آفتاب

تازه ترین آمار قربانیان زلزله ایتالیا

تازه ترین آمار قربانیان زلزله ایتالیا

با گذشت دو روز از زلزله ایتالیا همچنان عملیات های امدادی برای یافتن اجساد احتمالی قربانیان این حادثه درجنوب شرقی پروجا ادامه دارد و تاکنون اجساد 273 نفر از زیر آوار بیرون کشیده شده است.

به گزارش ایرنا، صبح چهارشنبه سوم شهریور بود که زمین لرزه ای به قدرت 6.2 ریشتر (مقیاس امواج درونی زمین) منطقه مرکزی ایتالیا در76 کیلومتری جنوب شرقی شهر « پروجا» را لرزاند.
براساس اعلام خبرگزاری راشاتودی، شدت زلزله به حدی بود که در بسیاری از شهرها از جمله رم، پایتخت ایتالیا هم احساس شد. این شهر درفاصله 126 کیلومتری مرکز زلزله واقع شده است.
سازمان زمین شناسی آمریکا در بدو وقوع این زمین لرزه اعلام کرد که شهر نورچا تنها 10 کیلومتر و شهر تاریخی پروستا با جمعیت قریب به 40 هزار نفر تنها 35 کیلومتر با مرکز زلزله فاصله داشته است.
درهمان ساعات اولیه این حادثه شهردار آماتریچ از ویرانی کامل این شهر خبر داد و رسانه ها نیز این خبر را تایید کرده و تصاویری را در این باره منتشر کردند.
شهر آماتریچ که ازجمله شهرهای تاریخی و توریستی ایالت پروجا قرار دارد در این حادثه به طور کامل از بین رفت و تلاش برای یافتن مفقودان حادثه همچنان ادامه دارد.
بعد از شهر آماتریچ، شهرهای آرکواتا، آکومولی و پسکارا از دیگر شهرهای توریستی این منطقه بیشترین خسارت را از این زلزله متحمل شدند.
ماتئو رنتزی نخست وزیر ایتالیا برای نظارت برعملیات امدادرسانی به مناطق زلزله زده این کشور سفر برنامه ریزی شده خود به فرانسه را لغو و تاکید کرد که چند روز آینده برای امداد رسانی بسیار مهم است.
ایماچولاتا پوستیگلیونه رئیس بخش خدمات اضطراری اداره دفاع مدنی ایتالیا نیز پس از زلزله اعلام کرد: هنوز شمار زیادی از مردم زیر آوار و افراد بسیاری مفقود هستند.
دفتر نخست وزیر اعلام کرده که تجهیزات سنگین و بالگردهای امدادی عازم مناطق زلزله زده شدند.
سرجیو ماتارلا رئیس جمهوری ایتالیا نیز این زمین لرزه را «لحظه دردناکی» برای کشور ایتالیا توصیف و با بازماندگان قربانیان زلزله ابراز همدردی کرد. رئیس جمهوری ایتالیا تاکید کرد که باید تمام نیروها برای نجات جان مردم گرفتار شده در آوار بسیج شوند.
وزیر بهداشت ایتالیا گفته است بسیاری از قربانیان کودک هستند و آمار کلی جان باختگان احتمالا باز هم افزایش خواهد یافت.
پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان نیز یک مراسم روز چهارشنبه را لغو و بجای آن مراسم دعا برای قربانیان زلزله برگزار کرد.
اکنون دو روز پس از گذشت این زمین لرزه که جهانیان را با تالم روبرو کرده اجساد 273 قربانی در شهرهای یاد شده پیدا شده است؛ یک اسپانیایی، سه انگلیسی در میان کشته شدگان این حادثه دیده می شوند. همچنین 5 رومانیایی در این حادثه کشته شدند و تلاش ها برای یافتن 11 رومانیایی مفقود شده در این حادثه ادامه دارد.
همچنین پراکندگی جمعیت در شهرهای حادثه دیده تخمین آمار دقیق مجروحان این حادثه را دشوار کرده اما بر اساس اعلام رسانه ها این زلزله تاکنون 368 مجروح در پی داشته است.
پنج هزار نیروی امدادی در تلاش برای یافتن الباقی قربانیان این حادثه هستند و مسوولان امدادی اعلام کرده اند تلاش ها تا لحظه آخر برای یافتن قربانیان و شهروندان که هنوز در زیر آوار نفس می کشند، ادامه می یابد.
از ابتدای وقوع زلزله در جنوب شرق ایتالیا در ایالت پروجا تاکنون بیش از 100 پس لرزه رخ داده که شدیدترین آن 4.3 ریشتر بوده است.
مرگبارترین زلزله از آغاز قرن بیستم درسال 1908 در زمانی که یک زمین لرزه به همراه سونامی حدود80 هزار نفر را در مناطق جنوبی رجیو کالابریا و سی سی لی کشت.
در مارس سال 2009 زلزله 6.3 ریشتری در منطقه آکوییلا در90 کیلومتری جنوب محل وقوع زلزله جدید، 300 کشته بر جای گذاشت.
شدت زلزله اخیر ایتالیا در ایالت پروجا و تعداد کشته های آن اما با توجه به مدت زمان گذشته از وقوع آن به نظر بیش از زمین لرزه سال 2009 تلفات در پی داشته باشد.
این زمین لرزه به حدی بود که با ابراز همدردی جامعه جهانی روبرو شد.
فرانسوا اولاند رئیس جمهوری فرانسه این زلزله را تراژدی وحشتناک خواند و حمایت فرانسوی ها از ایتالیا را اعلام کرد.
البته آسوشیتدپرس در این باره نوشت که در بیانیه فرانسوا اولاند، وی تمام کمک های مورد نیاز را به زلزله زدگان ایتالیا عرضه کرد ولی مشخص نساخت که منظور وی از تمام کمک ها به طور دقیق چه می باشد.
آنگلا مرکل نیز در پیامی به ماتئو رنتزی نخست وزیر ایتالیا فرستاد ضمن اعلام همدردی مردم آلمان نوشت: تصاویر ویرانی ها تکان دهنده است.
فرانک والتر اشتاین مایر وزیر خارجه آلمان نیز در این باره گفت: اگر نیاز باشد آماده ایم تا کمک رسانی کنیم.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان نیز در پیامی به 'ماتئو رنتزی ' نخست وزیر ایتالیا، کشته شدن شماری از مردم این کشور در جریان زلزله را به وی، دولت و مردم ایتالیا و به ویژه خانواده قربانیان این حادثه دلخراش تسلیت گفت و تاکید کرد که در این لحظات سخت، ملت و دولت ایران همچون گذشته در کنار ملت دوست، ایتالیا خواهند بود.
با این شرایط میزان دقیق خسارات ناشی از این زلزله و تعداد قربانیان و مجروحان در روزهای آتی به طور دقیق مشخص خواهد شد اما آنچه مسلم است بازسازی شهرهای تخریب شده که اغلب آنها تاریخی و توریستی بودند دشوار است. به عبارتی علاوه بر خسارت های مالی، بخشی از تمدن ایتالیا در پی این زمین لرزه از بین رفته است که شاید بازسازی آن جبران پذیر نباشد.
کد N1408578

وبگردی