آفتاب

مبارزه با قاچاق کالا و افزایش مبادلات تجاری رسمی دو کشور

مبارزه با قاچاق کالا و افزایش مبادلات تجاری رسمی دو کشور

ایلنا: یک هیات تجاری از کشور پاکستان به سرپرستی رییس سازمان توسعه تجارت این کشور با حضور در اتاق تهران، با فعالان اقتصادی ایرانی دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از  اتاق تهران، اعضای این هیات تجاری 30 نفره که به نمایندگی از 25 شرکت به ایران آمده‌اند در بخش‌های پوشاک و نساجی، مواد غذایی، برنج، میوه و سبزیجات، تجهیزات پزشکی، صنایع دستی، جواهرآلات و سنگ‌های قیمتی فعالیت دارند.

 پیش از انجام مذاکرات رو در رو فعالان اقتصادی دو کشور پیرامون همکاری‌های مشترک اقتصادی، نشست افتتاحیه گردهمایی بخش‌ خصوصی دو کشور برگزار شد و طی آن، راه‌های رفع موانع مناسبات اقتصادی دو طرف مطرح شد.  در این نشست، نایب رییس اتاق تهران ایجاد شعب بانک‌ها و موسسات مالی در هر دو کشور را پیش زمینه‌ای مناسب برای ورود به توسعه همکاری‌ها عنوان کرد و در عین حال، ایجاد مناطق ویژه اقتصادی میان دو طرف را یکی از ابزارهای ارتقای سطح مناسبات اقتصادی ایران و پاکستان دانست.

مهدی جهانگیری با اشاره به حجم 830 میلیون دلاری روابط تجاری دو کشور، این سطح روابط را با توجه به نزدیکی و ارتباط سیاسی و فرهنگی دو کشور، ناچیز عنوان کرد و گفت: برای ارتقای سطح همکاری‌ها نیاز به تدوین برنامه‌ریزی استراتژیک تجاری میان دو کشور داریم و این در حالی است که زمینه ایجاد این استراتژی به دنبال سفر چندی پیش رییس‌جمهور ایران به پاکستان و انجام مذاکرات سازنده میان مقامات بلندپایه هر دو کشور، فراهم است. وی با بیان اینکه در سفر حسن روحانی به پاکستان، مقامات هر دو کشور بر رساندن حجم مناسبات اقتصادی به 5 میلیارد دلار در سال تاکید کردند، افزود: کشور پاکستان در طول دوره تحریم‌ها، همواره در کنار ایران بود و امروز، پس از رفع تحریم، کشورهایی در صف نخست برقراری مناسبات قرار دارند که در دوره سخت گذشته، ایران را تنها نگذاشتند.

نایب رییس اتاق تهران، یکی از زمینه‌های همکاری اقتصادی دو کشور را توسعه بخش حمل‌ونقل و ترانزیت عنوان کرد و علاوه بر آن، صادرات برق از ایران به پاکستان را جزو سیاست‌ها و برنامه‌های بلندمدت اقتصادی کشور دانست. جهانگیری همچنین، وجود قاچاق میان دو کشور را مانعی جدی بر سر راه گسترش مناسبات رسمی دو طرف بیان کرد و تلاش دولت‌های دو کشور برای حذف این معضل را جدی ارزیابی کرد. نایب رییس اتاق تهران با تاکید بر توسعه مناطق ویژه اقتصادی میان دو کشور، افزود: دولت‌های دو طرف در این زمینه، برنامه‌های مناسبی در دست اجرا دارند و اتاق بازرگانی به عنوان بازوی قدرتمند بخش ‌خصوصی نیز آمادگی دارد شرایط سرمایه‌‎گذاری‌های لازم برای این بخش را فراهم کند. جهانگیری همچنین، برگزاری نمایشگاه اختصاصی ایران در پاکستان و نیز تبادل هیات‌های تجاری میان دو کشور را گامی جدی در مسیر گسترش مناسبات اقتصادی عنوان کرد.

تلاش برای افزایش سهم پاکستان در تجارت جهانی ایران

رییس سازمان توسعه تجارت پاکستان نیز در این گردهمایی، حجم مبادلات تجاری دو کشور را اندک عنوان کرد و گفت: با ایجاد روابط بنیادی، می‌توانیم حجم روابط را برای سال آینده افزایش داد. «سید محمد منیر» با بیان اینکه 60 درصد نفت و گاز پاکستان از ایران تامین می‌شود، افزود: در حال حاضر ایران از حجم 50 میلیارد دلاری مبادلات تجاری با جهان برخوردار است که متاسفانه پاکستان سهم ناچیزی از آن را دارد و باید تلاش بسیار بیشتری صورت بگیرد که این سهم ارتقا داده شود و در حد و اندازه ظرفیت‌ها و قرابت‌های دو کشور همسایه باشد.

او نیز با بیان اینکه افزایش مراودات تجاری در سفر رییس‌جمهوری ایران به پاکستان نیز مورد تاکید قرار گرفته است، گفت: در زمان اعمال تحریم‌ها، شاهد کاهش حجم مبادلات تجاری میان ایران و پاکستان بودیم. در حالی که پاکستان در سال 2009 معادل یک میلیارد دلار واردات نفت وگاز از ایران داشت. وی جدی‌ترین مانع بر سر راه توسعه مناسبات را تضعیف مبادلات پولی و مالی عنوان کرد و افزود: با ایجاد شعب بانک‌ها در هر دو کشور می‌توانیم این مشکل را برطرف کنیم. او در عین حال، برقراری پروازهای مستقیم میان تهران و کراچی را یکی از زمینه‌های ارتقای سطح همکاری‌های اقتصادی برشمرد.

سرپرست هیات تجاری پاکستان با اشاره به اینکه تا پیش از تحریم‌ها، عمده مبادلات دو کشور از طرف امارات صورت می‌گرفت، افزود: به دنبال برجام و رفع تحریم، امیدواریم که هر چه سریع‌تر روابط مستقیم تجاری میان دو کشور برقرار شود. سید محمد منیر با اشاره به اینکه طی روزهای جاری، نمایشگاه اختصاصی پاکستان در مشهد دایر است، گفت: بزرگترین نمایشگاه اختصاصی پاکستان طی بهمن ماه سال جاری در تهران برگزار می‌شود. او تسهیل صدور ویزای تجاری برای تردد میان دو کشور را نیز مورد تاکید قرار داد و خواستار آن شد که ضمن برنامه‌ریزی برای اعزام هیات‌های تجاری، برای برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی، زمینه‌سازی صورت گیرد.

رییس سازمان توسعه تجارت پاکستان نیز به مانند نایب‌رییس اتاق تهران، وجود قاچاق میان دو کشور را آسیب جدی برای شکل‌گیری روابط اقتصادی دو طرف دانست و تاکید کرد که تلاش برای رفع این معضل باید در اولویت همکاری‎‌ها باشد. در این نشست هم‌چنین مهدی پورقاضی، رییس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران مبادله کالاهای تجاری میان دو کشور از طریق مبادی رسمی را مورد تاکید قرار داد  و گفت: چنانچه بتوانیم مبادلات تجاری را برابر با استانداردها از طریق مبادی قانونی و رسمی پیش ببریم، قاچاق متوقف خواهد شد.

 

 

کد N1404804

وبگردی