آفتاب

از شهاب‌باران تا استخر سبز آبی

از شهاب‌باران تا استخر سبز آبی

آیدا ابوترابی: سارا زاهدی، ریاضیدان ایرانی‌سوئدی موفق به دریافت جایزه‌ی ریاضیدان جوان اروپا شد. این جایزه، مهم‌ترین جایزه برای پژوهشگران جوان اروپاست که هر چهار سال یک بار اهدا می‌شود.

تاکنون 9 زن موفق به دریافت این جایزه شده‌اند. جايزه‌ي رياضيدان جوان اروپا اولین بار در سال 1992 میلادی اهدا شد. سارا زاهدی 34 ساله توانست با تحقیقاتش درباره‌ي توسعه و تحلیل الگوریتم‌های عددی برای معادلات دیفرانسیل پاره‌ای، در جمع 10 برگزیده‌ی امسال قرار بگیرد.

 

مرداد ماه به شهاب باران معروف است؛ اما امسال به گفته‌ی کارشناسان ناسا، شهاب‌باران دو برابر شدیدتر بود. دلیل این موضوع را موقعیت سیاره‌ی مشتری عنوان کرده‌اند.

گفته می‌شود که این پدیده در بسیاری از کشورها قابل دیدن بود و در شرایط ایده‌ال در يك ساعت تا 200 شهاب را می‌شد رصد کرد. شهاب باران در ایران هم به خوبی قابل مشاهده بود.

 

شركت کفش آدیداس به‌تازگی اعلام کرده که می‌خواهد کارخانه‌ای در آمریکا بسازد. خب تا این‌جای خبر که موضوع چندان جالبی به نظر نمی‌آید! اما قضیه این است که تمام خط تولید این کارخانه قرار است به‌دست روبات‌ها اداره شود.

در این کارخانه کفش‌ها در مدت خیلی کوتاه‌تری نسبت به کارخانه‌های معمولی تولید می‌شوند و نیروی انسانی در آن وجود نخواهد داشت. نام این کارخانه «اسپیدفکتوری» (Speedfactory) به‌معنی کارخانه‌ی سریع است.

 

در جریان مسابقات المپیک سال 2016، روبات‌ها به کمک عکاسان آمدند تا تصاویر بهتری از رقابت‌های آبی تهیه کنند. ماجرا از این قرارست که روباتی زیر آب یعنی کف استخر نصب می‌شود که عکاس، با کنترل از راه دور می‌تواند آن را کنترل کند.

پیش‌تر نیز از روبات‌های مشابهی در استخر استفاده می‌شد اما این روبات جدید هم خیلی پیشرفته‌تر است و هم آزادی عمل بیش‌تری به عکاس مي‌دهد تا تصاوير دلخواه خود را ثبت كند. تصویری که می‌بینید با كمك همین روبات گرفته شده است!

 

آمار و اطلاعات در جریان تمرین‌ها و مسابقات به ورزشکاران کمک می‌کند تا اطلاعات بهتری از وضیعت خودشان داشته باشند و بهتر بازی کنند. شرکت ویلسون هم با چنین نگاهی، توپی به نام «ایکس‌کانکتد» (X Connected) ساخته که امکان ثبت اطلاعات روی آن وجود دارد.

این توپ هوشمند راگبی، مسافت، سرعت و میزان گردش توپ را اندازه می‌گیرد. داده‌ها از طریق یک نرم‌افزار به گوشی موبایل ارسال خواهند شد. پیش از اين، توپ بسکتبال هوشمند این شرکت نیز وارد بازار شده بود.

 

در یک اتفاق عجیب، آب یکی از استخرهای شیرجه‌ي المپیک ریو سبز شد! مسئولان المپيك ابتدا گرم‌شدن آب را دليل اين موضوع اعلام كردند؛ ولي بعد مشخص شد كه افزودن يك ماده‌ي شيميايي، باعث از بين رفتن كلر آب شده و همين ماجرا آب استخر را سبز كرده است.

کد N1409857

وبگردی