آفتاب
استادیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد:

رژیم غذایی فاقد گلوتن بهترین روش درمانی کنونی بیماری سلیاک است

رژیم غذایی فاقد گلوتن بهترین روش درمانی کنونی بیماری سلیاک است

تهران - ایرنا - استادیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در حال حاضر بهترین روش درمان بیماری سلیاک رعایت رژیم غذایی فاقد گلوتن است که در گندم و نان وجود دارد.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، آزیتا گنجی روز پنح شنبه در همایش بیماری سلیاک افزود: سلیاک بیماری شایعی است حتی از برخی بیماری های گوارشی مانند التهاب روده نیز شایع تر است اما در درمان آن تاکنون عقب مانده ایم.
وی اظهار کرد: شاید گمان می کردند که بیماری نادر و در عین حال ساده ای است در حالی که این بیماری مشکلات روحی و روانی زیادی برای فرد مبتلا به همراه دارد.
وی ادامه داد: در حال حاضر بهترین روش درمان رعایت رژیم غذایی فاقد گلوتن است که دسترسی به این گونه مواد غذایی در کشور مشکل است و این یکی از سختی های افراد مبتلا به سلیاک است، همچنین گران بودن این مواد از دیگر مشکلات سلیاکی ها است.
گنجی افزود: همچنین در مجامع مختلف از جمله مدارس دسترسی به این نوع مواد غذایی دشوار و یا غیر ممکن است بنابراین فرد مبتلا به سلیاک برای تهیه مواد غذایی مورد نیاز با مشکل مواجه می شود.
وی اظهار کرد: از سالها پیش یک سری کارهای تحقیقاتی بر روی درمان بیماری سلیاک در دنیا آغاز شده که امیدواریم هرچه زودتر به نتیجه برسد اما در حال حاضر بهترین روش درمان رژیم غذایی فاقد گلوتن است که مطالعات نشان می دهد 70 درصد افراد مبتلا به سلیاک این رژیم را رعایت می کنند.
استادیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد درباره علت بروز این بیماری گفت: تحقیقات نشان داده است به نظر می رسد برخی میکروب ها در روده وجود دارند و زمانی که گلوتن توسط خوردن نان یا گندم وارد بدن می شود آنرا به گونه ای تحریک می کند که موجب بروز اختلال می شود.
به گفته وی در برخی موارد مصرف برخی آنتی بیوتیک ها نیز موجب بروز این بیماری می شود.
وی اظهار کرد: تحقیقات نشان داده است که شاید مصرف پروبیوتیک ها بتواند به افراد مبتلا به سلیاک کمک کند تا از گلوتن بیشتر از حد مجاز استفاده کنند.
گنجی گفت: تحقیقات بر روی چند دارو در استرالیا در حال انجام است که دو دارو فاز دوم را با موفقیت پشت سر گذاشته اند، همچنین مطالعه بر روی یک واکسن هم در حال انجام است.
وی اظهار کرد: قطعا در آینده درمان های خوبی برای بیماری سلیاک خواهیم داشت اما هنوز با آن فاصله داریم بنابراین تاکید می کنم که فعلا بهترین درمان رژیم غذایی فاقد گلوتن است که البته بهتر است از انواع ویتامین ها غنی شده باشد که این مساله باید مورد توجه مسوولان و تولید کنندگان مواد غذایی قرار گیرد.
سلیاک نوعی بیماری است که بدن افراد مبتلا به آن به گلوتن موجود در گندم و نان واکنش نشان می دهد وبا علائمی همچون یبوست، اسهال، کم خونی، نفخ، چاقی، بی حالی، پوکی استخوان، نازایی و یا کم زایی و مشکلات پوستی همراه است.
همایش یک روزه بیماری سلیاک در بیمارستان شریعتی برگزار شد.
علمی 9014**1569
کد N1408043

وبگردی