آفتاب

گردهمایی دیکتاتورهای بزرگ/هیتلر، ابوبکر بغدادی، صدام و چنگیزخان 20 سانتی‌ شدند

گردهمایی دیکتاتورهای بزرگ/هیتلر، ابوبکر بغدادی، صدام و چنگیزخان 20 سانتی‌ شدند

ابراهیم شاکری، نویسنده و کارگردان نمایش «تاریخ دَوَران» گفت: در این نمایش یک کولاژ تاریخی انجام دادم که دیکتاتورهای بزرگ جهان مانند ابوبکر بغدادی، هیتلر، جرج بوش، صدام حسین، چنگیزخان مغول، ناپلئون و... در آن حضور دارند.

ابراهیم شاکری که با نمایش «ترایخ دَوَران» در شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی تهران-مبارک حضور دارد، در گفتگو با خبرنگار ایلنا، افزود: دیکتاتورهایی را در این نمایش آورده‌ام که مخاطب ایرانی و خارجی با توجه به زمان حال آن‌ها را می‌شناسد؛ این چهره‌ها، بدمن‌های تاریخ و جنگ‌افروزهایی هستند که کشتارهایی را انجام دادند.

او با اشاره به داستان این نمایش گفت: سارقی وارد مکان نامعلومی شده و می‌خواهد کتابی را بدزدد؛ قبل از خارج شدن از مکان کتاب را باز می‌کند و دیگر درگیر آن می‌شود و می‌خواهد برود صفحات بعدی را بخواند و ببیند چه خبر است.

نویسنده و کارگردان «تاریخ دَوَران» خط داستانی این نمایش و دزدیده شدن یک کتاب را استعاره‌ای از اهمیت قصه و داستان و کتاب دانست و گفت: منظورم مطالعه تاریخ بوده است و برای همین سراغ کتاب آمدم.

شاکری با اشاره به ایده اولیه این اثر، گفت: ما در ایران زندگی می‌کنیم و کنار گوش‌مان جنگ‌هایی می‌شود؛ داعش و ابوبکر بغدادی حمله می‌کنند، چندین سال پیش هم در خاورمیانه تجربه حمله امریکا به عراق و افغانستان را داشتیم و بالاخره ایرانی‌ها تحت شعاع این جنگ‌ها و ناآرامی‌ها قرار می‌گیرند.

او ادامه داد: برخورد اطرافیانم را در مورد این وقایع در ذهنم داشتم. در کنار این متن؛ نمایشنامه دیگری را داشتم کار می‌کردم در مورد یکی از تمدن‌های نابود شده اروپا. جوی که اطراف من بود باعث شد به این ایده برسم. تشابهات تاریخی زیادی هم پیدا کردم، فقط شخصیت‌ها عوض شده بود.

شاکری خاطرنشان کرد: ایده را نگه داشتم چون به دلایلی نمی‌خواستم کارم عوامل زیادی داشته باشد و باید یک نفر بتواند مدیریت کند. مدتی گذشت تا با Pup Up Book آشنا شدم و دیدم تکنیک پیچیده‌ای است اما در ایران نتوانستم کسی را پیدا کنم که کمکم کند. در سایت‌های خارجی رفتم و خواندم و آزمون و خطا کردم تا به مرحله‌ای رسیدم که کارم در جشنواره عروسکی پذیرفته شود.

نویسنده و کارگردان «تاریخ دوران» با بیان اینکه این نمایش یک روند داستانی معمولی دارد و قصه پیرامون این شخصیت‌ها شکل می‌گیرد، گفت: دنبال تخیل و جذابیت بودیم که این ایده ساده را خیلی قشنگ نشان دهیم.

شاکری تصریح کرد: عروسک‌هایی که نقش دیکتاتورها را بازی می‌کنند اندازه ساعد دست یعنی 20 یا 30 سانتی‌متر هستند. عروسک‌ها داخل کتاب قرار داشته و به آن متصلند اما تکان می‌خورند.

«تاریخ دَوَران» با نویسندگی و کارگردانی ابراهیم شاکری، روزهای چهارشنبه و پنجشنبه (3 و 4 شهریور) در تالار استاد انتظامی خانه هنرمندان روی صحنه می‌رود.

شانزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران-مبارک با دبیری مرضیه برومند از اول تا هفتم شهریور ماه برگزار می‌شود.

کد N1404403

وبگردی