آفتاب

معاون وزیر نیرو: حدود 80درصد آب های زیرزمینی در حال استفاده است

معاون وزیر نیرو: حدود 80درصد آب های زیرزمینی در حال استفاده است

گرگان - ایرنا - معاون تحقیقات و منابع انسانی وزیر نیرو با یادآوری مصرف بالای آب در کشور، گفت: میزان مصرف آب های زیرزمینی که باید 40 درصد باشد، به بالای 70 تا 80 درصد رسیده است و این منابع دیگر جوابگوی نیاز آبی کشور نیست.

به گزارش ایرنا، علی اکبر مهاجری شامگاه چهارشنبه در جلسه مدیران آب منطقه ای گلستان در گرگان برای حل این معضل بزرگ از مراکز تحقیقاتی کمک طلبید و افزود: وزارت نیرو برای حفظ منابع آبی وتامین آب مورد نیاز از دانشگاه های کشور خواسته تا با طرح های علمی و پژوهشی به کمک این وزارتخانه بیایند.
وی اظهار داشت: در این بخش استفاده از دانش نوین مد نظر وزارت نیرو می باشد، به همین علت طرح هایی که با بهره گیری از فناوری روز باشد ،بیشتر مورد استقبال قرار می گیرد.
مهاجری با بیان این که در نقاط مختلف کشور طرح های تحقیقاتی در حال انجام است، ادامه داد: بر همین اساس وزارت نیرو ابلاغیه ای به تمامی دستگاه های تابعه و شرکت ها مبنی بر اختصاص یک درصد از درآمدها برای کمک به تحقیقات آبی ارسال کرده است.
معاون وزیر نیرو این طرح های تحقیقاتی را در سه دسته بیان کرد و افزود: تعدادی طرح کلان در مقیاس کشوری در شورای ملی مصوب شده و در حال اجرا است که از جمله می توان به 40 طرح برقی و 10 طرح آبی در شورای آموزش و پژوهش و تحقیقات و پنج طرح وزارتخانه اشاره کرد.
وی تصریح کرد: حدود 50 طرح در بخش فناوری نیز وجود دارد، که در شورای آموزش و تحقیقات مصوب و در حال اجرا بوده و نیزبرخی طرح های تحقیقاتی که در محل انجام تحقیق و با نیازهایی در هر سطح ،تائید و اجرایی می شوند.
مهاجری در خصوص طرح سد نرماب چل چای در استان گلستان گفت: در بازدید انجام شده ،این سد را خوب و رو به رشد ارزیابی کردیم و طرح موفقی است که با کمک بخش خصوصی و سرمایه گذاری غیردولتی در حال ساخت و اجرا می باشد.
وی تاکید کرد: این طرح بیش از 64 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و امیدواریم تا سال 97 به مرحله بهره برداری برسد.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گلستان هم به بهره برداری از 38 طرح عمرانی همزمان با هفته دولت در استان اشاره کرد و گفت: این طرح ها با اعتبار 196 میلیارد ریال در نقاط مختلف استان اجرا شده اند.
علی نظری تصریح کرد: 2 طرح هم با هزینه 58 میلیارد ریال در حال انجام است.
وی ادامه داد: لایروبی و دیواره سازی رودخانه ها، احداث مخزن، حفر چاه و آبندان های کشاورزی از مهمترین طرح های قابل بهره برداری در هفته دولت است.
استان گلستان با یک میلیون و 900هزار نفرجمعیت در سال های اخیر به دلیل کاهش نزولات جوی و بی توجهی به مصرف بهینه بویژه در بخش خانگی و کشاورزی با چالش کمبود و بحران آب مواجه شده است.
3014/1648
کد N1407496

وبگردی