آفتاب

برگزاری همایش بازرگانان ایرانی فعال در ترکیه و بررسی راههای تعمیق روابط تجاری تهران و آنکارا

برگزاری همایش بازرگانان ایرانی فعال در ترکیه و بررسی راههای تعمیق روابط تجاری تهران و آنکارا

آنکارا – ایرنا - همایش کارآفرینان و بازرگانان ایرانی فعال در ترکیه ،با حضور تجار ایرانی و ابراهیم طاهریان سفیر جمهوری اسلامی ایران برگزار و راهکارهای نقش آفرینی بیشتر ایرانیان مقیم ترکیه در توسعه و تعمیق مناسبات تجاری و اقتصادی بین دو کشور بررسی شد.

به گزارش ایرنا، در این همایش که روز شنبه برای قدردانی از خدمات محسن مرتضایی سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در استانبول و در پایان ماموریت وی برپا شد، 'حمید زادبوم' رایزن بازرگانی سفارت و اعضای هیات مدیره انجمن تجار و صنعتگران ایرانی و شمار دیگری از کارآفرینان مقیم استانبول، شرکت کردند.
سفیر جمهوری اسلامی ایران همکاری های تجار ایرانی مقیم استانبول برای توسعه تجارت بین دوکشور را ارزشمند، توصیف و از فعالیتهای سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در استانبول تقدیر کرد
وی اظهار داشت که سطح روابط دو کشورقابل قبول است اما باید توسعه یابد.
وی گفت: با ملاقاتهای انجام شده با مقامات ارشد کشورمان، همه مسئولان کشور توصیه توسعه روابط با ترکیه را دارند و همه ما باید برای توسعه روابط دوکشور تلاش نماییم.
طاهریان با اشاره به شورایعالی راهبردی در سطح روسای جمهور و هیات وزیرات دو کشور که تا در اوایل سال جاری سومین آن در آنکارا برگزار شد، تشکیل این شورا را منحصر بفرد دانسته و هدف گذاری این شورا برای ارتقای سطح روابط به 30 میلیارد دلار را هدفی دست یافتنی دانست که نیازمند تلاش همه جانبه و همکاری بخش خصوصی است.
طاهریان فرد گفت: شان ما خدمت گذاری به ایرانیان و تکریم آنان می باشد و سفارت ایران در آنکارا و سرکنسولگری های ما در استانبول، ارزروم و ترابوزان، با تقویت بخش اقتصادی وبازرگانی خود در خدمت تجار محترم دوکشورمی باشد.
باقری زنوز رئیس این انجمن، طی سخنانی با تقدیر و تشکر از اقدامات و هماهنگی های انجام شده برای حمایت از تجار ایرانی در ترکیه، اظهار داشت که تجار ایرانی در استانبول برای توسعه روابط تجاری ایران و ترکیه از هیچ کوششی دریغ نخواهند کرد.
وی با اشاره به برخی مشکلات در تجارت ایران و ترکیه، از جمله مشکلات حمل و نقل و دروازه گمرکی بین دو کشور، از مسئولان خواست تا در رفع این مشکلات همراهی و اقدام نمایند.
مرتضایی فر سرکنسول کشورمان در استانبول، با تقدیر از همکاریهای ایرانیان مقیم استانبول، گزارشی از فعالیتهای سرکنسولگری در حوزه اقتصاد و تجارت را در طی ماموریت خود، به این نشست ارایه کرد.
حمید زادبوم رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در ترکیه نیز با تقدیر از زحمات و همکاریهای سرکنسول کشورمان در استانبول، در خصوص مشکلات مطرح شده تجاری توضیحاتی به نشست ارایه کرد.
وی گفت اولا جاده های کشورمان تا مرز بازرگان بایستی متناسب با نیاز به افزایش حجم تجارت وتردد کامیونها توسعه یابد و هدف گذاری مقامات ارشد کشورمان برای توسعه تجارت تا 30 میلیارد دلار نیازمند توسعه دروازه گمرکی بازرگان- گوربلاغ، احداث اتوبان خوی- رازی، فعال سازی مرز سرو- اسن دره و توسعه زیر ساخت حمل ونقل ریلی دوکشور دارد. اگراین اتقاقات نیافتد همچنان تجارت کالایی بین دوکشور امکان افزایش نخواهد داشت. این امر نیازمند همکاری و سرمایه گذاری بخش خصوصی کشورمان نیز میباشد.
در این نشست، نماینده تجار ایرانی مقیم ازمیر، رییس بانک ملت استانبول، رییس انجمن خیریه ایرانیان مقیم استانبول ورییس انجمن پزشکان ایرانی مقیم استانبول نیز حضور داشتند.
خاورم/2011**1579
کد N1410743

وبگردی