آفتاب

المپیک 2020 فرصتی طلایی برای کاراته

المپیک 2020 فرصتی طلایی برای کاراته

تهران - ایرنا -المپیک با همه خوبیها، بدی ها و ناداوری هایش با اشکها و لبخندهایش و با تمام شیرینی و تلخی هایش به پایان رسید و ما ماندیم و عنوان 25 المپیک و حرف و حدیث هایی که تا المپیک دیگر ادامه خواهند داشت اما اینکه از اتفاقات تلخ و شکست های دور از انتظار درس خواهیم گرفت یا دوباره برنامه ریزی و کار هدفمند را به روزهای آخر می گذاریم تا حسرت مدال های از دست رفته به هر دلیل را بخوریم.

آنچه از ریو 2016 فراموش نمی شود...
در تکواندو، 'عاشورزاده' در ثانیه های پایانی باخت. 'خدابخشی' به حریف ایرانی الاصل تیم آذربایجان و همینطور 'سجاد مرادی' که از شانس های جدی مدال بود، پرونده تکواندو را با واگذاری بازی بستند. خوب شد ' کیمیا علیزاده ' آنجا بود و از حیثیت تکواندو دفاع کرد. تاریخ ساز شد و رکود ثبت کرد. دختران ایران هیچگاه او را از یاد نخواهند برد.
ناداوری هایی المپیک متحیرمان نکرد. دیگر عادت کردیم و زود فراموش می کنیم. درست مانند المپیک قبل. دیگرهمه می دانند ایرانی ها کرسی جدی در فدراسیون های بین المللی ندارند و زیاد اهل پیگیری شکایت هم نیستند و راحت میشود حقشان را پایمال کرد.
اما مردم با گریه های قوی ترین مرد جهان بعد از بی ثمر ماندن تلاش هایش گریستند و متولیان یادشان بماند جایی باید پاسخگوی این اشکها باشند. تمام امید ما بهداد سلیمی بود که با او چنان کردند که شایسته شایستگی هایش نبود. هرچند که کیانوش رستمی و سهراب مرادی قبل از بهداد با بدست آوردن دو مدال ارزشمند طلا تا اندازه ای تواسته بودند بار روانی ناشی از نتیجه نگرفتن ورزشکاران ایران در هفته اول را کاهش دهند.
در ورزش ملی کشور نیز,کشتی زیبای 'حسن رحیمی' و رکوردزنی 'حسن یزدانی' که در 9 دقیقه سه کشتی را برد و به فینال رسید و نیز 'کمیل قاسمی' دل مردم را کمی شاد کرد ولی 'رضا یزدانی' امید اول کشتی آزاد ضربه فنی شد.
والیبالیست های تاریخی در حضور اول خود جزو هشت تیم برتر المپیک شدند و با کمی دقت و دوری جستن از حاشیه ها و پدیده ناپسند بازیکن سالاری که این روزها این رشته پرطرفدار را درگیر خود کرده است، می توانستند عنوان بهتری داشته باشند اما نشد.
'عابدینی' در شمشیربازی که اینجا هم البته مقداری ناداوری چاشنی کار بود توانست برای اولین بار جزو چهار نفر برتر المپیک باشد.
'لیلا رجبی' گرچه ایرانی نبود اما افتخار آفرین برای ورزش این مرز و بوم بود. هرچند که حاشیه های ایجاد شده برای او در یک برنامه ورزشی این قهرمان را آزار داد.
در دو و میدانی نیز در کنار ناکامی بسیاری از ورزشکاران این رشته مادر در المپیک نباید از حضور حسن تفتیان سریع ترین مرد ایران در مرحله نیمه نهایی مسابقه دو 100 متر مردان المپیک و رقابت با اسطوره های همچون یوسین یولت در این رشته جذاب و پرطرفدار به سادگی گذشت.
حال ما مانده ایم و اینهمه سوال در دل....
آیا روی باخت های دور از انتظار و ناداوری هایی که در این المپیک بر پیکره ورزش ایران خورده سرپوش خواهیم گذاشت؟
علت باخت های ورزشکاران کشتی فرنگی که در المپیک گذشته تاریخ ساز بودند و ناداوری هایی که در بیشتر ورزش ها بخصوص در رشته وزنه برداری به قویترین مرد دنیا تحمیل کردند چیست؟
