آفتاب

ضرورت توجه به حیات وحش اولویت مهم محیط زیست/ نگاه اجتماعی - فرهنگی روزنامه ها

ضرورت توجه به حیات وحش اولویت مهم محیط زیست/ نگاه اجتماعی - فرهنگی روزنامه ها

تهران- ایرنا- «لزوم توجه به حیات وحش»؛ «ارزش های فرهنگی و ضرورت صیانت از آنها» و «حاشیه نشینی و پیامدهای آن» از جمله مهمترین موضوع های اجتماعی و فرهنگی است که برخی روزنامه های چهارشنبه سوم شهریور 1395 به آنها پرداخته اند.

فضای مطبوعاتی امروز در عرصه اجتماعی و فرهنگی به موضوع هایی چون حیات وحش پرداخت و این مساله را از زاویه های مختلف بررسی کرد. ارزش ها و اصول فرهنگی مقوله دیگری که روزنامه ها آن را بازتاب دادند و حاشیه نشینی از دیگر مطالب مهم روزنامه ها به شمار می رود.
گروه اطلاع رسانی دفتر پژوهش و بررسی های خبری ایرنا؛ موضوع های یادشده را که انعکاس قابل توجهی در روزنامه های صبح چهارشنبه داشت؛ با هدف آگاهی بخشی و اطلاع رسانی بررسی کرده است.

**لزوم توجه به حیات وحش
حیات وحش یکی از مقوله های مهم زیست محیطی به شمار می رود. از میان رفتن زیستگاه ها، تغییرات اقلیمی، افزایش شکار و تجارت سیاه حیات وحش از جمله عوامل نابودی حیات وحش محسوب می شود. موضوعی که روزنامه های امروز در گزارش هایی آن را بررسی کردند.
روزنامه «مردم سالاری» در مطلبی با عنوان «نابودی حیات وحش کشور به بهانه توسعه»، نوشت: سعید نمکی معاون امور اجتماعی و عمومی سازمان مدیریت و برنامه ریزی در گردهمایی مدیران کل حفاظت محیط زیست استان های کشور در گرگان گفت: نتیجه برنامه های توسعه ای و اجرای نادرست طرح های مرتبط با محیط زیست در گذشته؛ کاهش محسوس آمار حیات وحش و طبیعت کشور است بطوریکه فقط در یک مورد تعداد قوچ و میش های پارک ملی گلستان از 18 به 4 هزار راس کاهش یافت.
نویسنده در ادامه این مطلب می نویسد: یکی از اقدامات نادرست انجام شده در سال های گذشته، تخریب جنگل ها و محیط زیست کشور به بهانه راه اندازی صنایع بزرگ بود. یکی از نارسایی های جدی محیط زیست در حراست و نگهداری مطلوب عرصه های طبیعی، کمبود شدید امکانات و نابرابری ابزار مورد استفاده محیط بانان در مقابل متخلفان است.
روزنامه «ایران» در گزارشی با عنوان «نفس های آخر «غزال ریم»»، نوشت: واژه «سرمایه ملی» برای همه ما آشناست. مدام شنیده ایم که باید از سرمایه های ملی کشور حفاظت کرد و مانع مهاجرت یا خروج آنها از کشور شد و... عجیب اینکه وقتی حرف سرمایه ملی به میان می آید، بیشتر ما یا به یاد نخبه ها و متخصص ها می افتیم، یا آثار ملی و باستانی یا چیزهایی مثل آب و نفت و سنگ های قیمتی و... با اینکه گونه های جانوری و کمیاب بومی این سرزمین نیز سرمایه ملی به حساب می آید، اما یا اصلاً نشنیده ایم یا به ندرت دیده و شنیده ایم که کسی به فکر پیشگیری از مهاجرت گونه های نادر و کمیاب حیوانات از ایران به کشورهای همسایه باشد.
در ادامه این گزارش می خوانیم: «آهوهای ریم کرخه» به عنوان یکی از غزال های کمیاب در جهان که زیستگاه آن در خوزستان و اطراف رودخانه کرخه است، به دلیل نابودی بیشتر منابع آبی مورد استفاده این گونه و کم آبی و همچنین بی توجهی دست اندرکاران نسبت به تأمین آن، چند سالی است که راه مهاجرت را در پیش می گیرند و راهی کشور عراق می شوند.
اما این مهاجرت های از سر اجبار، قدم گذاشتن در مسیری است که پایان تلخ تری را برای شان رقم می زند چراکه شکارچیان عراقی با شکار این حیوانات نسل آنها را در خطر انقراض قرار داده اند.
روزنامه «فرهیختگان» در مطلبی با عنوان «معرفی 187 عامل حیوان آزاری به پلیس»، نوشت: معصومه ابتکار معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست د ر کانال تلگرام خود از شناسایی و معرفی ۱۸۷ عامل کشتار، حیوان آزاری و خرید و فروش حیات وحش که د ر فضای مجازی صورت گرفته بود ، با همکاری پلیس فتا خبر د اد .
در ادامه این مطلب به نقل از معصومه ابتکار آمده است: از حیوان آزاری نمی گذریم ... د ر یکی، د و سال اخیر جامعه بارها با عکس ها، فیلم ها و شواهد ی از حیوان آزاری روبه رو شد که به شد ت احساسات مرد م را جریحه د ار کرد . اعمالی غیرانسانی که فقط از آد م های مریض سر می زند . بررسی د لایل رشد این اعمال یا افزایش تظاهر به چنین اعمالی نیاز به فرصتی جد اگانه د ارد که امید وارم د ست د هد .

