آفتاب
تحلیل رسانه های عرب زبان؛

فصلی نو در روابط ایران و آمریکای لاتین

فصلی نو در روابط ایران و آمریکای لاتین

تهران- ایرنا- تحلیلگران رسانه های عرب زبان طی روزهای گذشته، سفر وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به آمریکای لاتین را آغازی بر فصل تازه روابط ایران با کشورهای این منطقه ارزیابی کردند و به بررسی منافع مشترک 2 طرف و دستاوردهای پیش روی این سفر پرداختند.

«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران یکشنبه سی و یکم مردادماه در صدر هیاتی بلندپایه سیاسی و اقتصادی، سفر خود به 6 کشور آمریکای لاتین را آغاز کرد. نمایندگان بیش از 80 بنگاه بزرگ اقتصادی خصوصی و دولتی و همچنین کارآفرینان و تولیدکنندگان ایرانی، در این سفر ظریف را همراهی می کنند. وزیر امور خارجه کشورمان در نخستین مقصد، قدم به هاوانا پایتخت کوبا گذاشت. او پس از هاوانا، عازم ماناگوا، پایتخت نیکاراگوئه شد. اکوادور، شیلی، بولیوی و ونزوئلا مقاصد بعدی وزیر امور خارجه خواهند بود. رسانه های عربی طی روزهای گذشته به تحلیل اهداف ها و نتایج این سفر پرداختند.

** نگاه ایران به فرصت های اقتصادی گسترش مناسبات با آمریکای لاتین
روزنامه های «الحیات» چاپ لندن و «الدستور» مصر در بخشی از گزارش ها و تحلیل های خود، سفر وزیر امور خارجه ایران و هیات همراه او به کشورهای آمریکای لاتین را تلاشی برای گسترش روابط اقتصادی ارزیابی کردند.
روزنامه الحیات، یکم شهریور با اشاره به سفر ظریف به 6 کشور آمریکای لاتین به همراه بیش از 100 نماینده شرکت های اقتصادی، نوشت: برپایه گفته «مجید تخت روانچی» معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه، با این سفر مرحله تازه ای از روابط اقتصادی میان ایران و کشورهای آمریکای لاتین آغاز خواهد شد.
به نوشته الحیات، «بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران هم درباره سفر ظریف به کشورهای آمریکا لاتین گفت که این سفر در راستای تقویت روابط سیاسی و اقتصادی است. وزارت امور خارجه تلاش می کند روابط خود را با کشورهای آمریکا لاتین در چارچوب اقتصاد مقاومتی گسترش دهد.
روزنامه الدستور در گزارش هفدهم مردادماه، سفر ظریف و هیات همراه او به کشورهای آمریکا لاتین را یک سفر اقتصادی به شمار آورد. این روزنامه نوشت: نخستین بار است که پس از برداشته شدن تحریم ها یک مسوول بلندپایه ایران همراه هیاتی اقتصادی و شماری از بازرگانان به کشورهای آمریکای لاتین سفر می کند.
به نوشته الدستور، منابع دیپلماتیک کشورهایی که ظریف و هیات همراه او به آنها سفر خواهد کرد، گفته اند که هدف از این سفر برقراری ارتباط میان شرکت های دولتی، خصوصی و سرمایه گذاران ایران با سرمایه گذاران این کشورها است. برپایه گزارش ها، همکاری در زمینه خدمات فنی و مهندسی، پتروشیمی، مشتقات نفتی، گاز، امور بانکی، دارو و تجهیزات درمانی، معدن، کشاورزی، صنایع غذایی، دریانوردی، امور حمل ونقل، فناوری های پیشرفته، سدسازی و مسکن از اهداف اقتصادی این سفر است.
الدستور در ادامه آورد: ایران به طور ویژه تلاش می کند برای پشتیبانی از صنایع گوناگون به ویژه صنایع نفتی خود که در نتیجه تحریم ها زیان دیده اند به پشتیبانی فنی و سرمایه گذاری برای این بخش ها دست یابد. همچنین تهران می خواهد برای فروش تولیدهای خود به بازارهای کشورهای آمریکای لاتین دست یابد. افزون بر این، تهران می تواند به گذرگاهی برای کشورهای آمریکای لاتین تبدیل شود تا کالاهای خود را در کشورهای آسیای مرکزی عرضه کنند.

