آفتاب

وزیر بهداشت: طب سنتی باید به عنوان میراث ملی تقویت شود

وزیر بهداشت: طب سنتی باید به عنوان میراث ملی تقویت شود

بیرجند - ایرنا - وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: باید طب سنتی را به عنوان یک میراث ملی تقویت کنیم، این مهم نه تنها برای مردم ایران بلکه برای کل منطقه می تواند واقعا موثر باشد.

دکتر سید حسن قاضی زاده هاشمی چهارشنبه شب در آیین افتتاحیه سلامتکده طب سنتی شرق کشور در بیرجند افزود: را ه اندازی این سلامتکده در بیرجند اقدام خوبی است در این خصوص افرادی که به طب سنتی علاقه مند هستند، حضور دارند.
وی با بیان اینکه ساماندهی مناسبی برای طب سنتی در کشور وجود ندارد و این یکی از نواقص این امر مهم است، گفت: اگر از ابتدا سازمانی تحت نظر وزارت بهداشت در خصوص طب سنتی در کنار طب مدرن ساماندهی می شد اکنون از این میراث ملی مراقبت بیشتری شده بود.
وزیر بهداشت بیان کرد: برای ساماندهی طب سنتی نیاز است دولت و نمایندگان مجلس تلاش کنند تا بتوانیم برای این علم که 200 سال از آن غافل بودیم ساختاری ایجاد شود همچنین از باور همه کسانی که تحصیلات دانشگاهی دارند و مردم عادی نیز در این رابطه استفاده شود.
وی با بیان اینکه در مسیر ساماندهی طب سنتی بدون شک تخلفات، اشکالات و اشتباهاتی وجود خواهد داشت، افزود: باید طب سنتی را به عنوان یک میراث ملی تقویت کنیم.
قاضی زاده هاشمی ،اضافه کرد: تقویت طب سنتی اشتغال زایی بسیار بالایی داشته و با توجه به گران بودن طب مدرن، طب سنتی در خارج از مرزها با ارز آوری زیاد حتما در هزینه های ما کمک خواهد کرد.
وی یادآور شد: تقویت و ساماندهی طب سنتی مخالفانی هم دارد بخشی از مخالفت مخالفان به خاطر سوء رفتارهاست اگر اصلش را بپذیریم حتما سوء رفتارها را می توان اصلاح کرد در طب مدرن هم شاهد بعضی کج روی ها هستیم.
وی با بیان اینکه طب سنتی باید شناسنامه دار شود، اظهار کرد: کسانی در زمینه طب سنتی طبابت می کنند یا تمامی افرادی که در عطاری ها و مراکز مشابه آن در حال ارائه خدمات هستند تقویت و اشکالات آن اصلاح شود.
وزیر بهداشت به فعالیت هشت دانشکده سنتی در سطح کشور اشاره کرد و افزود: بر توسعه کمی دانشکده طب سنتی تاکید نداریم بلکه هدف ارتقا و توسعه کیفی این دانشکده هاست لذا بایستی به شکلی ساده تر و کوتاه تر آموزش های لازم ارائه شود.
وی ادامه داد: در این حوزه نیاز به متحصصان زیادی داریم اما برای ارائه خدمات بهتر است دوره های آموزشی کوتاه تر شود همچنین افرادی که در حال عرضه گیاهان دارویی هستند با حضور در دوره ها کوتاه مدت و اخذ مدرک شناسنامه دار شوند.
به گزارش ایرنا، دکتر قاضی زاده هاشمی گفت: همچنین باید سطوح مختلفی از نظر رتبه بندی و درجه تحصیلی در این حوزه تعریف شود تا به سرعت بتوانیم به هدف مورد نظرمان که همان تقویت و توسعه طب سنتی است دست یابیم و اگر تخلفی اتفاق افتاد قوانینی باشد که با متخلفان برخورد شود.
وی بیان کرد: داشتن یک سازمان مستقل زیر نظر سازمان بهداشت می تواند برای رسیدن به این اهداف سرعت ببخشد،اکنون کار طب سنتی در پیچ و خم اداره هایی که برای طب مدرن ساخته و طراحی شده است گاهی اوقات با مشکل مواجه می شود.
قاضی زاده گفت: وجود سازمان مستقلی در راستای توسعه این ثروت ملی و ثروتی که مربوط به چندین سده هست بسیار موثر است چراکه عالمان و منابع خوب و غنی علمی در کشور داریم که هیچوقت کهنه نخواهد شد.
وی به روز پزشک و تولد شیخ الرئیس ابوعلی سینا اشاره کرد و گفت: در حال حاضر با وجود پیشرفت های علمی زیادی که اتفاق افتاده هنوز نام این عالم و منابعی که توسط وی به بشریت عرضه شده زنده است و مورد استفاده قرار می گیرد.
وی عنوان کرد: در خصوص آنچه در طول این سال ها در حوزه طب سنتی انجام شده است باید حتما تلاش مضاعف و کار ویژه و متفاوتی شود امیدواریم تا قبل از پایان این دولت در قالب لایحه به مجلس پیشنهاد شود و مجلس حتما حمایت می کند تا شاهد رونق بیشتری در این امر باشیم همچنین پیشگیری از تخلفاتی که صورت می گیرد به صورت هدفمند انجام شود.
وی در ادامه طرح تحول نظام سلامت و پروژه های در دست اجرا را از مهمترین برنامه وزراتخانه دانست و گفت: همچنین تلاش داریم راجع به وضع قوانینی در قالب برنامه ششم مجلس را متقاعد کنیم تا بتوان این خدمات را پایدار و در عین حال سایر حلقه های این زنجیره را که هنوز به مرحله اجرا در نیامده است تارسیدن به یک نظام کارآمد تصویب کند.
سلامتکده طب سنتی بیرجند چهارشنبه شب با حضور وزیر بهداشت و تعدادی از مسئولان محلی به مناسبت هفته دولت در محل امامزادگان شهدای باقریه(ع) مرکز خراسان جنوبی با صرف یک میلیارد ریال به بهره برداری رسید.
با هماهنگی های انجام شده با اداره اوقاف و امورخیریه ، ساختمانی به منظور راه اندازی این واحد در محل شهدای باقریه در اختیار دانشگاه قرار گرفت و قسمتی از آن هم تجهیز شد.
یک متخصص طب سنتی در سلامتکده مستقر می شود و یک دانشجوی دوره پایانی طب سنتی نیز کار خود را در این محل شروع می کند.
2047/7557
کد N1407226

وبگردی