آیا ورزشکارانی که برای اعتلای نام ایران از جان مایه میگذارند مقصر هستند؟
چرا با این همه سرمایه ملی و انسانی که در کشور هست فقط تعداد اندکی سهمیه المپیک می گیریم و اینکه چرا تمام توجه و سرمایه ورزش تنها روی برخی رشته ها متمرکز شده که از قبل در آن مدال داشته ایم و بسیاری از رشته های دیگر مهجور مانده اند؟
و اگر این رشته های مدال آور روزی از المپیک خارج شوند چنانچه برای کشتی این تصمیم یکبار گرفته شد، چه خواهیم کرد؟ چه چیزی برای عرضه در المپیک داریم؟
حتی در همین رشته ها نیز تلاش مان کافی نیست و در المپیک ریو شاهد بودیم که در میان حیرت همه، کشتی گیر 20 ساله ژاپنی گوی سبقت از ورزشکار با تجربه مان برد و باید بدانیم که کشورهای دیگر ننشسته اند که ما همیشه مدال های این رشته ها را از آن خود کنیم. ژاپن زنگ خطر را برای کشتی ایران به صدا درآورد و در المپیک بعدی در توکیو باید منتظر شگفتی سازی ورزشکاران این کشور باشیم.
باید دید آیا اهالی بهارستان برنامه های وزارت ورزش و جوانان برای المپیک 2020 را از همین حالا از وزیر اهل دانش مدیریت ورزش خواهند پرسید یا منتظر خواهند ماند تا چند ماه مانده به این مسابقات؟
دو میلیون کاراته کار ایرانی از المپیک 2020 مدال می خواهند
بهترین خبر منتشر شده از ریو اعلام حضور کاراته در المپیک 2020 بود. بیش از دو میلیون ایرانی کاراته کار به این رشته عشق می ورزند. سالهاست قهرمانان جهان کاراته پرچم ایران را بالا میبرند وسالها این حسرت را در دل و این آرزو را بر لب داشته اند که ای کاش کاراته المپیکی بود تا برای ایران مدال می گرفتیم.
حالا این فرصت پیش روی آنان است. هنوز جزییات حضور کاراته در المپیک مشخص نیست. اما در مسابقات جهانی این رشته 16 مدال در بخش زنان و مردان توزیع می شود.
پنج وزن در کومیته انفرادی مردان،پنج وزن در کومیته انفرادی زنان، کومیته تیمی در مردان و زنان و کاتای انفرادی و تیمی مردان و زنان.
با توجه به مدال های ایران در مسابقات جهانی، کارشناسان دریافت حداقل پنج مدال طلا را توسط تیم ایران در 2020 پیش بینی می کنند.
این سرمایه بی نظیری به شمار می رود و البته کشورهای دیگر صاحب نام این رشته را نباید دست کم گرفت. رقبای ایران درکاراته از اکنون برنامه های مدونی را پیگیری میکنند که نتایج آن در توکیو دیده خواهد .
فدراسیون کاراته و میلیونها آرزو
یه دلیل علاقه مندان زیاد کاراته در کشور، سبک های زیادی در فدراسیون کاراته فعالیت میکنند . همیشه هم اختلاف نظرهایی بین روسای سبکها وجود دارد . درگیری های آنان با دبیر و رییس فدراسیون کاراته نیز به امری عادی تبدیل شده است.
همین موضوعات و همچنین قدرت رییس فدراسیون کاراته هم باعث میشود همیشه بر سر کرسی های این فدراسیون دعوا باشد.
گروه هایی هم هستند که از نامزدهای خود در انتخابات آتی این فدراسیون به شدت حمایت میکنند و ما شاهد فعالیت انتخاباتی عجیبی در فدراسیون کاراته هستیم.
ورزشکاران این رشته در شرایط کنونی خواستار برگزاری سریع انتخابات فدراسیون کاراته هستند و حالا که وزیر ورزش متخصص مدیریت ورزش است ، انتظار دارند رییس فدراسیون کاراته هم از متخصصان کاراته باشد .
*یوسف محمدی مقدم،قهرمان اسبق و کارشناس کاراته
ورزشی ** 3783** 1701
کد N1407949

وبگردی