمان حاضر شد و به سئوالات طرح شده از سوی نمایندگان پاسخ داد، اما گویا پاسخ های وی، اکثریت پارلمان را قانع نکرد.
در همین حال، مخالفان نیز طراحی سئوالات از وزیر را زیر سئوال برده و آن را بی طرفانه ندانستند.
علی فیصل الفیاض از جریان ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری المالکی در واکنش به رای امروز اکثریت نمایندگان به قانع نشدن از پاسخ های وزیر دارایی عراق، گفت: سئوالات صرفا با انگیزه های سیاسی بود و طراحان اصل بی طرفی را رعایت نکردند.
وی با تایید عملکرد هوشیار زیباری، در دوره ریاستش بر وزارت دارایی، گفت: زیباری در یک دوره مالی بسیار سخت کشور را مدیریت کرده و موفق بوده است.
الفیاض به مذاکرات موفق زیباری با بانک جهانی اشاره کرد و همچنین تلاش های وی را در اخذ وام جهت پرداخت حقوق کارکنان و بازنشستگان یادآور شد.
به نظر می رسد، استیضاح هوشیار زیباری از ائتلاف کردستانی که طولانی ترین دوره ریاست بر وزارت خارجه عراق (2006 تا 2014 م) را در کارنامه خود دارد، در روزهای آینده به یک جنجال سیاسی جدید تبدیل شود.
وی در دوره نخست وزیری حیدرالعبادی از سوی ائتلاف کردستانی(بویژه حزب دمکرات کردستان عراق) برای پست وزارت دارایی نامزد شد و با تصویب پارلمان کار خود را از 2014 در این وزارت خانه شروع کرد.
طی دو هفته اخیر این دومین استیضاح جنجالی در پارلمان عراق است. به طوری که پیش از این نمایندگان با احضار خالد العبیدی وزیر دفاع تلاش کردند که از وی سلب اعتماد کنند، اما او در جلسه استیضاح خود، رئیس پارلمان و برخی نمایندگان را به فساد متهم کرد که جنجال ایجاد شده همچنان بر فضای سیاسی عراق سایه انداخته است.
تحولات جاری در عرصه سیاسی و پارلمانی، در چارچوب تلاش های جریان های سیاسی برای ایجاد تغییرات وسیع در نظام سیاسی این کشور است، به طوری که برخی ها طرح برکناری نخست وزیر، رئیس پارلمان و رئیس جمهور را نیز مطرح کرده اند.
خاورم*4*1770*1144
کد N1410983

وبگردی