آفتاب

اعلام دستاوردهای ۳ ساله وزارت بهداشت از زبان دکتر ایرج حریرچی

اعلام دستاوردهای ۳ ساله وزارت بهداشت از زبان دکتر ایرج حریرچی

همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت بهداشت اقدامات و دستاوردهای این وزارتخانه را طی سه سال گذشته تشریح کرد.

به گزارش ایسنا، دکتر ایرج حریرچی در نشست خبری به مناسبت هفته دولت در خصوص برنامه وزارت بهداشت برای کاهش آسیب، توضیح داد و گفت: یکی از مهم‌ترین اقدامات وزارت بهداشت در دوره اخیر توجه به کاهش آسیب است. هدف ما در تمام جامعه مدنی و نظام، به حداقل رساندن آسیب‌های اجتماعی است. ما مراکزی را به طور ویژه برای زنان و مردان در معرض خطر راه اندازی کردیم و اقداماتی را در زمینه پیشگیری و غربالگری در سطح جامعه، زندان‌ها و برخی از مراکز تجمع آنها ارائه می‌کنیم.

  •  راه اندازي مراكز كاهش آسيب اعتياد

وی افزود: ما در سطح کشور مراکز متعددی برای کاهش آسیب اعتیاد داریم که ۵ هزار ۴۰۰ پزشک در آنها فعال هستند. همچنین تعدادی مرکز در زندان‌های بزرگ، مناطق پر خطر و مراکز بهداشتی درمانی داریم که این خدمات را به آنها ارائه می‌کنند.

  • راه‌اندازی بیمارستان‌های بزرگ در کشور

حریرچی همچنین به امضای تفاهم نامه با برخی کشورهای اروپایی برای راه‌اندازی "مگا هاسپیتال" در کشور اشاره کرد و گفت: ما در این مورد تفاهم نامه‌های متعددی را امضا کردیم، اما از پیشرفت آن به طور کامل راضی نیستیم. در عین حال امیدواریم بتوانیم موفقیت خوبی در این زمینه به دست آوریم.

وی ادامه داد: معمولا ۱۰.۵ درصد تولید ناخالص به حوزه سلامت اختصاص دارد که این رقم بیش از سه برابر بخش انرژی و تسلیحات نظامی است. در حال حاضر ۷.۳ تولید ناخالص ملی در حوزه سلامت صرف می‌شود در نتیجه به سرمایه گذاری زیاد در این حوزه نیاز داریم. در حال حاضر ۱.۷ تخت بیمارستانی به ازای هر نفر در کشور داریم که باید طی یک برنامه پنج ساله آن را به ۲.۶ تخت برسانیم. این رقم معادل ۱۰۰ هزار تخت بیمارستانی است. همچنین ۵۷ درصد از تخت‌های موجود نیز فرسوده است و در زیرساخت‌ها و نیروی کار نیز کمبود داریم.

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه با توجه به کمبود منابع، دولت به جذب سرمایه‌گذاری خارجی تمایل دارد، تصریح کرد: برخی اقدامات حوزه سرمایه گذاری مربوط به آمادگی در داخل کشور است که باید قیمت تمام شده، سود معقولی داشته باشد.همچنین امنیت سرمایه‌گذار خارجی نیز فراهم شود که در این راستا مطالعات لازم انجام و پروژه‌های آن مشخص شده است.

به گفته حریرچی، شرکت‌ها و کشورهای متعددی از آسیایی جنوب شرقی، ترکیه، ایتالیا، اتریش و برخی کشورهای اروپایی در این زمینه پیش قدم شدند و تفاهم نامه‌های متعددی را برای سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت امضا کردند.

وی افزود: ما برای راه‌اندازی حدود ۲۰ هزار تخت از طریق سرمایه گذاری خارجی پیشنهاد دادیم و در عین حال قیمت تمام شده، باید طوری محاسبه شود که از منابع حاصل از این اقدام برگشت سرمایه انجام شود.

سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به پرسش یکی از رسانه‌های خارجی در خصوص نحوه همکاری ایران و جمهوری آذربایجان در حوزه سلامت، اظهار کرد: ما در حال حاضر پذیرای تعداد زیادی از بیماران جمهوری آذربایجان هستیم و تعداد قابل توجهی از پزشکان ایرانی نیز در این کشور مشغول به کارهستند. چند ماه پیش نیز دانشگاه علوم پزشکی تبریز تفاهم نامه‌ای را با این کشور امضا کرد.

