آفتاب

پرواز جنگنده‌های روسیه از ایران نمادین است، نه استراتژیک

پرواز جنگنده‌های روسیه از ایران نمادین است، نه استراتژیک

در پی اعلام خبر پرواز جنگنده های روسی به سمت اهداف مشخص در سوریه از پایگاه هوایی در استانی در غرب تهران رسانه های جهان در انعکاس این خبر به تکاپو افتاده اند.

به گزارش ایلنا، نشنال اینترست در گزارشی نوشت که پرواز بمب‌افکن‌های روسی بر فراز سوریه از پایگاه هوایی در ایران بیش از اینکه یک حرکت نظامی ویژه باشد، نشانگر اتحاد روسیه و ایران است.

ارسال بمب‌افکن‌های مسکو به سوریه از طریق ایران به جای جنوب روسیه، تاثیر قابل تحسینی بر درگیری‌های داخلی سوریه ندارد و تاثیر چنین کاری بر روابط بین‌المللی در درگیری‌های سوریه بیشتر خواهد بود.

بسیاری از کشورهای عربی منطقه و مخالف ایران امیدوارند که با  افزایش روابط اقتصادی‌شان با روسیه مسکو را از تهران در مسایل سوریه دور کنند.

با پرواز بمب‌افکن‌های روس از ایران امیدهای اعراب ناامید شد. در عوض تلاش ایران برای ایجاد احساس ناامیدی در برخی کشورهای عربی و عربستان، ایران را تشویق به پذیرش روس‌ها در کشورش کرده است.

همزمان رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه نیز اعلام کرد همچنان به باقی ماندن اسد در قدرت احتیاج دارد و امیدوار بود با این اظهارات روابط ترکیه روسیه به واسطه هم راستایی آنها در مساله سوریه بهبود یابد، ضمن اینکه حرکت پوتین نشان داد که مسکو در این حوزه در کنار ایران قرار گرفته است.

به علاوه اینکه رهبران اسراییل که می‌خواستند باور کنند حضور روسیه در سوریه به نفع اسراییل است و به نوعی بازدارنده ایران و حزب‌الله از حمله به سرزمین‌های اسراییل است از همکاری‌های نظامی ایران و روسیه راضی نیستند، این امر همچنین  امید برخی افراد در واشنگتن را در خصوص این که روسیه  بیش از ایران خواهان کار با ایالات متحده برای یافتن راه حل صلح‌آمیز در درگیری‌های سوریه است را ناامید کرد.

مسکو ممکن است خیال کند هیچ دلیلی برای نگرانی از ناامیدی واشنگتن و کشورهای منطقه وجود ندارد؛ به ویژه زمانی که بسیاری از دولت‌های دیگر با روسیه مراوده دارند.

این گزاره که همه به روسیه در سوریه نیاز دارند به‌طور گسترده‌ای در مسکو رواج پیدا کرده است. مشکل این گزاره این است که تنها در جاهایی متقاعد کننده است که به توانایی احتمالی روسیه برای وادار کردن ایران و بشار اسد به قبول توافق مورد قبول سایر قدرت‌های خارجی و بخش قابل توجهی از معارضان سوری باور دارند، اما اگر معلوم شود که روسیه به اندازه تهران و بشار اسد خواهان شکست معارضان سوری است، هر امیدی برای کار با روسیه از بین خواهد رفت، اما اگر مسکو، تهران و دمشق بتوانند معارضان سوری را شکست دهند، سر خوردگی ناشی از ناامیدی کار با روسیه در امور سوریه برای کرملین مهم نیست.

این تلاش‌ها تا امروز ناموفق بوده است. با این وجود تلاش‌های بی‌امان برای شکست مخالفان دولت اسد در سوریه بدون چشم‌انداز توافقی که آنها نیز آن را بپذیرند، تنها به  افزایش مقاومت داخلی علیه اسد می‌انجامد و تا زمانی که این مقاومت داخلی ادامه داشته باشد و توسط برخی قدرت‌های خارجی نظیر عربستان و احتمالا ترکیه حمایت شود، چه بمب‌افکن‌های روسی از ایران به سمت روسیه حمله کنند، چه از هر جای دیگر این وضعیت برای همه گروه‌ها ادامه خواهد یافت.

کد N1405008

وبگردی