** ارزش های فرهنگی و ضرورت صیانت از آنها
حیات و بالندگی در هر کشوری به حفظ و صیانت از ارزش های ملی و اعتقادی آن جامعه گره خورده است، موضوعی که شماری از روزنامه های امروز آن را در گزارش ها و یادداشت هایی بازتاب دادند.
روزنامه «آفرینش» در سرمقاله خود با قلم حمیدرضا عسگری و با عنوان «دوگانگی ارزش ها و نیازهای امروز»، نوشت: تمایلی به توسعه الگوهای رفتاری غربی را نداریم، چون فرهنگ اسلامی و تمدن ایرانی پشتوانه ای غنی برای اجتماع ما می باشند. اگر امروز ما درگفتار براین اصول تاکید می کنیم و دررفتار برخلاف آن عمل می کنیم، به معنای تهی بودن این الگوهای رفتاری نیست. بلکه این ما هستیم که چهره واقعی خود و جامعه را پشت نقاب های ارزشی پنهان کرده ایم.
در ادامه این مطلب می خوانیم: ابتدای انقلاب مردم وجامعه درتب وتاب ارزش های انقلابی بودند و پس از آن ارزش های انسانی و نوع دوستی دفاع مقدس برجامعه مستولی گردید که مطابق با نیازهای جامعه توانسته بود مشکلات و معضلات اجتماعی را مدیریت کند.
معتقدیم که ارز ش ها و آرمان های اصیل انسانی و اسلامی که در ابتدای انقلاب به وجود آمده قادر به پاسخگویی به نیازهای نسل های بعدی نیزخواهد بود، اما به شرط آنکه به روزرسانی شود و معیارهای آن برای جامعه امروز بازتعریف گردد.
روزنامه «جام جم» در یادداشتی با عنوان «مدلینگ مجازی منافی ارزش های اسلامی»، نوشت: ترویج فرهنگ عفاف و حجاب، نیاز به برنامه ریزی مدون دارد و همه دستگاه های مسئول باید با سیاستی واحد در این حوزه عمل کنند.
در ادامه این مطلب آمده است: در شرایطی که می توان از فضای مجازی به عنوان فرصتی برای ارائه پوشش های متناسب با جامعه ایرانی اسلامی استفاده کرد اما متاسفانه شاهدیم که بسیاری از گروه ها و کانال ها، پوشش های زننده ای را در فضای مجازی تبلیغ می کنند که بی بند و باری را ترویج می دهد.
تبلیغ مدلینگ در فضای مجازی، از جمله این حرکت هاست که پوشش های ناهنجار و منافی ارزش های اسلامی را در جامعه ترویج می دهد.
روزنامه «رسالت» در گفت گویی با حجت الاسلام واشقانی فراهانی عنوان «ارزش ها از مسجد طلوع می کند» را انتخاب کرد و نوشت: همین که امروز ما دارای ولایتمداری، تدین و اقتدار هستیم از کاربرد مسجد است. هویت و درایت ما از مسجد است. مسجد، ما را از زندگی فرشی به زندگی عرشی هدایت می کند. ارزش ها از مسجد طلوع می کند.
در ادامه می خوانیم: از بنیادی ترین شاخصه ها و ویژگی های مسجد پویا، حضور مستمر یا حضور مطلوب و امیدبخش امام جماعت و نمازگزاران در آن است. دیگر اینکه مسجد به مقتضای روز باید به امکانات روزآمد از لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری مجهز گردد و دارای برنامه های مدون و متنوع در محل و در دید مردم باشد و دارای امام جماعت ولایی، مردمی، تلاشگر، با همت و انگیزه و روح انقلابی باشد و تعاون و تفاهم با مجموعه مسجدیان و هیئت امنا و بسیج و مردم و نمازگزاران داشته باشد.

