آفتاب

خانه تکانی داخل اتول‌ها

خانه تکانی داخل اتول‌ها

همشهری دو - محمد معمار: سقف و کف و صندلی‌های اتومبیل‌تان خیلی کثیف شده‌اند و نمی‌دانید باید چه کنید؟ احتمالا تا به حال اصطلاح «صفرشویی» را در کارواش‌ها شنیده‌اید.

كاركنان كارواش‌ها با صفرشويي دقيقا همين كار شست‌وشوي كامل داخل اتاقك خودرو و بعد هم قسمت‌هاي ديگر را انجام مي‌دهند كه البته هزينه قابل توجهي هم براي شما دارد. تميزكردن روكش‌ها، سطح داشبورد، كفپوش‌ها، سقف و به‌طور كلي بخش داخلي اتومبيل كار ساده‌اي نيست، اما از عهده شما برمي‌آيد. يادتان باشد اشتباهات جزئي و استفاده از مواد پاك‌كننده نامناسب مي‌تواند باعث از بين‌رفتن يا آسيب‌ديدن تجهيزات داخل اتاقك خودرو شود. اين صفحه به شما راهكارهايي پيشنهاد مي‌دهد تا به‌صورت حرفه‌اي خودتان اقدام به تميزكردن بخش‌هاي داخلي خودرو كنيد.

  • كفپوش‌هاي زيرپا

تميز كردن كفپوش‌ها بستگي به جنس آنها دارد. اگر جنس كفپوش خودروي شما پلاستيكي است به‌راحتي مي‌توانيد به وسيله آب و كف آن را تميز كنيد. اگر سنگ كوچك يا آشغالي هم لابه‌لاي برجستگي‌هاي كفپوش پلاستيكي شما گير كرده مي‌توانيد به وسيله يك شيء نوك تيز آن را تميز كنيد. اما اگر كفپوش شما جنس پارچه‌اي يا بافت دارد براي تميز كردن آن ابتدا بايد خاك روي آن را بتكانيد و سپس به وسيله شامپو فرش به خوبي آن را تميز كنيد. در آخر كفپوش را زير آفتاب بگذاريد تا به خوبي خشك شود. اگر قسمتي از كفپوش به خوبي خشك نشده باشد موجب پوسيدگي آن مي‌شود. براي موكت كف اتومبيل هم بايد ابتدا صندلي‌هاي جلو را باز كنيد كه كار چندان سختي نيست. بعد هم اين موكت‌ها را با شامپو فرش بشوييد و بگذاريد كاملا خشك شود.

  • داشبورد اتومبيل

اكثر افراد براي تميز كردن داشبورد خودرو از واكس‌هاي گرانقيمت استفاده مي‌كنند اما ما به شما پيشنهاد بهتري براي تميز و براق كردن داشبورد داريم. ابتدا بايد با يك دستمال مرطوب تمام سطح داشبورد را تميز كنيد و بگذاريد كاملا خشك شود. سپس به‌وسيله ابر، مقداري وازلين روي سطح آن بكشيد به‌طوري كه وازلين به همه قسمت‌هاي آن برسد. وازلين هم خاصيت تميز‌كنندگي دارد و هم باعث براق شدن سطح داشبورد مي‌شود. فقط حواستان باشد براي براق شدن زياد، بيش از حد از وازلين استفاده نكنيد؛ چرا كه باعث چرب‌شدن سطح داشبورد مي‌شود. در ضمن يادتان باشد كه استفاده زياد از واكس‌هاي رايج در كارواش‌ها، باعث آسيب‌ديدن قسمت داشبورد مي‌شود.

  • سقف اتاقك

براي تميزكردن سقف هرگز از جاروبرقي استفاده نكنيد چرا كه پارچه‌اي كه به آن چسبيده است بر اثر مكش جاروبرقي حالت خود را از دست مي‌دهد و باعث ايجاد سايه روي سطح آن مي‌شود. براي تميز كردن سقف خودرو ابتدا به وسيله يك دستمال نمدار خاك‌هاي روي آن را تميز كنيد. سپس مقداري شامپو فرش داخل اسپري‌هاي آبپاش بريزيد و به وسيله آن، شامپو فرش را روي سطح پارچه‌اي سقف بپاشيد. با يك دستمال نرم يا ابر روي سطح بكشيد تا خوب تميز شود. در آخر به‌وسيله يك دستمال خشك سطح آن را كاملا تميز كنيد. اگر لكه‌اي سمج روي آن وجود داشت مي‌توانيد از سركه استفاده كنيد. گوشه‌اي از يك دستمال را به سركه سفيد آغشته كنيد و روي آن لكه بكشيد. در آخر در‌هاي خودرو را باز بگذاريد تا سقف كاملا خشك شود.

