آفتاب

45 میلیون دلار گل و گیاه زینتی سالانه از ایران صادر می شود

45 میلیون دلار گل و گیاه زینتی سالانه از ایران صادر می شود

مشهد- ایرنا- رئیس انجمن گل و گیاهان زینتی ایران گفت: از مجموع 18 میلیارد دلار صادرات سالانه واقعی غیرنفتی ایران هفت میلیارد دلار آن مربوط به حوزه کشاورزی، سه میلیارد دلار گیاهان باغی و 45 میلیون دلار مربوط به صادرات گل و گیاهان زینتی است.

دکتر پژمان آزادی روز سه شنبه در کنگره بین المللی گل و گیاهان زینتی ایران در دانشگاه فردوسی مشهد افزود: این در حالی است که اگر با وضعیت و امکانات فعلی 10 درصد گل و گیاهان زینتی ایران صادر شود سالانه حداقل 500 میلیون دلار صادرات غیرنفتی محقق می شود.
وی ادامه داد: این عدد را می توان به یک میلیادر دلار در سال هم رساند.
انجمن علمی گل و گیاهان زینتی به منظور گسترش فعالیتها و حمایت از تولید، آموزش و تحقیق با 15 عضو هیات موسس شامل اساتید، پژوهشگران و فعالان صنعت گل و گیاهان زینتی از سال 1390 فعال شده است.
رشته گل و گیاهان زینتی در مقاطع دکترا، کارشناسی ارشد و کارشناسی هم اینک 10 دانشگاه کشور تدریس می شود.
رئیس انجمن گل و گیاهان زینتی ایران همچنین گفت: مطالعات برای تولید چمن ملی که آب بسیار کم مصرف می کند در حال انجام است.
وی افزود: هم اکنون افراد زیادی به خصوص سازمان پارکهای شهرداری اصفهان در این زمینه کار می کنند و خوب است که پژوهشگران دانشگاه فردوسی و شهرداری مشهد نیز در این طرح همکاری کنند.
آزادی ادامه داد: وضع آب در همه جای دنیا بحرانی است ولی با توجه به فرهنگ مردم که دوست دارند چمن را در فضای سبز ببینند حذف چمن از فضای سبز در عمل امکانپذیر نیست.
رئیس انجمن گل و گیاهان زینتی ایران گفت: اما می توان چمنهای دیگری تولید کرد که آب بسیار کمتری مصرف می کنند هر چند شاید ظاهرشان به خوبی چمنهایی که آب زیاد مصرف می کنند نباشد.
وی افزود: با همکاری انجمن گل و گیاهان زینتی ارقام گیاهان زینتی مناسب فضای سبز شهری و مقاوم به خشکی در حال تولید، آزمایش و معرفی هستند.
آزادی ادامه داد: چهار سالن حراج گل و گیاه در کشور حال ساخت می باشد و امید است سال آینده نخستین سالن حراج مکانیزه گل و گیاه زینتی ایران آغاز بکار کند که می تواند در گردش بازار داخلی، صادرات و قطع واسطه ها از بازار گل و گیاه موثر باشد.
نخستین کنگره بین المللی و دومین کنگره ملی گل و گیاهان زینتی ایران با همکاری انجمن علمی گل و گیاهان زینتی ایران، دانشگاه فردوسی، پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی، سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری و جهاد دانشگاهی مشهد تا چهارم شهریور جاری در این شهر ادامه دارد.
1922/1858
کد N1405087

وبگردی