** حاشیه نشینی و پیامدهای آن
حاشیه نشینی پدیده ای است که با اسکان غیررسمی و بدون مجوز گروهی از مردم در مکانی در اطراف و حاشیه های شهرها ایجاد می شود و زمینه ساز برخی ناهنجاری های اجتماعی و فرهنگی در جامعه به شمار می رود. روزنامه های امروز در گزارش ها و یادداشت هایی به بررسی این موضوع پرداخته اند.
روزنامه «آرمان» در گفت وگویی با سلمان خدادادی رییس کمیسیون اجتماعی مجلس، عنوان «پیامد مهاجرت حاشیه نشینی است» را منتشر کرد و نوشت: امروزه یکی از معضلات اجتماعی که افراد جامعه با آن درگیرند، مساله حاشیه نشینی است که منشا آن مهاجرت افراد از روستاها و شهرهای کوچک به کلانشهرهاست. بنابراین نباید ساده و سطحی به پدیده مهاجرت نگاه کنیم.
در ادامه این مطلب به نقل از رییس کمیسیون اجتماعی مجلس می خوانیم: متاسفانه امروزه مهاجرت رشد بی رویه ای داشته و ده ها معضل و آسیب اجتماعی نیز به دنبال حاشیه نشینی متوجه نظام است که باید به دنبال ریشه های آن بود.
منشأ مهاجرت بیکاری و پیامد آن حاشیه نشینی است. آفت حاشیه نشینی هم معضلات و آسیب های اجتماعی است، یعنی وقتی مهاجرتی شکل می گیرد، معمولا مهاجران حاشیه نشین می شوند و همین حاشیه نشینی مهاجران را در معرض انواع معضلات و آسیب های اجتماعی مختلف قرار می دهد، چرا که آنها در نبود مکان مناسب زندگی، اشتغال، درآمد و به دلیل برقراری ارتباط با دیگران بارها و بارها مورد تهدید قرار گرفته و زندگی ناسالمی را برای خود رقم می زنند.
این روزنامه همچنین با انتشار عنوان «افزایش مهاجرت معکوس با توسعه کشاورزی»، نوشت: در اصل نبود اشتغال کارآمد، یکی از دلایل اساسی مهاجرت مردم به کلانشهرها به شمار می آید. حاشیه نشینی بر اثر عواملی نظیر گسترش شکاف طبقاتی، رشد بی رویه شهرنشینی و مهاجرت روستاییان به شهرهای بزرگ برای زندگی بهتر صورت می گیرد.
در ادامه این گزارش می خوانیم: حاشیه نشینی یکی از پدیده هایی است که اکنون برخی از کلانشهرها با آن درگیر هستند و در به وجود آمدن این پدیده، عامل اقتصادی از اصلی ترین عوامل به شمار می رود. صنایع تبدیلی کشاورزی راه مناسبی است تا کشاورز سود بیشتری کسب کند که همین مساله موجب تقویت بخش کشاورزی می شود.
روزنامه «فرهیختگان» در گزارشی عنوان «فریاد های ورزشکاری فرزند ان حاشیه» را منعکس کرد و نوشت: زند گی شان با حاشیه نشینی و فقر گره خورد ه است و از وقتی به د نیا آمد ه اند ، د ر حاشیه بود ه اند ؛ فرزند ان مناطق حاشیه نشین. کسانی که از امکانات اولیه شهری محرومند ؛ چه رسد به امکانات ورزشی. آنها اما قرار است آخر شهریور و اول مهر امسال د ر تهران گرد هم بیایند و د ر مسابقات فوتبال «لیگ فوتبال پرشین» با هم رقابت کنند .
در ادامه این مطلب می خوانیم: کمک گرفتن از ورزش محبوب فوتبال به عنوان یک ابزار قوی مد د کاری، معرفی استعد اد های فوتبالی ناب د ر محلات محروم، تذکر به خود ، جامعه و مسوولان بابت غفلت از توانایی های کود کان و نشان د اد ن شد ت محرومیت های موجود د ر حاشیه های فقیرنشین کشور به عنوان یک ابزار پیشگیری قوی از ابتلا به معضلاتی چون اعتیاد ، خشونت و... د ر میان کود کان و نوجوانان مناطق محروم و... از اهد اف این لیگ عنوان شد ه است.
*گروه اطلاع رسانی
پژوهشم**2059**9131
کد N1405835

وبگردی