**روابط گرم ایران و کشورهای آمریکای لاتین
تارنمای «البدیل» مصر و «عیون الخلیج» امارات و روزنامه «الشرق الاوسط» عربستان هم با اشاره به اشتراک های ایران و کشورهای آمریکای لاتین، روابط تنگاتنگ میان تهران و این کشورها را کانون توجه قرار دادند.
تارنمای البدیل سی ام مرداد در گزارشی به قلم «هدیر محمود» نوشت: روابط دیپلماتیک تنگاتنگی، ایران و کشورهای آمریکای لاتین را به هم پیوند می زند و منافع اقتصادی و سیاسی، پایه این روابط را شکل می دهد. این در شرایطی است آمریکا تلاش می کند باز هم کشورهای آمریکا لاتین را به حیاط خلوت خود تبدیل کند. در برابر، کشورهای این حوزه از راه کمک برخی کشورها از جمله ایران تلاش می کنند خود را از زیر هیمنه و نفوذ آمریکا خارج کنند.
عیون الخلیج امارات سی و یکم مرداد به نقل از تارنمای «نون پست» لبنان نوشت: با وجود فاصله جغرافیایی دور، مناسبات ایران و کشورهای آمریکای لاتین خود را به عنوان یکی از بهترین و سازنده ترین روابط بر نقشه ائتلاف های بین الملل تحمیلی کرده است. روابط سیاسی و اقتصادی ایران و برزیل در بالاترین سطح است. این روابط خود را در پشتیبانی برزیل از گفت وگوهای هسته ای ایران و کشورهای گروه 1+5 در سال 2010 نشان داد. برزیل به همراه برخی دیگر از کشورها در این گفت وگوها برای رسیدن به توافق تاریخی نقش میانجی بازی کرد و با این توافق، ایران در عرصه بین المللی از انزوا خارج شد.
بر پایه این گزارش، دولت های گوناگون ونزوئلا هم در زمینه های گوناگون از ایران پشتیبانی کردند. این مساله را می توان در موضع گیری های «هوگو چاوز» رهبر فقید ونزوئلا در حمایت از ایران در برابر دشمنان مشاهده کرد.
به نوشته البدیل، درباره کوبا هم دشمنی با آمریکا مساله ای بود که ایران و کوبا را به عنوان 2 همپیمان کنار هم قرار داد. این مساله ای است که «فیدل کاسترو» رهبر پیشین کوبا در دیدار با آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی آن را بیان کرد. او در دیدار سال 2001 میلادی خود گفت که ایران و کوبا با همکاری هم می توانند آمریکا را به زانو در آورند. رهبر ایران هم در این دیدار بیان کرد که آمریکا بسیار ضعیف و شکننده است.
البدیل افزود: ایران از راه داشتن روابط خارجی با کشورهای آمریکای لاتین که مخالف آمریکا هستند تلاش می کند هیمنه آمریکا را بشکند و با ائتلاف سازی سیاسی قدرتمند بتواند با تهدیدهای آمریکا در این منطقه و خاورمیانه رویارویی کند.
روزنامه الشرق الاوسط نیز یکم شهریور مدعی شد: به نظر می رسد حیاط خلوت آمریکا به مذاق ایران خوش آمده است. ایران به دخالت در امور کشورهای عربی و محیط منطقه ای پیرامون خود بسنده نکرده است و اکنون تلاش می کند در حیاط خلوت آمریکا بازی کند.
**گروه پژوهش و تحلیل خبری
پژوهشم **9278**1969**9279
کد N1404582

وبگردی