آفتاب

هشدار سازمان دامپزشکی به متخلفان تولید مکمل های دامی/ وجود هرگونه هورمون در مرغ رد شد

هشدار سازمان دامپزشکی به متخلفان تولید مکمل های دامی/ وجود هرگونه هورمون در مرغ رد شد

تهران- ایرنا- رئیس سازمان دامپزشکی کشور از هشدار به متخلفان تولید مکمل های معدنی و خوراکی دامی و تصحیح فرایند تولید آنها خبر داد و وجود هرگونه هورمون در مرغ را بر پایه آزمایش های صورت گرفته، رد کرد.

«مهدی خلج» امروز (سه شنبه) در دومین همایش و نمایشگاه بین المللی خوراک دام، طیور و آبزیان که در محل بوستان گفت و گو برگزار شد، درباره سلامت پرورش طیور و آبزیان گفت: طبق بررسی های صورت گرفته مصرف هیچ نوع هورمونی در مرغ مشاهده نشده و مرغ تولیدی کشور سالم است.
وی اضافه کرد: در زمینه وجود فلزات سنگین در طیور نیز ذهنیت خوبی در جامعه وجود ندارد اما آزمایش ها نشان می دهد میزان فلزات سنگین در محصول مرغ کمتر از مقدار مجاز بوده است.

** تغییر مسیر تولید مکمل های معدنی و خوراکی دامی
رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: در نمونه های متعددی که سازمان تهیه کرده میزان اسید فسفریک مورد استفاده در مکمل های معدنی و خوراکی، دارای فلزات سنگین بالا بوده است.
خلج افزود: به این شرکت ها اخطار کرده ایم که خوشبختانه مسیر تولید را تغییر داده اند و اکنون تولیدات این شرکت ها در حال آزمایش است.
وی افزود: برای حفظ سلامت جامعه فعالیت کارخانه های مشکل دار متوقف شده است و اجازه واردات را داده ایم.
این مسئول گفت: در تفاهمنامه 12 بندی با معاونت اموردام و مشاور وزیر جهاد کشاورزی برای تولید بهداشتی خوراک دام و طیور، آسیامیکسرها در واحدهای مرغداری حذف می شود.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور افزود: خوراک مصرفی دام و طیور باید در کارخانه های تخصصی صنعتی با استفاده از فناوری روز دنیا تولید شود و تولید آنها داخل مرغداری ها با استفاده از آسیامیکسرها نادرست است.
وی گفت: در تولید و نگهداری خوراک دام، طیور و آبزیان باید به ماینوتوکسین ها، توکسین ها، فلزات سنگین، انگل ها و 15 عامل میکروبی توجه کرد.
خلج اضافه کرد: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولیان اصلی بهداشت خوراک دام باید حرکت دوسویه ای را آغاز کنند؛ هر چند این امر هزینه زیادی را می طلبد.

** واردات و صادرات دام و طیور؛ به شرط سلامت
به گفته رئیس سازمان دامپزشکی کشور، «سلامت» شرط لازم برای حضور در بازار داخلی و ورود به بازارهای خارجی است تا صادرات غیرنفتی تحقق یابد.
خلج تاکید کرد مقررات اتحادیه اروپا برای واردات محصولات بسیار سختگیرانه است و باید صادرات ما بر اساس استانداردهای آنها باشد.
وی اضافه کرد: واردات مواد اولیه بخش طیور با نظارت بهداشتی سازمان حفظ نباتات و بر اساس استانداردهای موجود انجام می شود تا بتوانیم افزون بر تامین بازار داخلی، صادرات داشته باشیم.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور تاکید کرد برخی شناورهای حمل نهاده های خوراک دام و طیور شرایط مناسبی ندارند و گفت: برای واردات محصول سالم و باکیفیت باید به کشورهای مبدا توجه کرد. همچنین کشتی حمل و نقل محصول خریداری شده باید متناسب باشد تا در مسیر به کیفیت کالای وارداتی خدشه ای وارد نشود.
به گفته وی، در واردات نهاده های ذرت، کنجاله سویا به کشور باید محصولات در سیلوها و انبارهای متناسب بندری ذخیره سازی شوند.
وی ادامه داد: مکانیزاسیون فقط مربوط به محصولات زراعی نیست بلکه انتظار می رود توسعه مکانیزاسیون در ناوگان حمل و نقل خوراک دام و طیور نیز اتفاق بیفتد.
به گفته خلج، مکانیزاسیون ناوگان حمل و نقل انواع محصولات پروتئینی در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی است.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور اعلام کرد سالیانه تا 12 میلیون تن انواع خوراک دام و طیور به کشور وارد می شود.
به گزارش ایرنا، سالیانه نزدیک به 800 هزار تن گوشت قرمز، 9 میلیون و 500 هزار تن شیر خام، 2 میلیون تن گوشت مرغ و 950 هزار تن تخم مرغ در کشور تولید می شود که مجموع تولیدات پروتئینی با منشا دامی را به 13 میلیون تن می رساند.
دومین همایش و نمایشگاه بین المللی خوراک دام، طیور و آبزیان فیداکسپو (2016) امروز با حضور 46 شرکت داخلی و خارجی از کشورهای اتریش، مجارستان، فرانسه، بلغارستان، چین، ترکیه و هلند در محل دایمی نمایشگاه تخصصی شهرداری تهران واقع در بوستان گفت و گو آغاز به کار کرد و تا چهارم شهریورماه به کار خود ادامه می دهد.
اقتصام**9186**1961
کد N1404904

وبگردی