آفتاب

آغاز چهارمین دوسالانه بین المللی خوشنویسی ایران در قزوین

آغاز چهارمین دوسالانه بین المللی خوشنویسی ایران در قزوین

قزوین-ایرنا- چهارمین دوسالانه بین المللی خوشنویسی ایران باعنوان خواجه اختیار معروف به منشی گنابادی روزشنبه با حضور استاندار قزوین، رییس انجمن خوشنویسان ایران و جمعی از مسئولان و هنرمندان درسرای سعدالسطنه قزوین آغاز شد.

به گزارش ایرنا، مدیرکل فرهنگ وارشاداسلامی استان قزوین درآئین افتتاحیه چهارمین دوسالانه بین المللی خوشنویسی ایران هدف از برگزاری این دوسالانه را شناساندن این هنر به علاقه مندان عنوان کرد و گفت: این مراسم هنری و فرهنگی تا 25 شهریور ماه در مجموعه تاریخی سرای سعدالسلطنه قزوین ادامه دارد.
اکبر اسکندر نژاد، برگزاری دوسالانه خوشنویسی را از مهم ترین رخدادهای خوشنویسی در کشور دانست که برگزاری آن ارتقای سطح کیفی هنرمندان خوشنویس را به دنبال دارد.
اسکندرنژاد از خوشنویسی با وجود داشتن مفاخر بی بدیلی همچون میرعماد به عنوان سرلوحه هنرهای ایران اسلامی یاد کرد و گفت: به برکت برگزاری این دوسالانه که چهارمین دوره آن را پشت سر می گذاریم درصدد احیای این هنر هستیم..
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین خاطر نشان کرد: در حاشیه دوسالانه که همزمان با آئین های گرامیداشت روز قزوین و همچنین اجلاس بین المللی شهرداران جاده ابریشم است، این هنر برجسته را در پایتخت خوشنویسی ایران در معرض دید میهمانان قرار خواهیم داد.
دبیر چهارمین دوسالانه خوشنویسی ایران ضمن گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم استاد ابوالحسن محصص مستشاری از خوش نویسان بنام قزوین و کشور، افزود: قزوین در تمامی دوره ها دارای خوشنویسانی صاحب نام و چیره دست بوده و چنین پیشینه ای، این استان را به قطب و پایتخت خوشنویسی ایران تبدیل کرده است.
وی، همکاری انجمن خوشنویسی و پیشکسوتان این هنر اسلامی در امر برگزاری دوسالانه در قزوین را حائز اهمیت دانست و افزود: حضور اساتیدی برجسته از جمله غلامحسین امیرخانی، عباس اخوین، یدالله کابلی خوانساری، محمد سلحشور، محمدحسین عطارچیان، مجتبی ملک زاده، علی اشرف صندوق آبادی، علی شیرازی، احمد عبدالرضایی، ایرج نعیمایی، صداقت جباری، احمد پیله چی و مجید ملانوروزی بر کیفیت و دقت داوری های این دوره افزوده است.
اسکندرنژاد اضافه کرد:668 اثر به دبیرخانه چهارمین دوسالانه خوشنویسی در رشته های نستعلیق، شکسته نستعلیق، نسخ و ثلث ارسال شده است که با حساب آثار نفیس هنرمندان پیشکسوت و شاخص و داوری آنها این تعداد به 432 اثر رسید که در نوع خود از لحاظ کمی و کیفی کم نظیر است.
وی افزود: از میان آثار رسیده به دبیرخانه، 247 اثر در بخش نستعلیق مربوط به 178 هنرمند است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین با اشاره به راه یابی 115 اثر در بخش شکسته نستعلیق و 53 اثر در بخش نسخ و ثلث به چهارمین دوره دو سالانه خوشنویسی، اظهار کرد: در مجموع نیز آثار 68 هنرمند به مرحله پایانی راه یافته است.
آئین معرفی برگزیدگان و اهدای جوایز و تجلیل از هنرمندان چهارمین دوسالانه خوشنویسی ایران در قزوین 25 شهریور ماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار خواهد شد.
7389/ 6128/1352
کد N1410968

وبگردی