آفتاب
وزیر علوم ف تحقیقات و فناوری

نیمی از صندلی های رشته های مرتبط با ریاضی فیزیک در دانشگاه ها خالی است

نیمی از صندلی های رشته های مرتبط با ریاضی فیزیک در دانشگاه ها خالی است

سمنان- ایرنا- وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: هم اکنون حدود نیمی از صندلی های مرتیط با رشته های ریاضی فیزیک در دانشگاه های کشور خالی است.

به گزارش ایرنا، محمد فرهادی روز شنبه در حاشیه افتتاح 2 طرح عمرانی دانشگاه سمنان در گفت و گو با خبرنگاران با بیان این که اکنون در رشته های مرتبط با علوم انسانی و ریاضی فیزیک در دانشگاه ها ظرفیت زیادی وجود دارد، افزود : امسال تعداد کسانی که در رشته ریاضی فیزیک ثبت نام کردند از تعداد ظرفیت پیش بینی شده کمتر است.
وی اظهار داشت : این تعداد در رشته علوم تجربی سه بر یک است یعنی از سه صندلی یک نفر به دانشگاه راه می یابد که این موضوع به هدایت تحصیلی دانش آموزان بر می گردد.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد : در رشته ریاضی فیزیک باید تشویق بیشتری صورت گیرد چون ورودی به این رشته در دانشگاه ها کاهش یافته، به گونه ای که برخی از این رشته به رشته علوم تجربی می روند که باید در رشته ریاضی فیزیک تقویت شود.
وی با اشاره به نزدیک شدن سال تحصیلی جدید، خاطرنشان کرد : امسال دانشجویان ورودی ها قبل از نیمه دوم شهریور سال تحصیلی خود را آغاز می کنند و دانشجویان جدید هم پس از گذراندن دوره آموزشی و آشنایی با قوانین و مقررات با چند روز تاخیر، سال تحصیلی خود را شروع می کنند.
وی از تغییر در برنامه های آموزشی در رشته های مختلف و شیوه پذیرش در دانشگاه ها در سال جاری خبر داد و گفت: امسال بسیاری از گرایش ها در مقطع کارشناسی حذف و پایه های علمی این مقطع نیز تقویت شده و می شود.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد : گرایش های حذف شده از مقطع کارشناسی به مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری اضافه می شود.
فرهادی یادآور شد : در کنار تقویت مقطع کارشناسی، امکانات و تسهیلات بیشتری نیز برای دانشجویان فراهم می شود.
وی از مرکز رشد فناور پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان که امروز به بهره برداری رسید به عنوان دومین واحد فناور کشور یاد کرد و گفت: امیدواریم واحدهای فناور با سرعت بیشتری در این مرکز مستقر و تحقیق و فناوری خود را کسب کنند.
وی افزود: همچنین واحدهای تحقیق و توسعه صنعتی نیز در این مرکز مستقر و فعال می شوند.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اعلام موافقت وزارت علوم برای ایجاد منطقه ویژه علم و فناوری در سمنان، گفت: این منطقه با طی شدن مسیر قانونی و چارچوب خود، پس از تصویب در شورای علوم، تحقیقات و فناوری ایجاد و شروع به کار می کند.
فرهادی به ظرفیت های سمنان در زمینه صنعت و وجود واحدهای صنعتی در این منطقه اشاره و اضافه کرد: به طور قطع با وجود چنین ظرفیت هایی در سمنان، ایجاد منطقه ویژه علم و فناوری لازم و ضروری است و ما نیز استقبال می کنیم.
وی با اشاره به تصویب پنج منطقه ویژه علم و فناوری در کشور ، گفت: هم اکنون 2 مرکز از این تعداد مراکز مصوب پیشرفت خوبی داشته است و امیدواریم بقیه مراکز در خراسان، آذربایجان و اصفهان نیز به زودی فعال شوند.
در سفر یکروزه فرهادی به استان سمنان شماری از طرح های عمرانی ، تولیدی و آموزشی به بهره برداری رسید.
7470/6026
کد N1410979

وبگردی