آفتاب

جهانگیری: ایجاد ارزش افزوده با تبدیل مواد خام معدنی، ضروری است

جهانگیری: ایجاد ارزش افزوده با تبدیل مواد خام معدنی، ضروری است

تهران- ایرنا- معاون اول رییس جمهوری گفت: امروز صادرات مواد خام معدنی کشور از بازار جهانی لازم برخوردار است اما تبدیل آن به ارزش افزوده، بازدهی بالایی به دنبال دارد و مسئولان جمهوری اسلامی نیز به این امر توجه جدی دارند.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا، «اسحاق جهانگیری» امروز (پنجشنبه) در آیین راه اندازی واحد ذوب و ریخته گری مجتمع فولاد کویر دامغان افزود: امروز انتظار می رود اقتصادی در کشور شکل بگیرد که قادر باشد ایران را به پیشرفت برساند و از چالش ها عبور دهد.
وی بر لزوم بسترسازی برای حضور فعال بخش خصوصی در اقتصاد کشور تاکید کرد و افزود: ضرورت دارد شرایط برای حضور بخش خصوصی مهیا شود.
جهانگیری اضافه کرد: کشور ما از استعدادهای زیادی مانند نفت و گاز برخوردار است که در این زمینه جایگاه یکم یا دوم جهانی را داریم.
معاون اول رییس جمهوری گفت: بررسی ها نشان می دهد شماری از معدن های کشور مانند گل گهر سیرجان، چادرملو یزد و سنگان خراسان رضوی که در کویر مرکزی قرار دارند و تا افغانستان امتداد دارند، در اندازه های جهانی است.
وی بر بهره گیری از فناوری روز تاکید کرد و افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت برای رشد و توسعه فولاد کشور برنامه مناسبی دارد و برای کل زنجیره ارزش از سنگ آهن تا محصول نهایی برنامه ریزی کرده است.
جهانگیری استان سمنان را از مهمترین مناطق معدنی کشور دانست و ادامه داد: سرمایه گذاری بخش خصوصی، توسعه بیشتر استان را سبب می شود که این امر با حمایت و قدردانی دولت همراه خواهد بود.
معاون اول رییس جمهوری محدودیت منابع آب کشور را «جدی» توصیف کرد و گفت: برای حل مشکل کم آبی بویژه در مناطقی مانند استان اصفهان باید تلاش شود که در این زمینه رعایت اصول زیست محیطی از اهمیت بالایی برخوردار است.
به گزارش ایرنا، پیش از سخنان معاون اول رییس جمهوری، مدیرعامل مجتمع فولاد کویر دامغان به تشریح فعالیت این واحد صنعتی پرداخت.
«مهدی رنجبری» گفت: چهار خط برای تولید شمش و خطوط ریخته گری طراحی شده است و سالیانه 120 هزار تن شمش تولید خواهد شد که با نصب کوره بعدی در سه ماه نخست سال آینده ظرفیت این واحد به 300 هزار تن می رسد.
به گفته وی، این واحد صنعتی اکنون دارای 180 نفر نیروی کار است و برای واحد نورد سرگرم مذاکره با برخی شرکت های اروپایی است.
به گزارش ایرنا، مدیرعامل مجتمع فولاد کویر دامغان سی ام مردادماه امسال در یک نشست خبری اعلام کرد: مجتمع صنعتی یاد شده با سرمایه گذاری پنج هزار و 900 میلیارد ریال (590 میلیارد تومان) شکل گرفته است تا امکان تولید شمش فراهم شود و سپس واحد نورد نیز به آن افزوده می شود.
به گفته وی، تاکنون از سوی بخش خصوصی 10هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری در این واحد فولادی صورت گرفته است و انتظار می رود تا دو سال آینده نزدیک سه هزار فرصت شغلی در این واحد صنعتی فراهم شود.
معاون اول رییس جمهوری پنجشنبه در سومین روز از هفته دولت مرحله نخست واحد ذوب و ریخته گری مجتمع فولاد کویر دامغان را افتتاح کرد.
به گزارش ایرنا، پارسال ایران برای نخستین بار به رکورد صادرات چهار میلیون و یکصد هزار تن فولاد خام دست یافت و انتظار می رود امسال این رقم با وجود رکود فعالیت طرح های عمرانی به بیش از 6 میلیون تن برسد.
ایران چهاردهمین فولادساز جهان است و انتظار می رود با دستیابی به تولید 19 میلیون تن در سال 1395، جایگاه ایران بین تولیدکنندگان شاخص دنیا بهبود یابد.
اقتصام**1559**1961
کد N1407702

وبگردی