حریرچی همچنین به برنامه سفر وزیر بهداشت به جمهوری آذربایجان اشاره کرد و گفت: همانطور که با کشور روسیه برای صادرات دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی تفاهم نامه‌ای امضا کردیم، از همکاری مشترک با جمهوری آذربایجان نیز استقبال می‌کنیم.

  • تکمیل شبکه خانه‌های بهداشت روستایی در کشور

حریرچی در ادامه این نشست به دستاوردهای سه سال اخیر وزارت بهداشت اشاره کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین اقدامات ما در حوزه بهداشت بود که در طرح تحول این حوزه ۲۸ میلیون جمعیت روستایی، عشایر و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر مد نظر قرار داده شده‌اند. به این ترتیب ۱۹۸۶ خانه بهداشت برای این جمعیت ساخته و آرزوی ۲۵ ساله اخیر برای تکمیل خانه‌های بهداشت روستایی برآورده شد.

وی ادامه داد: در این دوره ۳۳۶ مرکز بهداشتی، درمانی جدید مجری برنامه پزشک خانواده، ۱۲۸۵ خانه بهداشت تعمیر و ۲۳۵۶ مورد تجهیز، ۱۸۸۵ باب مرکز بهداشتی مجری پزشک خانواده تعمیر و ۳۰۳۶ مرکز تجهیز شد. همچنین تمام محل زیست پزشکان تعمیر و به طور اساسی تجهیز شد.

  • حضور پزشک در مناطق محروم کشور

حریرچی، همچنین به تاسیس ۱۸ هزار خانه بهداشت برای ۲۱ میلیون روستایی با حضور ۳۰ هزار بهورز و همچنین راه‌اندازی ۳۸۳۰ مرکز مجری پزشک خانواده روستایی اشاره کرد و گفت: امروز با کمال افتخار اعلام می‌کنیم که در استان سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، جنوب کرمان و هرمزگان پزشک داریم. در مناطق روستایی ۶۸۵۲ پزشک عمومی، ۵۲۸۵ ماما، ۱۱۸۸ دندانپزشک حضور دارند و ۴۰۹۴ نقطه روستایی داروخانه دولتی و خصوصی تاسیس شده است. در این مناطق ۲۷۰۹ آزمایشگاه نیز فعالیت می‌کنند.

  • بیمه شدن ۹ میلیون نفر در طرح تحول نظام سلامت

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه اظهار کرد: در حاشیه شهرها ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر سکونت دارند، ما در این مناطق به ازای هر ۲۰۰۰ نفر یک پایگاه سلامت راه اندازی کردیم. در مجموع ۳۶۶۴ پایگاه فعال و ۱۲۸۳ مرکز جامع خدمات سلامت برای هر ۲۵ هزار نفر راه‌اندازی شد. در این پایگاه‌ها ۹۴۷۶ مراقب سلامت، ۲۴۳ پزشک خانواده و ۲۴۵ دندانپزشک حضور دارند.

حریرچی در خصوص اقدامات وزارت بهداشت در حوزه درمان نیز توضیح داد و گفت: ما با همکاری دولت، مجلس و وزارت رفاه از ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر برای بیمه ثبت نام کردیم که در نتیجه ۹ میلیون و ۸۶۲ هزار و ۲۶۵ نفر دفترچه بیمه دریافت کردند. در این طرح از ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار بستری در بیمارستان‌های دولتی حمایت مالی شد.

حریرچی همچنین انجام یک میلیون و ۱۴۳ هزار زایمان طبیعی رایگان، کاهش هفت درصدی سزارین، نوسازی ۳۹ هزار تخت بیمارستانی و همچنین ایجاد ۶ هزار و ۴۴ واحد مطب در مراکز دولتی و برنامه برای ساخت ۱۹۰ کلینیک ویژه را از جمله دستاوردهای سه سال اخیر وزارت بهداشت برشمرد.

  • افزایش صادرات و تولید دارو

حریرچی در ادامه به دستاوردهای طرح تحول در حوزه دارو اشاره و اظهار کرد: طی این مدت میانگین کمبود دارویی از ۲۵۰ مورد به ۳۵ قلم رسید و ارزبری دارویی نیز ۳۵۰ میلیون دلار کاهش یافت. همچنین واردات داروهای مشابه تولید داخل نیز ۲۸ میلیون دلار کاهش پیدا کرد.

وی افزود: در حوزه تجهیزات پزشکی نیز تولید به ۵۱۰ میلیون دلار در سال رسید. همچنین با استفاده از توان بخش خصوصی میزان صادرات این حوزه به ۵۰ میلیون دلار در سال افزایش پیدا کرد. قیمت تجهیزات پزشکی نیز ۴۲ درصد کاهش یافت.

