آفتاب

نورافکن در حیاط خلوت مناطق آزاد

نورافکن در حیاط خلوت مناطق آزاد

رضا سیفی: اظهارات اخیر دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد خطاب به رئیس سازمان بازرسی کل کشور درباره کذب بودن ثبت شرکت‌های صوری در مناطق آزاد حکایت از ادامه کشمکش‌های سازمان بازرسی و دولت دارد. علاوه بر واکنش قاضی ناصر سراج، پس‌لرزه‌های سخنان اخیر ترکان در مجلس هم احساس شد و صدای نمایندگان را درآورد.

پس از آنكه تركان در برنامه‌اي تلويزيوني گفت اگر سازمان بازرسي سند و مدركي براي ادعاهايش درباره ثبت شركت‌هاي صوري در مناطق آزاد دارد رو كند، ناصر سراج، رئيس سازمان بازرسي واكنش نشان داد و در گفت‌وگو با خبرگزاري تسنيم گفت: «ما اشتباه كرديم كه كم گفتيم. از آقاي تركان تعجب مي‌كنم اينقدر اطلاعات‌شان كم است.»

رئيس سازمان بازرسي كل كشور به جزئيات بيشتري از پرونده ثبت شركت‌هاي صوري در جزيره كيش اشاره كرد و گفت: «طبق نامه سازمان مناطق آزاد، تا تاريخ 31تير امسال، 10هزار و 961شركت در منطقه آزاد كيش به ثبت رسيده كه از اين تعداد فقط 4هزار و 299شركت به آدرس يك واحد آپارتماني در برج صدف كيش ثبت شده است. از اين 10هزار و 961شركت، 2هزار و 20شركت هم به آدرس يك واحد آپارتمان در بازار ونوس ثبت شده است.»

  • كدهاي سازمان بازرسي و بي‌اطلاعي دولت!

پس از ماجراي حقوق‌هاي نجومي، هشدار‌هاي رئيس سازمان بازرسي كل كشور و علني شدن برخي تخلفات در دولت از سوي سازمان بازرسي، بيش از پيش شد. قاضي سراج هرازگاهي كدهايي از تخلفات در بخش‌هاي مختلف دولت را رسانه‌اي و مقامات دولت هم اظهار بي‌اطلاعي مي‌كنند. رسانه‌اي شدن تخلفات از سوي سازمان بازرسي معمولا در پي نا‌اميدي سازمان بازرسي از واكنش جدي دولت صورت مي‌گيرد.

مهم‌ترين اين افشاگري‌ها سخنان چندي پيش سراج درباره مديرعامل نجومي يك بانك دولتي و ارتباطش با برادر يكي از مسئولان ارشد اجرايي بود كه البته پس از چندروز هياهوي رسانه‌ها خبري از پيگيري اين پرونده نشد. ماجرا از جايي شروع شد كه پس از افشاي فيش‌هاي حقوقي و دردسري كه براي دولتي‌ها ايجاد كرد، انگشت اتهام به سوي سازمان بازرسي كل كشور گرفته و گفته شد سازمان بازرسي در موضوع حقوق‌هاي نجومي خواب بوده است!

  • افشاي نام يك مقام دولتي

پس از آن بود كه رئيس سازمان بازرسي براي روشن شدن موضوع و پاسخ به منتقداني كه از قصور سازمان بازرسي كل كشور در ماجراي حقوق‌هاي نامتعارف و انتصاب مديران بانك دم مي‌زدند، براي نخستين بار نام «حسين فريدون» برادر و دستيار ويژه رئيس‌جمهور را در جمع خبرنگاران به زبان آورد.

قاضي سراج در حاشيه همايش سراسري قوه قضاييه كه برادر رئيس‌جمهور هم در آن حضور داشت، گفت: «زماني ‌كه مديرعامل بانك رفاه رئيس بانك ملي بود، پرونده سنگيني داشت كه پرونده وي هنوز هم در دادسرا مطرح است. همان زمان آقاي حسين فريدون اصرار كرد كه ايشان بيايد و رئيس بانك رفاه شود حتي بنده مخالفت كردم و گفتم وي پرونده سنگيني دارد ولي متأسفانه با اصرار و لابي ايشان، وي رئيس بانك رفاه شد.» هر چند سخنان قاضي سراج واكنش‌هاي زيادي داشت و فريدون، دستيار ويژه رئيس‌جمهور پاسخ داد: «اين اظهارات را موجب هتك حيثيت افراد مي‌شود و حق پيگيري قانوني به جهت هتك حرمت و افترا را براي خود محفوظ مي‌‌دانم.» اما رئيس سازمان بازرسي كل كشور به اين هم بسنده نكرد و دوباره لب به انتقاد گشود.

