آفتاب
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی :

آموزش سواداجتماعی به بی سوادان از برنامه های نهضت است

آموزش سواداجتماعی به بی سوادان از برنامه های نهضت است

تهران - ایرنا - رئیس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: خواندن و نوشتن دیگر تنها هدف نهضت نیست بلکه آموزش مشارکت در برنامه های اجتماعی از اهداف دیگر این سازمان برای افراد بی سواد و کم سواد است.

علی باقرزاده روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه در نهضت سواد آموزی سه دوره برای آموزش داوطلبان در نظرگرفته شده است ، اظهار کرد: دوره اول سوادآموزی عمومی است و متمرکز به زبان آموزی خواندن و نوشتن کلمه ، جمله سازی و انشاء کلماتی که مربوط به زندگی افراد است ، می باشد .
وی گفت: برای مثال درج مشخصات آدرس ، تلفن ، محاسبه درآمد و هزینه استفاده از دفترچه قسط و دستگاه خود پرداز ، پاسخگویی به تلفن هوشمند و حتی پرداخت قبوض از طریق این ابزار ، از جمله آموزش های اولیه به افراد بی سواد است.
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با بیان اینکه نهضت به سمتی در حرکت است که فقط خواندن و نوشتن وسیله با سواد شدن فرد تلقی نشود بلکه مشارکت در فعالیت های اجتماعی مدنظر این سازمان است، افزود: سازمان اکنون به این نتیجه رسیده سواد اجتماعی برای جامعه بسیار مفید بوده و برای مثال می توان به حضور مردم در انتخابات اشاره کرد که فرد و یا افراد سوادآموز می توانند در این رویداد سیاسی اجتماعی با مطالعه زندگی نامه نامزدها ، انتخاب اصلح را انجام دهند.
باقر زاده اظهار کرد: از دیگر اهداف نهضت سوادآموزی ارتقاء آداب برخورد های اجتماعی و همچنین مسایل زیست محیطی است و به فرد یا افراد آموخته می شود که آلودگی های زیست محیطی چگونه زندگی را با خطر مواجه می سازد و متن کتابهای نهضت مملو از مسایلی است که نکات آموزنده و اجتماعی درآن وجود دارد.
وی گفت: یک بخش دیگر آموزش قرآن است که دلیل بسیاری از افراد بی سواد جهت باسواد شدن ، خواندن قرآن و ادعیه بخصوص در زمان حضور در مراسم های مذهبی و زیارت عتبات عالیات و بطور ویژه مناسک و اعمال حج توسط خود فرد است.
باقرزاده بیان کرد: البته آموزش هایی نیز در رابطه با انضباط اجتماعی اعم از فرهنگ ایثار و گذشت ، تعاون و مسایل تحکیم خانواده و رابطه با فرزندان در کنار خواندن و نوشتن به افراد بی سواد و یا کم سواد آموزش داده می شود که این دوره اول عمومی است و فرد یا افراد حاضر در این دوره باید 400 ساعت دوره آموزشی را طی کنند و ارزش مدرک این دوره معادل سوم ابتدایی است.
وی افزود: هرکسی که مدعی است سواد ندارد می تواند به نزدیکترین مدرسه و یا واحد آموزشی منزل خود مراجعه کند و در آنجا راهنمایی خواهد شد و بهتر آن است که به اداره آموزش و پرورش منطقه مراجعه کند و در آنجا واحدی به نام سوادآموزی وجود دارد که خود و یا چندین نفر دیگر از افراد بیسواد را در سامانه نهضت سوادآموزی ثبت نام کند.
وی گفت: دروه دوم نهضت سواد آموزی دوره تحکیم سواد است و آن دسته افرادی که دوره اول را گذرانده اند می توانند در این دوره شرکت کنند. زمان آموزش این دوره 200 ساعت است و حدود 18 کتاب 25 تا 35 صفحه ای در موضوعات مختلف از جمله سفره آرایی و آشپزی ایرانی ، تربیت کودک ، احکام بانوان ، گردشگری و شناسایی نقاط مختلف کشور ، دریافت می کنند.
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: دوره سوم نهضت دوره انتقال است و در این دوره آموزش غیررسمی به رسمی منتقل می شود و در این مرحله سوادآموز می تواند در دوره های مدارس عادی ثبت نام کند.
وی گفت: زمان آموزش دوره انتقال 600 ساعت و مدرک معادل این دوره برابر با ششم ابتدایی است و در این مرحله سوادآموزان با توجه به سن آنان دروس ریاضی، تعلیمات اجتماعی، علوم تجربی و قرآن و فارسی را بطور جداگانه می آموزند.
باقرزاده افزود: روش های تدریس دوره با استفاده از نزدیکترین فرد واجد شرایط برای آموزش به فرد سواد آموز و بهره گیری از ظرفیت بخش غیردولتی است و پس از اینکه حق الزحمه این دوره محاسبه شد برای پرداخت به آموزشیار بهای آن به حساب نهاد غیردولتی واریز می شود.
وی با بیان اینکه این روش به نوعی خرید خدمت محسوب شده و تا کنون از این طریق افزون بر 40 هزار فرصت شغلی بوجود آمده ، افزود: افراد علاقمند به معلمی و یا آموزش و تدریس با داشتن تحصیلات عالیه در صورت بیکار بودن می توانند به شرکت هایی غیر دولتی که با سازمان نهضت سوادآموزی قرارداد دارند، مذاکره کنند .
باقرزاده اظهار کرد: تمام آموزش هایی که نهضت سواد آموزی ارائه می دهد رایگان است و در این رابطه سوادآموزان مطلق چنانچه دوره های خود را به خوبی طی کنند در پایان دوره از سوی دولت پاداش هایی برای آنان درنظر گرفته شده که پرداخت می شود.
وی اعلام کرد: در سالجاری برای افراد بیسواد مطلق که تحت پوشش این دوره ها قرار گرفته و آموزش ببینند در صورت موفقیت در دوره مبلغ یک میلیون و396هزار ریال پاداش از سوی دولت به آنان پرداخت خواهد شد.
رئیس نهضت سوادآموزی گفت: سال گذشته تعداد 513 هزار نفر تحت پوشش نهضت سوادآموزی قرار گرفتند که از این تعداد 286 هزار نفر بی سواد مطلق ، حدود 80 هزار نفر در دوره تحکیم و 145 هزار نفر از این افراد نیز در دوره انتقال قرار داشتند.
وی با بیان اینکه در سالجاری برای 503 هزار نفر ظرفیت ثبت نام پیش بینی شده افزود: امسال 160 هزار نفر تحت پوشش نهضت قرار دارند که با شروع فصل بازگشایی مدارس و نیمه دوم سال عمده ثبت نام ها در این زمان رونق می گیرد و زمان بیشتری می توان به داوطلبان آموزش داد.
وی گفت: از سوی دولت ظرفیت درنظرگرفته شده در سالجاری 420 هزار نفر است و نهضت سوادآموزی این میزان را به دلیل ریزش ها و افرادی که احتمالا در میان دوره ترک تحصیلی کنند تا 503 هزار نفر برای استانها تعیین کرده است.
فراهنگ 1417**1823 ** 1569
کد N1407592

وبگردی