آفتاب

نخستین سفر منطقه ای رییس جمهوری جدید فیلیپین/ سکوت در زمینه اختلاف با چین

نخستین سفر منطقه ای رییس جمهوری جدید فیلیپین/ سکوت در زمینه اختلاف با چین

کولالامپور – ایرنا – 'رودریگو دوترته' رییس جمهوری فیلیپین نخستین سفر رسمی خود به منطقه جنوب شرق آسیا را همزمان با نشست سران آ.سه.آن که با حضور رهبران آمریکا و چین دو طرف بحث مانیل برگزار می شود، انجام می دهد.

به گزارش ایرنا، نخستین مرحله سفر رییس جمهوری فیلیپین چهار سپتامبر (14 شهریور) به لائوس آغاز می شود، جایی که 'باراک اوباما' رییس جمهوری آمریکا و رهبر چین که با مانیل به چالش هایی برخورد کرده اند، حضور می یابند.
تارنمای 'راپلر' به نقل از 'ارنستو آبلا' سخنگوی ریاست جمهوری فیلیپین اعلام کرد این سفر شامل حضور 'دوترته' در نشست سران 'آ.سه.آن' است که از 6 تا 8 سپتامبر (16 تا 18 شهریور) به میزبانی لائوس برگزار می شود.
اگرچه سخنگوی ریاست جمهوری فیلیپین به طور مشخص اعلام نکرد که 'دوترته' از کدام کشورهای منطقه دیدن می کند، اما گفته می شود وی روز 9 سپتامبر (19 شهریور) به اندونزی می رود.
فیلیپین، اندونزی، مالزی، برونئی، ویتنام، لائوس، کامبوج، تایلند، سنگاپور و میانمار 10 کشور حوزه جنوب شرق آسیا هستند.
فیلیپین به همراه کشورهای مالزی، برونئی و ویتنام بر سر مالکیت بخش هایی از دریای جنوبی چین با پکن در چالش هستند.
سفر دوترته به کشورهای منطقه پس از صدور رای دیوان بین المللی داوری لاهه در خصوص چالش های دریای جنوبی چین که به نفع مانیل صادر شده است، انجام می شود.
این نخستین سفر دوترته به خارج از کشور پس از صدور این رای و کسب کرسی ریاست جمهوری فیلیپین است.
حضور در نشست سران آ.سه.آن نیز نخستین حضور وی در این نشست منطقه ای است که علاوه بر 10 کشور عضو اتحادیه آ.سه.آن، شرکای گفتمانی این اتحادیه از جمله چین، استرالیا، ژاپن، آمریکا و روسیه نیز حضور دارند.
دوترته هفته گذشته گفت به منظور از دست ندادن فرصت دوجانبه با پکن، قصد ندارد حکم دادگاه بین المللی را در سفر لائوس مطرح کند.
وی تصریح کرد: من تنها هنگامی این مساله را مطرح می کن که رو در رو باشد، زیرا، اگر شما با پرخاشگری ادعای حق حاکمیت کنید، اینجا و آنجا سر و صدا راه بیاندازید، آنها حتی ممکن است که قصد حرف زدن هم نداشته باشند.
از سوی دیگر باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا نیز در این نشست حضور دارد، کشوری که جزو متحدان فیلیپین در مقابل چین است، اما موضع گیری های دوترته که برخی رسانه ها وی را شبیه 'ترامپ' می دانند باعث تنش هایی بین واشنگتن و مانیل شده است.
آساق**241**1611
کد N1404701

وبگردی