سخنگوی وزارت بهداشت همچنین به راه‌اندازی ۹۰۰ تخت روانپزشکی و ۲۵۸۶ تخت مراقبت ویژه معادل ۵۰ درصد تخت‌های ویژه کل بیمارستان‌سازی انجام شده در کشور اشاره کرد و از برنامه این وزارتخانه برای ساخت ۲۱ هزار تخت دیگر خبر داد.

  • مذاکره با ترکیه برای راه‌اندازی دو بیمارستان 1000 تختخوابی

سخنگوی وزارت بهداشت از مذاکره با ترکیه برای راه‌اندازی دو بیمارستان 1000 تختخوابی در کشور خبر داد و گفت: ما در بخش خدمات تخصصی، اقدامات عملی متعددی انجام داده‌ایم. 16 میلیون و 500 هزار بستری شامل پیوند کبد و کلیه و جراحی‌های متعدد طی این سه سال انجام شد و خدمات تخصصی بستری در بیمارستان‌های دولتی تکمیل شد.

وی افزود: پیش از اجرای این طرح 80 درصد خدمات تخصصی سرپایی با تعرفه خصوصی و با تراکم بیشتر در شهرهای بزرگ انجام می‌شد. هدف ما این است که 50 درصد خدمات سرپایی تخصصی با تعرفه دولتی ارائه شود. ما موفق شدیم در این مدت 4640 مطب تخصصی راه‌اندازی کنیم. همچنین 4384 پزشک متخصص عضو هیئت علمی و 1451 پزشک متخصص غیر هیئت علمی که به صورت تمام وقت مشغول به ارائه خدمت هستند، 81 میلیون ویزیت در دو سال اخیر انجام دادند.

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، در حال حاضر 4330 پزشک متخصص و فوق تخصص در 338 بیمارستان در 331 شهر محروم ماندگار هستند. همچنین 1617 متخصص مقیم در ساعات شب و روزهای تعطیل با 19 تخصص در بیمارستان‌های مشمول طرح تحول حضور دارند.

  • خدمات گردشگری سلامت راضی کننده نیست

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه این نشست در خصوص اقدامات این وزارتخانه برای گردشگری سلامت گفت: ما در ایران نسبت به این موضوع رویکردی دو گانه داریم. با توجه به کمبود تخت و بیمارستان، اولویت اول رسیدگی به مردم خودمان است، اما به بخش خصوصی ماموریت دادیم که از این وضعیت استفاده کنند/ در حال حاضر کشورهای شمال و شرق ایران، حاشیه خلیج فارس و همچنین اروپایی مراجعه کننده داریم، اما سطح و نوع خدمات راضی کننده نیست و در عین حال قابل گسترش است.

وی ادامه داد: کسی که برای توریسم درمانی به ایران می‌آید، انتظارات دیگری از لحاظ امکانات رفاهی، گردشگری و ... دارد. اما با توجه به محدودیت پزشک و سطح قیمت، حاضر نیستیم بازار را از قسمتی به قسمت دیگر منتقل کنیم.

  • همه «لطیفه‌ها» خواهران ما هستند

سخنگوی وزارت بهداشت ضمن اشاره به ماجرای فوت «لطیفه» دختر نوجوان افغان که پنج شنبه گذشته بر اثر ابتلا به نارسایی کبدی در بیمارستان نمازی شیراز درگذشت، اظهار کرد: همه لطیفه‌های رحمانی خواهران ما هستند. سیستم درمانی ما در زمان جنگ دشمن را هم درمان می‌کرد. نارسایی حاد کبدی که "لطیفه" به آن مبتلا بود، مشکلات مربوط به خود را دارد. برای کسی که در ICU بستری شده، لوله تنفسی برای او گذاشته شده و خونریزی دارد، پیوند کبد مقدور نیست.

وی ادامه داد: تقریبا هر هفته در سیستان و بلوچستان، کرمان و فارس ماشین‌هایی مهاجران افغان را به صورت غیر قانونی منتقل می‌کنند که ممکن است تصادف کنند، هر تصادف حدود 35 میلیون تومان هزینه دارد که ما کار درمان آن را انجام می‌دهیم.

حریرچی با بیان اینکه دغدغه وزارت بهداشت و نظام خدمت رسانی به مردمی است که برای درمان به این کشور می‌آیند، ادامه داد: درمان برای مهاجران قانونی مشکلی ندارد، اما علی رغم کمبود تخت و لیست انتظار، خدمات به مهاجران غیر قانونی ارائه می‌شود. در بعضی شهرها تا 35 درصد ظرفیت تخت‌ها به برادران و خواهران افغانستانی اختصاص داده شده است. ما برای تامین هزینه کسانی که بیمه ندارند و غیر قانونی هستند، به مشکل بر می‌خوریم.

