آفتاب

ارکان سازمان بین‌المللی مبارزه با پولشویی

ارکان سازمان بین‌المللی مبارزه با پولشویی

در پاسخ به دغدغه‌های فزاینده در مورد پولشویی، کارگروه اقدام مالی علیه پولشویی در نشست کشورهای گروه جی 7 برگزار شد و در سال 1989 تصمیم ...

IAACA انجمن بین‌المللی مسوولان ضد فساد

در پاسخ به دغدغه‌های فزاینده در مورد پولشویی، کارگروه اقدام مالی علیه پولشویی در نشست کشورهای گروه جی 7 برگزار شد و در سال 1989 تصمیم به ایجاد این سازمان گرفته شد. با تشخیص این تهدید که در نظام بانکداری و نهادهای مالی وجود داشت، سران این کشورها و نیز اعضای کمیسیون اروپایی و 8 کشور دیگر از جمله نخستین موسسان آن بودند. کارگروه اقدام مالی یا همان اتحادیه بین‌المللی مبارزه با پولشویی، از تکنیک‌ها و روندهایی بهره گرفت تا اقداماتی را در سطح ملی و بین‌المللی صورت دهد و معیارهایی تدوین کند که هنوز نیاز بود تا در مبارزه با پولشویی مورد استفاده قرار بگیرند.
 

در آوریل 1990 کمتر از یک سال پس از ایجاد این سازمان، اتحادیه بین‌المللی مبارزه با پولشویی گزارشی را منتشر کرد که در آن توصیه‌هایی برای کشورها ارائه شده و طرح جامعی برای اقدامات مورد نیاز درخصوص این حوزه و مبارزه با پول‌های کثیف مطرح شده بود. مدتی بعد نیز توصیه‌های دیگری برای مبارزه با تامین مالی تروریسم مطرح شد. در مجموع در حال حاضر 49 توصیه وجود دارد که از سوی سازمان اتحادیه مبارزه با پولشویی عنوان شده است.

اولویت این سازمان اطمینان بخشیدن به اقدامات جهانی درخصوص مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم است و اجرای این 49 توصیه در سراسر دنیا به این هدف کمک می‌کند. این سازمان که در ابتدا تنها با اعضای خود شروع به کار کرده بود، اکنون پیشرفت در پیاده‌سازی و اجرای معیارهای خود را نظارت کرده و تکنیک‌های مربوط به پولشویی تامین مالی تروریسم را در میان کشورهای مختلف بازبینی کرده و اجرای توصیه‌های خود را در سراسر جهان ارتقا می‌دهد.

مهم‌ترین عملکردهای اتحادیه بین‌المللی مبارزه با پولشویی عبارتند از:

وضع استانداردهای بین‌المللی برای مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم، ارزیابی و نظارت بر انطباق با استانداردهای این سازمان، هدایت و انجام مطالعاتی برای کمک به مبارزه با پولشویی و روش‌ها، روندها و تکنیک‌های تامین مالی تروریسم و در نهایت پاسخگویی به تهدیدات جدید و نوظهورمانند تامین مالی درخصوص تهیه سلاح‌های کشتار جمعی.

ساختار این سازمان در حال حاضر از 35 عضو قضایی و دو سازمان منطقه‌ای تشکیل شده است که مهم‌ترین مراکز مالی در تمام بخش‌های جهان به شمار می‌روند. اگر بخواهیم به دستاوردهای این سازمان اشاره کنیم که موجب شده است تا این حد مورد توجه قرار گیرد، می‌توان گفت که از هنگام ایجاد این سازمان، اتحادیه بین‌المللی مبارزه با پولشویی تلاش‌هایی در جهت تطبیق و اجرای معیارهای طراحی شده برای جلوگیری از دسترسی و استفاده مجرمان از نظام مالی صورت داده است (که شامل تمام پول‌های کثیف و قاچاقچیان مواد مخدر نیز می‌شود). این سازمان به دلیل این سیاست‌ها مهم تلقی می‌شود.

کد N1407389

وبگردی