آفتاب
سیف در پنجمین سفر کارگروه‌های تولید استانی:

انضباط پولی، شوک نفتی را خنثی کرد

انضباط پولی، شوک نفتی را خنثی کرد

رئیس‌کل بانک مرکزی در پنجمین سفر خود به مراکز استان‌ها برای شرکت در کارگروه‌های استانی تسهيل و رفع موانع توليد به تعامل دوسویه و مثبت ...

رئیس‌کل بانک مرکزی در پنجمین سفر خود به مراکز استان‌ها برای شرکت در کارگروه‌های استانی تسهيل و رفع موانع توليد به تعامل دوسویه و مثبت بانک‌ها و واحدهای تولیدی تاکید و اظهار کرد بانک‌ها منابع خود را به واحدهایی که از شرایط رقابتی بیشتری برخوردارند، اعطا کنند. به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، ولی الله سیف که در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان گلستان در گرگان سخن می‌گفت با بیان اینکه نتایج این جلسات باید اجرایی و ملموس باشد، افزود: بانک‌ها و واحدهای تولیدی باید تعامل مناسبی با هم داشته باشند چراکه توسعه واقعی زمانی محقق خواهد شد که همه عوامل در کنار هم و بر اساس اصول فعالیت کنند.

 

وی ویژگی اصلی اقدامات دولت یازدهم نسبت به دولت گذشته را توجه به عدم هدر رفت منابع بانکی عنوان کرد و گفت: نظام بانکی باید منابع مالی را به واحدهای تولیدی که واجد شرایط رقابت در بازار هستند و توان ایجاد رونق اقتصادی دارند، به‌صورت بهینه و با دید کارشناسی تخصیص داده و از هدر رفت آن ممانعت کنند. ضمن آنکه در سال جاری، اگر چنانچه واحد کوچک یا متوسطی تنها به دلیل نبود نقدینگی راکد مانده است باید این مشکل از طریق اعطای تسهیلات بانکی حل شود و چرخ تولید این واحدها به حرکت درآید. رئیس شورای پول و اعتبار با تاکید بر اینکه کارگروه‌های رفع موانع تولید بهترین نهادی است که می‌تواند با تصمیم‌های کارشناسی، منابع محدود نظام بانکی را در مسیر رونق اقتصادی تخصیص دهد، افزود: کار گروه‌ها باید مطمئن شوند که با اعطای تسهیلات خط تولید به حرکت درخواهد آمد. ضمن آنکه واحدهای تولیدی به موضوع نوسازی تجهیزات و به‌روزرسانی تولیدات خویش توجه ویژه داشته باشند؛ چراکه اگر واحد تولیدی به‌روز نشود، قطعا تحرک نخواهد داشت و برای اقتصاد نیز مفید نیست. وی افزود: آنچه مسلم است نظام بانکی عزم جدی دارد که تصمیات اجرایی اتخاذ کند. ملاحظات بانک‌ها در انجام وظایف قانونی خود نیز مغایرتی با وظایف کارگروه‌ها ندارد.

رئیس‌کل بانک مرکزی در ادامه دستیابی به رشد اقتصادی مثبت در سال 1393 و تداوم آن در سال‌های اخیر را ناشی از جهت‌گیری صحیح نظام بانکی در اقتصاد کشور خواند و گفت: در سال‌های 1391 و 1392 کشور رشد 8/ 6- درصدی را تجربه کرد که خوشبختانه با فعالیت‌های تیم منسجم اقتصادی دولت در مسیر انضباط پولی موفق به رشد مثبت 3 درصدی در سال 1393 شدیم و در همان سال اولویت نظام بانکی را تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی قرار دادیم. وی افزود: در سال 1394 این روند همچنان تداوم یافت و به‌رغم شوک افت قیمت نفت، خوشبختانه با تکیه بر اقتصاد مقاومتی، کشور از بحران‌های جهانی متاثر از کاهش قیمت نفت مصون ماند. در همین شرایط دولت و بانک مرکزی موفق به کنترل نرخ تورم شدند و اکنون فراتر از زمان پیش‌بینی شده به تورم زیر 10 درصد نایل شدیم. همچنین رئیس‌کل بانک مرکزی در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی ضمن شنیدن درخواست‌ها و پیشنهادهای فعالان اقتصادی، راهکارهای بهبود فضای کسب‌وکار در استان گلستان را بررسی کرد. سیف با بیان اینکه دولت یازدهم در شرایط سخت اقتصادی کشور را تحویل گرفت، اما با اقدامات کارشناسی و توجه به بخش خصوصی توانست به اقتصاد و بازار آرامش را باز گرداند، گفت: برای توسعه اقتصادی، پیش‌بینی‌پذیر بودن اقتصاد اصل اساسی است. در اقتصادی که شرایط متلاطم است سرمایه‌گذار جرات سرمایه‌گذاری ندارد، ضمن آنکه هرچه افق فعال اقتصادی گسترده‌تر باشد حضور پررنگ‌تری در فعالیت‌های اقتصادی خواهدداشت و در حالت عکس، معاملات سفته بازی گسترش می‌یابد.

وی افزود: جهت‌گیری‌های صحیح دولت موجب کسب دستاوردهای بزرگی شدو لازم است سنجیده و با دقت در اقتصاد عمل شود زیرا شتابزدگی موجب از دست رفتن این دستاوردها خواهد شد. وی با تاکید بر اینکه اکنون بانک‌ها با تنگنای مالی مواجه هستند و انباشت تصمیمات اشتباه سه دهه گذشته از جمله تسهیلات تکلیفی که از سال 1362 در نظام بانکی شکل گرفت امروز دیده می‌شود، گفت: متاسفانه بانک‌ها اکنون با 50 درصد منابع، قدرت اعطای تسهیلات را به بنگاه‌های اقتصادی دارند و اصل اساسی برای نظام بانکی تخصیص هدفمند تسهیلات به بنگاه‌های اقتصادی است. سفر به استان گلستان پنجمين سفر ولی‌الله سيف به مراکز استان‌ها برای شرکت در کارگروه‌های استانی تسهيل و رفع موانع توليد است. پيش از اين رئيس کل بانک مرکزی به استان‌های البرز، خراسان رضوی، آذربايجان غربی و کهگيلويه و بوير احمد سفر و ضمن بازديد از پروژ‌ه‌های توليدی با فعالان اقتصادی ديدار و گفت‌وگو کرده است.

 

اجرای طرح کارت‌های اعتباری

ولی‌الله سیف در حاشیه دهمین جلسه شورای گفت‌و‎گوی دولت با بخش خصوصی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: طرح کارت‌های اعتباری از اول مهرماه در کشور اجرا می‌شود و شکل کارت‌های اعتباری به بانک‌ها واگذار شده، اما از یک مرکزیت هدایت شده و دارای سامانه خاصی است. به گزارش خبرگزاری تسنیم وی افزود: از اول مهرماه این کارت‌ها در اختیار مردم قرار می‌گیرد و بانک‌ها در حال آماده‌سازی هستند و اعتبار این کارت‌ها 10، 30 و 50 میلیون تومان است. رئیس‌کل بانک مرکزی تصریح کرد: این شیوه تامین تسهیلات، جایگزین تسهیلات خردی می‌شود که در گذشته در نظام بانکی داده می‌شد و نرخ سود این تسهیلات 18 درصد است.

کد N1405498

وبگردی