  • روكش‌هاي صندلي

روكش‌هاي صندلي‌ها يكي از قسمت‌هايي است كه هنگام تميز كردن، افراد را با مشكلات فراواني روبه‌رو مي‌كند. ابتدا بايد به جنس روكش‌ها توجه كنيد. يادتان باشد روكش‌ها هرجنسي كه داشته باشند قبل از هر كاري بايد آنها را به به خوبي جارو كرد. اگر روكش صندلي خودروي شما از جنس چرم طبيعي است از محلول آب و صابون رقيق براي تميز كردن آن استفاده كنيد. توجه داشته باشيد كه مقدار صابون در اين محلول خيلي بايد كم باشد؛ چرا كه ممكن است خاصيت قليايي صابون به چرم آسيب برساند. قبل از استفاده از محلول، مقداري از آن را روي قسمتي از چرم كه در معرض ديد نيست آزمايش كنيد. درصورت به‌وجود آمدن هرگونه تغيير رنگ، از استفاده آن خودداري كنيد. اگر مشكلي پيش نيامد محلول را توسط يك دستمال نرم روي سطح روكش چرمي بكشيد و سپس به سرعت به وسيله يك دستمال خشك، سطح آن را تميز كنيد. اگر جنس روكش صندلي‌هاي خودروي شما پارچه‌اي بود محلول آب و جوش شيرين بهترين گزينه است. يك چهارم پيمانه جوش شيرين را داخل يك سطل آب بريزيد. اگر مي‌خواهيد محلول شما كف كند مقداري مايع ظرفشويي هم به محلول اضافه كنيد. سپس با يك ابر يا دستمال نرم، محلول را روي سطح روكش بكشيد و در آخر با يك دستمال نمدار كف‌هاي روي آن را بگيريد و بگذاريد تا خشك شود. شما مي‌توانيد لكه‌هاي سمج مثل لكه‌جوهر خودكار را به وسيله جوش‌شيرين تميز كنيد. مقداري جوش‌شيرين را روي لكه بريزيد و بگذاريد چند ساعت روي آن بماند، سپس با جاروبرقي جوش شيرين را جمع كنيد. اين ماده خاصيت لكه‌بري بالايي دارد. البته اين راهكار براي روكش‌هاي پارچه‌اي است. براي از بين بردن لكه‌هاي سمج روي روكش چرمي مي‌توانيد از اسپري مو يا همان تافت استفاده كنيد. در ابتدا تافت را روي لكه اسپري كنيد و سپس به وسيله دستمال نمدار آن را تميز كنيد.

  • دريچه‌هاي كولر و بخاري

دريچه‌هاي كولر و بخاري به‌خاطر داشتن شيار، بخش‌هايي هستند كه به‌راحتي نمي‌توان آنها را تميز كرد. براي تميز كردن آنها مي‌توانيد از چند گوش‌پاك‌كن استفاده كنيد. قسمت پنبه دار گوش پاك‌كن را كمي آغشته به سركه سفيد كنيد و به‌وسيله آن شيار‌هاي دريچه‌ها را به خوبي تميز كنيد.

  • چند نكته براي از بين بردن بوهاي نامطبوع

بوهاي نامطبوع داخل خودرو واقعا آزار‌دهنده هستند و به راحتي از بين نمي‌روند. اينجا به شما راهكارهايي براي از بين بردن اين بو‌ها پيشنهاد مي‌كنيم: صندلي‌هاي خودرو را جلو و عقب كنيد و اگر آشغال و كثيفي‌اي لابه لاي آنها وجود داشت تميز كنيد. با يك وسيله نازك و بلند مثل خط‌كش‌هاي آهني لابه لاي صندلي‌ها را تميز كنيد تا اگر چيزي درون آنها وجود داشت خارج شود. فقط اين كار را آرام انجام دهيد تا به صندلي‌ها آسيبي نرسد. فيلتر هواي خودروي خود را عوض كنيد. شايد منشا اين بوي نامطبوع از آن باشد. مقداري قهوه را داخل يك توري بريزيد و روي آن مقداري از عطر مورد علاقه خود را اسپري كنيد. به اين ترتيب داخل خودروي شما بوي خوشي خواهد گرفت.

کد N1410419

وبگردی