وی همچنین از حاشیه سازی برخی رسانه‌ها نسبت به این موضوع نیز انتقاد کرد و گفت: تا یک سال و نیم گذشته در این کشور 10 میلیون نفر بیمه نداشتند و کسی مطلب نمی‌نوشت. در تمام دنیا از جمله ایران لیست‌های طولانی انتظار برای پیوند کبد وجود دارد. سال گذشته 10 مورد پیوند برای برادران و خواهران افغان با دهنده‌ای از میان خودشان انجام شد.

  • با اعمال سقف کارانه برای مناطقی که کمبود پزشک دارند، مخالفیم

سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به این پرسش که آیا تعیین سقف برای کارانه درست است یا خیر؟ اظهار کرد: موضوع حقوق و ملحقات آن مستقل است و وزارت بهداشت در این مورد از دولت تبعیت می‌کند. اما موضوع کارانه از حقوق مستقل است. در عین حال کارانه وزارت بهداشت با سایر دستگاه‌ها تفاوت دارد و متغیر است. به ازای هر ویزیت، جراحی و خدمتی که پزشک انجام می‌دهد، پولی پرداخت می‌شود که این رقم یک سوم کمتر از 50 درصد تعرفه دولتی است.

وی افزود: پزشکان ما مایل هستند با توجه به میزان فعالیت بالایی که دارند ساعات کاری خود را کمتر کنند. اما با توجه به کمبود نیرو از آنها درخواست می‌کنیم که بیشتر کار کنند. پرداخت کارانه از سال 1374 آغاز شد و دردولت‌های مختلف نیز سقفی نداشته است. طرح تحول نظام سلامت، فاصله‌ها را کم کرده است. ما در جایی که کمبود پزشک داریم، با اعمال سقف برای کارانه موافق نیستیم و این موضوع را در مناطق محروم نمی‌شود و تجویز اجباری کرد.

  • علت حضور وزیر بهداشت در مجلس

حریرچی در ادامه علت حضور وزیر بهداشت در مجلس را تبادل نظر اعلام کرد و گفت: سوالات مجلس از وزیر بهداشت در مورد نحوه هزینه‌کرد بودجه در حوزه بهداشت، حمایت از تولید داخلی، اقتصاد مقاومتی، سطح پرداختی‌ها و همچنین تمام وقت شدن پزشکان بود.

  • بی‌اطلاعی وزارت بهداشت از یک پرونده مربوط به هلال احمر

حریرچی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران در خصوص ارتباط قاچاق شیر خشک و دارو از کشورهای غربی که آذر ماه سال گذشته از سوی رسول دیناروند، رئیس سازمان غذا و دارو اعلام شد با پرونده هلال احمر که به تازگی رسانه‌ای شده است، گفت: موضوعی که در آذرماه مطرح شد مستقل بود، نمی‌توان گفت قاچاق دارو و ... به صفر رسیده است اما آنچه که از کانال‌های رسمی به ما اعلام می‌شود این است که دارو و اقلام قاچاق موجود در داروخانه‌های دولتی به صفر و در داروخانه‌های غیر دولتی به حداقل رسیده است.

وی افزود: عمده مشکل ما با مکمل‌ها است وپر سود بودن این حوزه باعث وجود آن در همه کشورهای دنیا شده است. وزارت بهداشت اطلاعی از ارتباط پرونده قاچاق شیرخشک و دارو از کشورهای غربی با پرونده هلال احمر ندارد و در این موضوع نیز دخیل نیستیم.

سخنگوی وزارت بهداشت نقش این وزارتخانه در حوزه قاچاق دارو و کالاهای مرتبط با حوزه سلامت را در قسمت نهایی آن عنوان و تاکید کرد: شناسایی این محصولات با ما نیست. هر چیزی که خارج از مبادی رسمی و قانونی در حوزه دارو وارد و رد و بدل شود، حتی اگر ساخت کارخانه اصلی نیز باشد، قاچاق محسوب می‌شود.

حریرچی توجه مجلس بر تولیت وزارت بهداشت را که در سیاست‌های کلی نظام سلامت نیز به آن اشاره شده، به عنوان درخواست این وزارتخانه مطرح کرد و گفت: در سیاست‌های کلی سلامت، ابلاغی مقام معظم رهبری که مقرر شده برای حدود دو دهه ملاک اصلی قضاوت در مورد قوانین و برنامه‌ها باشد، به مساله تولیت وزارت بهداشت، پوشش بیمه همگانی، بالابردن سهم دولت و بیمه از منابع عمومی اشاره شده است. همچنین در بند هفت این سیاست‌ها، موضوع تولیت و اداره بیمه‌ها، محوریت و نظارت آن به وزارت بهداشت سپرده شده است. امیدواریم در این دوره از مجلس اجرایی شود.