  • هشدار درخصوص مناطق آزاد

سراج همچنين در يك برنامه تلويزيوني علاوه بر افشاي جزئيات بيشتر از تخلفات پرونده رئيس سابق بانك رفاه سراغ مناطق آزاد هم رفت. او اين‌بار در افشاي جزئيات بيشتر از تخلفات صورت گرفته در مناطق آزاد و هشدار به دولت پيش‌دستي كرد تا ديگر كسي سازمان بازرسي را متهم به خواب بودن نكند!

سراج گفت: «بيش از 9هزار شركت در جزيره كيش ثبت شده است درحالي‌كه 9 هزار و 300شركت مربوط به يك كد ملي است. 2هزار و 800 پرونده مربوط به يك آپارتمان است. معلوم است كه اينها كارشان صدور فاكتور صوري و فرار از ماليات است. دولت هم لايحه دوفوريتي داده كه 12منطقه آزاد تاسيس شود كه اگر بشود يك سال ديگر من بايد دوباره به برنامه شما بيايم و جواب بدهم كه چه كرده‌ايم.»

پس از اظهارات رئيس سازمان بازرسي كل كشور اكبر تركان، دبير شوراي‌عالي مناطق آزاد سخنان سراج را تكذيب كرد و درخصوص انتقادهاي رئيس سازمان بازرسي كل كشور مبني بر تأسيس تعداد بالاي شركت‌ها در مناطق آزاد گفت: «‌ايشان اشتباه مي‌كنند؛ زيرا تعداد كل شركت‌ها در ايران چيزي حدود بيش از 2 هزار شركت است و به 9 هزار شركت نمي‌رسد.»

  • پس‌لرزه‌ها در مجلس

مشاور رئيس‌جمهور همچنين در واكنش به انتقادهاي محمد رضا پور‌ابراهيمي، رئيس كميسيون اقتصادي مجلس درباره مناطق آزاد و انتقاد احمد توكلي، نماينده سابق تهران درباره شكست مناطق آزاد گفت كه «آقاي پورابراهيمي كه اطلاعاتشان كامل نبود و ما در جلسه‌اي به وي اطلاعات لازم را منتقل كرديم. درباره اظهارات آقاي توكلي هم بايد گفت منطقه آزاد شكست خورده است يا آقاي توكلي؟»

ادامه واكنش‌ها به اظهارات تركان در جلسه علني روز گذشته مجلس هم ادامه يافت و انتقاد نمايندگان مجلس را در پي داشت. احمد توكلي، نماينده سابق مجلس هم گفت: «ترجيح مي‌دهم سكوت كنم و وقت خود را به جاي مشاجره با تركان صرف رسيدگي به امور مردم و صحبت با نمايندگان و كارشناسان كنم.»

  • ذره‌بين سازمان بازرسي روي فرودگاه‌ها

پرونده ديگري كه رئيس سازمان بازرسي كل كشور در طول 2ماه اخير و در كنار ديگر پرونده‌هاي جديدش از آن رمزگشايي كرده است، نظارت بر واگذاري اماكن فرودگاهي كشور است. سراج چندي پيش از بررسي اماكن واگذار شده در فرودگاه‌هاي كشور خبر داد و گفت: از CIP تا صرافي‌ها و حتي خرمافروشي‌هاي فرودگاه‌ها را از نظر واگذاري‌هاي انجام شده در دست بررسي داريم تا ببينيم اين واگذاري‌ها چگونه و به چه افرادي انجام شده است. رئيس سازمان بازرسي كل كشور از نهايي شدن بررسي‌ها و اعلام جزئيات بيشتري از اين پرونده در آينده نزديك خبر داد.

  • ورود مجلس به اشكالات مناطق آزاد

محمدرضا پورابراهيمي در تذكري با استناد به ماده 64آيين‌نامه گفت: آقاي تركان در برنامه متن و حاشيه صحبت‌هاي سخيفي در مورد مناطق آزاد مطرح كرده و به وزارتخانه‌هاي اطلاعات و صنعت و سازمان بازرسي و مجلس هجمه وارد كرده است كه به هيچ‌وجه اين سخنان قابل‌قبول نيست و لازم است رئيس مجلس در اين‌باره موضع‌گيري كند. با استناد به بند 11سياست‌هاي اقتصادي مقاومتي كه حوزه عمل مناطق آزاد را تعريف مي‌كند در كميسيون تصميم‌گيري كرده و با كليات موافقت كرديم اما اشكالات عمده در عملكرد 20 ساله مناطق آزاد باعث شده كه 15شهر را بگذاريم، ولي آقاي تركان اطلاعات غلطي ارائه كرده كه نيازمند ورود مجلس به اين موضوع است.

کد N1405333

وبگردی