آفتاب
دهقان در گفتگو با مهر هشدار داد:

خطرات استقراض بی سابقه از روسیه/ به کجا چنین شتابان!

خطرات استقراض بی سابقه از روسیه/ به کجا چنین شتابان!

عضو کمیسیون حقوقی وقضائی مجلس شورای اسلامی باانتقاد شدید ازتصویب استقراض ۵ میلیارد دلاری ازروسیه این مصوبه رابرخلاف قانون اساسی دانست وگفت: درتاریخ انقلاب اسلامی چنین اقدامی صورت نگرفته است.

محمد دهقان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به مجوز مجلس به دولت برای استقراض ۵ میلیارد دلاری از روسیه گفت: برای اولین بار در تاریخ انقلاب اسلامی  است که مجلس مجوزی برای استقراض دولت از کشورهای خارجی صادر می کند.

نماینده مردم طرقبه ادامه داد: در گذشته وام هایی تحت عنوان فاینانس برای پروژه ها و قراردادها اخذ شده بود اما اینکه مجلس راسا مجوز دریافت وام را به دولت بدهد برای اولین بار انجام شد.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در تشیح ایرادات این مصوبه گفت: مصوبه مجلس برخلاف اصول ۸۰، ۵۲، ۵۳  و ۵۵ قانون اساسی است.

دهقان تصریح کرد: مطابق اصل ۸۰ قانون اساسی دولت برای آن موارد باید به مجلس لایحه داده و دلایل توجیهی خود را برای وام گرفتن بیان نموده و نحوه پرداخت آن و ضرورت گرفتن وام را تشریح کند.

وی با بیان اینکه استقراض خارجی از کشورها در دنیا امری مطلوب نیست، گفت: به همین دلیل بانک جهانی تاسیس شد تا دولت ها از بانک جهانی وام بگیرند نه از کشوری خاص که وام دار آن کشور شود.

وی با بیان اینکه دولت باید ضرورت استقراض خارجی را طی لایحه ای به مجلس تشریح می کرد، گفت: در وسط بررسی لایحه اصلاح قانون بودجه نماینده ای نزدیک به دولت این پیشنهاد گرفتن وام از روسیه را مطرح و با پشتیبانی رئیس مجلس به تصویب رساند.

این حقوقدان مجلس اظهار داشت: وام گرفتن باید هدفمند باشد و مشخص بشود این وام در چه محل هایی خرج می شود.

دهقان ادامه داد:  ۱۸ هزار میلیارد تومان وام در اختیار دولت قرار می گیرد اما قانونی مبنی بر اینکه این پول باید در چه سر فصل های هزینه شود وجود ندارد و به صورت کلی به دولت اجازه داده شده است که از دولت روسیه وام بگیرد.

وی این اقدام مجلس را عامل ایجاد فساد خواند و گفت: مشخص نیست این اعتبار ۱۸ هزار میلیارد تومانی در کجا خرج می شود دیوان محاسبات هم چون منابع و مصارف آن غیرشفاف است نمی تواند نظارت داشته باشد.

دهقان اظهار داشت: آیت الله سعیدی در زمان شاه به دلیل اعتراض به استقراض خارجی دستگیر و به زندان رفت و به شهادت رسید.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی تصریح کرد:اگر استقراض خارجی باب شود و دولت دلایل توجیهی اش را ارائه ندهد و ساز و کارهای لازم برای جلوگیری از وابستگی را طراحی نکند این استقراض برای کشور خطرناک است.

دهقان اظهار داشت: این کار جدایی از اینکه خلاف قانون اساسی است،  به صلاح کشور نیز نیست.

وی ادامه داد: در داخل کشور ما هزار هزار میلیارد تومان نقدیندگی وجود دارد و پول مردم ما سرگردان است هنر دولت وام گرفتن از داخل کشور است.

وی با انتقاد از اظهارات برخی نمایندگان مبنی براینکه وام های خارجی ارزان است گفت: این اظهارات دقیق نیست. وام های خارجی در صورتی ارزان است که ارز گران نشود چون ما باید به دلار وام را پس بدهیم.

وی استقراض خارجی را موجب کاهش ارزش پول ملی خواند و گفت: در صورت افزایش قیمت از این وام ها خیلی بیشتر از آنکه فکر کند برای کشور گران درمی آید.

به گزارش مهر،در جریان بررسی لایحه اصلاحیه قانون بودجه ۹۵ غلامرضا تاجگردون از نمایندگان نزدیک به دولت پیشنهاد الحاق تبصره ای به این لایحه برای استقراض ۵ میلیارد دلاری از روسیه داد.

مفتح سخنگوی کمیسیون برنامه اعلام کرد در جریان بررسی لایحه چنین تبصره ای پیشنهاد داده نشده است.لاریجانی هم در مقام دفاع از این استقراض گفت: حدود یک سال است دولت روسیه می خواد این وام دو درصد را بدهد نمی خواهید نگیرید!

کد N1406442

وبگردی