آفتاب
وزیر راه و شهرسازی:

در فرایند صدور گواهینامه رانندگی در ایران سختگیری نمی شود

در فرایند صدور گواهینامه رانندگی در ایران سختگیری نمی شود

تهران - ایرنا - وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه فرآیند صدور گواهینامه برای رانندگی در جاده ها در بسیاری از کشورهای جهان درحال سخت شدن است، گفت: اما در ایران نه تنها سخت نیست، بلکه هیچ اقدامی نسبت به سختگیری آن نیز نمی شود.

به گزارش روز شنبه ایرنا از روابط عمومی وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی روز شنبه در هفتاد و ششمین جلسه کمیسیون ایمنی راه ها با اشاره به تعداد بالای رانندگان پرخطر در جاده های کشور اظهارداشت: براساس شواهد موجود اکثر افرادی که در جاده های کشور رانندگی می کنند، مهارت های لازم ندارند و فقط یک گواهینامه با حداقل آموزش ها اخذ کرده اند.
وی افزود: قوانین رانندگی در بسیاری از کشورها به گونه ای است که دریافت بیش از 12 امتیاز منفی از سوی راننده باعث تعلیق گواهینامه او به مدت دو سال و سلب مجوز رانندگی وی می شود، اما چنین سیستمی در ایران وجود ندارد و این مساله باید در دستور کار قرار گیرد.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه معضل رانندگی پرخطر در جاده ها با جرایم دو میلیون ریالی برطرف نمی شود، تاکید کرد: علاوه بر سخت شدن فرایند صدور گواهینامه باید مهارت ها نیز در رانندگی افزایش یابد.
آخوندی تصریح کرد: موضوع صدور انواع گواهینامه رانندگی و نحوه اعمال تخلفات در سابقه اشخاص و تاثیرگذاری آن بر وضعیت گواهینامه و همچنین آموزش های مورد نیاز برای ارتقای کیفیت آموزش رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومی باید بار دیگر مورد بررسی قرار گیرد و پیشنهادهای مشخص برای اصلاح آیین نامه راهنمایی و رانندگی ارایه شود.
وی خاطرنشان کرد: زمانی در تهران یک میلیون و 200 هزار خودرو وجود داشت و هم اکنون در کشور 18 میلیون دستگاه خودرو داریم و به طور مرتب در حال اضافه شدن است، به همین خاطر بحث صلاحیت روانی کار بسیار سختی است، اما بررسی صلاحیت داشتن در مهارت های رانندگی قابل اجرا است و باید در این مورد به خصوص از طریق رسانه ها بحث و گفتگو شود.
وزیر راه و شهرسازی گفت: اگرچه اقدام های انتظامی و کنترلی در ارتقای ایمنی بسیار مهم است، اما آموزش در سنین پایین پایه ای ترین بحث در ایمنی راه ها به شمار می رود و امیدواریم وزارت آموزش و پرورش در این زمینه اقدام های مناسبی فراهم کند.
در ادامه فرمانده راهور ناجا با اشاره به اظهارات وزیر راه و شهرسازی درباره اعمال سختگیری در مهارت های رانندگی یادآور شد: پلیس درخواست های متعددی در این زمینه از مجلس نهم داشت که با مقاومت هایی روبرو شد، اما باید در این دوره جدید مجلس دوباره پیگیری شود.
سرهنگ محمدحسین حمیدی افزود: براساس تحلیل پلیس، سن رانندگان و ساعت تصادفات در شب علل اصلی تصادفات ناوگان حمل و نقل عمومی به شمار می رود که پیشنهادهای اصلاحی کاهش سقف سن رانندگان و ساعت کارکرد در شب ارایه شده است.
به گزارش ایرنا، سالیانه حدود17 نفر از هموطنان در راه های کشور به علت سوانح رانندگی جان خود را از دست می دهند و سختگیری در صدور گواهینامه های رانندگی می تواند بخشی از این سوانح را در راه های مواصلاتی کاهش دهد.
اقتصام**1108 **1561
کد N1410816

وبگردی