سخنگوی وزارت بهداشت، همچنین تولیت سلامت را سیاستگذاری اجرایی، برنامه‌ریزی راهبردی، ارزشیابی و نظارت بر بیمه‌ها تعریف کرد.

  • 13ماه مطالبه بیمارستان‌ها از بیمه‌ها

وی در ادامه این نشست، از یک سال مطالبه بیمارستان‌ها از بیمه‌ها گفت و تاکید کرد: در نظام بهداشتی و درمانی که تولیت آن با وزارت بهداشت است، قسمت عمده تامین منابع مالی از طریق بیمه‌ها و با محوریت و نظارت بیمه‌ها صورت می‌گیرد. وضعیت بیمه‌ها می‌تواند پاشنه آشیل طرح تحول باشد.
حریرچی افزود: سوال ما این است وقتی وزارت بهداشت در شورای عالی بیمه یک رای دارد، چگونه می‌تواند بسته خدمتی برای بیمه تعیین کند و محوریت و نظارت بر آن را داشته باشد.

  • اجرای برنامه پزشک خانواده برای 28 میلیون نفر

سخنگوی وزارت بهداشت درخصوص اقدامات این وزارتخانه برای اجرای برنامه پزشک خانواده در کشور گفت: در مدل نهایی که در ایران به تصویب رسیده، خرید راهبردی خدمات، اصل تقدم پیشگیری و بهداشت بر درمان و همچنین اجرای نظام ارجاع و سطح‌بندی به عنوان اصول اساسی مطرح شده است. در این مدل برای پزشک عمومی، متخصص، بهورز و مراقبان سلامت نقش معینی تعریف شده است.

وی افزود: این سیستم در کشور انگلیس 40 سال زمان برد تا تمام کشور را تحت پوشش خود بگیرد. قبل از اینکه وزیر بهداشت رای اعتماد از مجلس بگیرد، به طور رسمی اعلام کردیم که اجرای این طرح در ایران 10 تا 12 سال زمان می‌برد. در استان‌های فارس و مازندران، برنامه پزشک خانواده قبل از اجرای طرح تحول فقط به صورت مراقبت سرپایی ارائه می‌شد. ما در این دوره خدمات بهداشتی و درمانی را به آن اضافه کردیم.

حریرچی به برنامه این وزارتخانه برای اجرای طرح پزشک خانواده در شهرهای 50 تا 100 هزار نفر و چهار استان دیگر به جز فارس و مازندران نیز اشاره کرد و گفت: از سال‌ها پیش این طرح در روستاها اجرا می‌شد، اما امروز برای 28 میلیون روستایی، عشایر و جمعیت شهرهای زیر 20 هزار نفر نیز اجرا می‌شود. برنامه ما برای پوشش شهرهای کمتر از 50 هزار نفر نیز در حال نهایی شدن است.

  • تولید 98 درصد داروی مصرفی در داخل کشور

سخنگوی وزارت بهداشت درخصوص وضعیت تولید داروهای جدید ایرانی و نحوه حمایت وزارت بهداشت از تولید داخل گفت: در حال حاضر حدود 98 درصد داروی مصرفی از لحاظ عددی داخل کشور تولید می‌شود. در سال 94 ارزش ریالی این تولید به 70 درصد رسید. کاری که داروسازان در تولید و فرموله کردن دارو انجام می‌دهند و همچنین تولید مواردی که مشابه خارجی دارند، قدم بسیار مهمی است. اما آیا کشوری در دنیا هست که همه داروهای مصرفی خود را تولید کند؟

حریرچی افزود: سال گذشته 280 میلیون تومان از داروهایی که مشابه خارجی دارند و بازار می‌توانست آن را تولید کند، وارد کردیم. یکی از مواردی که در قانون برنامه ششم توسعه قرار است لحاظ شود، این است که تجویزکنندگان دارو اجازه ندارند دارویی خارج از لیست فارماکوپه تجویز کنند. داروی تولید داخل توان پوشش نیاز کشور را دارد، اما به دلیل برخی مشکلات فرهنگی و اجتماعی، ناآگاهی بیماران و پزشکان و همچنین اهداف شرکت‌های تولیدکننده خارجی، مجبور به وارد کردن این داروها می‌شویم.

کد N1403706

وبگردی