آفتاب
در نشست خبری عنوان شد:

انتشار کتاب برگزیدگان جشنواره خاتم/ تهیه فیلم کوتاه و نمایشنامه

انتشار کتاب برگزیدگان جشنواره خاتم/ تهیه فیلم کوتاه و نمایشنامه

دبیر جشنواره ادبی خاتم از انتشار سه کتاب از آثار برگزیده دوره نخست این جشنواره و نیز تهیه فیلم‌کوتاه و اثر نمایشی برای این جشنواره خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری دومین جشنواره ادبی خاتم صبح امروز با حضور جمعی از مسئولان برگزاری این جشنواره در محل بنیاد ارشاد و رفاه امام صادق(ع) برگزار شد.

در این نشست خبری علی‌اکبر اشعری از دست‌اندرکاران برگزاری این جشنواره در سخنانی عنوان کرد: بنیاد ارشاد و رفاه امام صادق(ع) در سال گذشته فراخوان برگزاری نخستین دوره از این جشنواره ادبی را منتشر کرد و در نتیجه آن ۹۵۰ اثر به دبیرخانه ما رسید و از میان آنها ۷۵۰ اثر قابلیت داوری را پیدا کردند. پوستر و فراخوان برگزاری دومین دوره از این جشنواره هم در ماه رمضان سال جاری منتشر شد و در حال دریافت آثار هستیم.

وی افزود: امسال با سال گذشته جشنواره به یک نوآوری علمی رسیده و دبیرخانه فعال‌تری خواهد داشت منتهی از نظر کلیت برگزاری، جشنواره در سال جاری تفاوتی با سال قبل نخواهد داشت. امسال آقای محمدرضا سنگری رئیس شورای علمی جشنواره و آقای مجید قیصری نیز دبیر جشنواره خواهند بود و دوستان دیگری از جمله مصطفی رحماندوست، محسن پرویز، حمید گروگان، سرکار خانم روح‌افزا و زهرا زواریان در شورای علمی عضویت دارند.

اشعری همچنین گفت: امسال درصددیم منابع معتبری که می‌تواند محل رجوع و بهره‌بردای مخاطبان برای خلق اثر باشد را به تدریج در پایگاه اینترنتی جشنواره معرفی کنیم.

پیامبر رحمت؛ برترین الگوی بشریت

در ادامه این نشست، محمدرضا سنگری نیز در سخنانی به موضوع شبکه ارتباطی رحمت پیامبر و نیاز به توسعه و ترویج آن در جهان گفت: پیامبر اکرم(ص) در چند راه و روش با جهان در ارتباط بوده و رحمتش را به روی خلق گشوده است. این موضوع در بخش‌های رابطه انسان با خود، رابطه انسان با خدا، رابطه انسان با دیگران و رابطه انسان با تاریخ قابل تعریف است.

سنگری افزود: انسان معاصر برای ادامه زندگی خود به دنبال الگوست و ما از این مساله غفلت کرده‌ایم که پیامبر ما می‌تواند بهترین الگو برای جهانیان باشد.

وی در ادامه با اشاره به برگزاری این جشنواره در بخش داستان کوتاه گفت: سال گذشته حضور زنان نویسنده بسیار درخشان بود و نویسندگان جوان دیگر نیز آنچنان حضور قابل اعتنایی داشتند که بسیاری از نویسندگان صاحب قلم و پیشکسوت در رقابت با آنها جا ماندند.

کتاب برگزیدکان جشنواره خاتم منتشر می‌شود

در ادامه مجید قیصری دبیر این جایزه نیز در سخنانی گفت: به احتمال زیاد از میان آثار برگزیده جشنواره در سال نخست، سه مجموعه منتخب منتشر خواهد شد. در میان آثار سال قبل ۶۶ کار برای حضور در این کتاب‌ها نهایی و آماده شده و اشتیاق بسیاری نیز از سوی برخی مجموعه‌ها برای ترجمه این آثار به انگلیسی و روسی وجود داشته که برای این منظور داستان‌ها را در اختیار آنها قرار خواهیم دارد

وی افزود: مقدمات تهیه یک فیلم کوتاه داستانی نیز برای جشنواره مهیا شده، فیلم‌نامه آن نوشته شده و سعی داریم تا قبل از اختتامیه دوره بعد آن را بسازیم. همچنین یک نمایشنامه و نیز بر اساس موضوع جشنواره در دست تالیف قرار گرفته است و سعی داریم تا برای اجرا در اختتامیه آماده شود.

قیصری همچنین از آغاز جلسات نقد و بررسی آثار برگزیده این جشنواره  در موسسه شهرستان ادب خبر داد و گفت: این آثار نخستین خروجی این جشنواره‌ها خواهد بود و امیدواریم در سال جاری نویسندگان به درک ادبی بهتری از موضوع ما برسند و به جای بازنویسی صرف تاریخ، گام‌هایی در خلق ادبیات واقعی بردارند.

فارسی‌زبانان از پیامبر رحمت می‌نویسند

محسن چینی‌فروشان از دیگر حاضران در این نشست خبری نیز در ادامه در سخنانی گفت: درباره پیامبر اکرم(ص) این روزها نیاز به کار ویژه و معرفی بیشتری در جهان هستیم. چهره واقعی ایشان و اسلام باید در جهان امروز معرفی شود و لایه‌هایی وسیع از زندگی و اندیشه ایشان در جهان بازنمایی شود.

وی افزود: استنباط دوستان ما این است که داستان کوتاه کماکان به عنوان مادر ادبیات داستانی در ایران این ظرفیت را دارد که محوریت این جشنواره قرار بگیرد و از طرف دیگر با این وسیله ما می‌توانیم نویسندگان نوقلم را شناسایی و از منظر آموزشی مورد حمایت قرار دهیم.

چپینی فروشان در ادامه از برگزاری این جشنواره در دوره تازه در سطح کشورهای فارسی‌زبان نیز خبر داد.

کد N1406270

وبگردی