آفتاب

کاهش قیمت نفت اوضاع اقتصادی نیجریه را به هم ریخته است

کاهش قیمت نفت اوضاع اقتصادی نیجریه را به هم ریخته است

تهران- ایرنا- کاهش بی سابقه بهای نفت و به تبع آن حملات شورشیان نیجریه ای به تاسیسات نفتی این کشور در مناطق جنوبی، که به کاهش میزان صادرات نفت خام ابوجا منجر شده است، موجب به هم ریختن اوضاع اقتصادی نیجریه شده است.

به گزارش پایگاه اینترنتی روزنامه فرانسوی لزاکو، کاهش تولید طلای سیاه در نیجریه که با کاهش بهای نفت در بازارهای جهانی همراه شده، ناتوانی نیجریه ای ها در چند قطبی کردن منابع اقتصادی را به شکل هراس آوری نمایان کرده است. از سویی دیگر، ذخایر ارزی در نیجریه نیز کاهش یافته و نایرا (پول ملی این کشور) ارزش خود را در برابر دلار آمریکا و سایر ارزهای معتبر جهانی از دست داده است.
حزب «کنگره ملت آفریقا» از سال 1994 در نیجریه در راس قدرت قرار دارد و انتخابات شهرداری ها در سوم ماه اوت به تضعیف موقعیت این حزب منجر شد. بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران سیاسی و اقتصادی بر این باورند که اخبار مربوط به وضعیت اقتصادی نیجریه توسط دولتمردان نیجریه ای، پنهان می شود. اما بازتاب اوضاع اقتصادی در کشور در معیشیت روزانه مردم و افزایش چشمگیر بدهی های خارجی این کشور به خوبی مشاهده می شود.
کشور نیجریه که مدتی است جایگاه خود را به عنوان اقتصاد برتر قاره سیاه از دست داده است، این روزها علاوه بر رکود اقتصادی، از مشکلات مالی و اقتصادی عدیده ای رنج می برد که مهمترین آن ناتوانی این کشور در پرداخت بدهی هایش است.
به گزارش ایرنا،کارشناسان اقتصادی بر این باورند که دوران طلایی نیجریه به عنوان اقتصاد برتر قاره سیاه مدتی است که به اتمام رسیده است.
اقتصاد نیجریه ای در مدت یک دهه رشد اقتصادی چشمگیری را شاهد بود بطوری که همه شاخص های اقتصادی این کشور با افزایش خوبی داشتند. اما این کشور این روزها با بحران اقتصادی بسیار شدیدی روبرو است. در گذشته ای نه چندان دور، نیجریه نخستین قدرت اقتصادی در آفریقا به شمار می رفت اما این روزها آفریقای جنوبی از نظر رشد اقتصادی جایگاه نخست را در قاره آفریقا به خود اختصاص داده است.
در واقع باید گفت که آفریقای جنوبی از سال 2014 جایگاه نیجریه را تصاحب کرده است.
صندوق بین المللی پول، تولید ناخالص ملی در نیجریه در سال گذشته میلادی را با تولید ناخالص ملی آفریقای جنوبی در مدت مشابه مقایسه کرد. در این گزارش، واحد پولی دو کشور نیز با یکدیگر مقایسه شد.
پس از آن که بانک مرکزی نیجریه در بیستم ماه ژوئن اجازه کاهش ارزش نایرا واحد پولی این کشور را دریافت کرد و پس از آن که ارزش پول آفریقای جنوبی از ابتدای سال در برابر دلار افزایش یافت، واحد پول نیجریه سی درصد از ارزش خود را از دست داد. این موضوع موجب شد که دلار محور فعالیت های اقتصادی در نیجریه شود و آفریقای جنوبی برنده این رویداد بود. تولید ناخالص ملی نیجریه به سیصد و یک میلیارد دلار افزایش یافت. این درحالی است که تولید ناخالص ملی نیجریه دویست و نود و شش میلیارد دلار بود.
رشد اقتصادی آفریقای جنوبی از سوی بانک مرکزی این کشور، در سال جاری میلادی صفر پیش بینی شده است و این در حالیست که نیجریه با رشد اقتصادی منفی همچنان سیر نزولی را طی می کند.
بسیاری از کارشناسان اقتصادی، کاهش قیمت نفت خام در بازارهای جهانی و حملات گروههای تروریستی با تاسیسات نفتی نیجریه را عامل کاهش رشد اقتصادی این کشور می دانند.
خاورم**9041**1144
کد N1406916

وبگردی