آفتاب

بلغارستان خویشاوند عامل حمله به مجله شارلی ابدو را به فرانسه تحویل داد

بلغارستان خویشاوند عامل حمله به مجله شارلی ابدو را به فرانسه تحویل داد

تهران- ایرنا- «مراد حمید» برادر همسر یکی از مهاجمان دفتر نشریه فکاهی «شارلی ابدو»، از بلغارستان به فرانسه بازگردانده شد تا در این کشور محاکمه شود.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع قضایی پاریس کرد برادر همسر «شریف کوآشی» یکی از مهاجمان شارلی ابدو، روز گذشته (جمعه) توسط مقامات بلغارستان به فرانسه بازگردانده شد. وی قرار است امروز (شنبه) در دادگاه مبارزه با تروریسم محاکمه شود.
این دانشجوی 20 ساله مظنون به همدستی در حمله براردان کوآشی، تحت تعقیب قرار داشت. وی که حکم بازداشت اروپایی برایش صادر شده بود، پیشتر در بلغارستان بازداشت شده بود. وی قرار است امروز در مورد «مشارکت مجرمانه تروریستی برای آماده سازی اقدامات تروریستی» در دادگاه ضدتروریستی محاکمه شود.
«مراد حمید» همچنین به تلاش برای پیوستن به گروه های تروریستی در سوریه متهم است. وی در 26 ژوئیه (5 مرداد) وارد بلغارستان شد و دو روز بعد از آن تلاش کرد به ترکیه برود که دستگیر شد.
وی به مقامات بلغارستان گفت تصمیم داشت به عنوان توریست به ترکیه سفر کند و هیچ ارتباطی با گروه داعش ندارد. متهم همچنین پذیرفت در فرانسه محاکمه شود.
بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، متهم همچنین برای عزیمت به بلغارستان از قطار و از مسیر مجارستان و صربستان استفاده کرده است که معمولا تروریست ها برای پیوستن به داعش در سوریه و عراق از آن استفاده می کنند.
پلیس فرانسه پیشتر در سال 2014 میلادی هشدار امنیتی در مورد مراد حمید صادر کرد. وی پذیرفته که یک بار تلاش کرده بود به سوریه برود.
پیشتر نام مراد حمید به در کنار نام برادران «حمید و شریف کوآشی» به عنوان یکی از عوامل حمله به دفتر شارلی ابدو، اعلام شده بود. وی که در آن زمان دانش آموز دبیرستانی بود خود را به کمیساری «شارلویل مزییر» (Charleville-Mézières) (محل سکونت خود و خانواده اش) معرفی کرد. او 48 ساعت بازداشت و سپس آزاد شد. از آن پس، مدیریت کل امنیت داخلی فرانسه وی را با افراط گرایی مرتبط می شناسد.
وی همچنین در سال 2014 میلادی نیز به عنوان یکی از مسئولان یک صفحه مرتبط با افراط گرایان، در شبکه اجتماعی «فیسبوک» شناسایی شده بود.
دفتر نشریه «شارلی ابدو» در 7 ژانویه 2015 (17 دی 93)، هدف حمله قرار گرفت. در این حمله 13 تن کشته و 11 تن دیگر مجروح شدند.
اروپام ** 9053**1572
کد N1410424

وبگردی