آفتاب

پستانداران و ۵۰ آبسنگ دریاهای شمال و جنوب کشور در خطر انقراض

پستانداران و ۵۰ آبسنگ دریاهای شمال و جنوب کشور در خطر انقراض

همشهری آنلاین: مدیرکل دفتر زیست بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: پستانداران دریایی، ۵۰ گونه آبسنگ مرجانی، ۵ گونه لاک پشت دریایی، برخی ماهی‌های زینتی، غضروفی و استخوانی در دریاهای شمال و جنوب کشور در معرض خطر انقراض قرار دارند.

به گزارش ایرنا، داود میرشکار روز یکشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته دولت افزود: تهدیدات در حوزه تنوع زیستی دریایی بسیار زیاد و متفاوت است؛ بر این اساس سالانه یک یا دو بار عملیات پایش انجام و نسبت به رفع تهدیدات ممکن، اقدام می‌شود.

وی اظهار کرد: برخی تهدیدات مانند گرم شدن زمین قابل رفع نیست و این مسئله به ویژه در تابستان موجب سفیدشدگی آبسنگ‌های مرجانی می‌شود که در این حالت زیستگاه ماهیان زینتی نابود می‌شود، البته زمانی که سفید می‌شوند برخی از همزیست‌های آبسنگ‌ها باقی می‌مانند و زمانی که شرایط فراهم شد دوباره به حالت اول برمی‌گردند.

میرشکار افزود: باید زیستگاه‌ها را حفظ کنیم تا گونه‌ها در صورت ایجاد شرایط مناسب فرصت بازسازی ذخایر خود را داشته باشند.

وی گفت: در خصوص احیا و بازسازی زیستگاه‌ها در حال اعمال تجربه جدیدی هستیم؛ بخشی از زیستگاه‌های جزیره خارک از بین رفته است که در تلاشیم با استفاده از تجربه جدید و ظرفیت‌های بین‌المللی آن را بازسازی کنیم.

میرشکار به پایش لاک پشت‌های دریایی در استان‌های جنوبی کشور اشاره کرد و افزود: پایش لاک پشت‌های دریایی در استان بوشهر به پایان رسیده و در این راستا 100 لاک پشت منقار عقابی تگ‌گذاری شده و 10 هزار تخم مورد شمارش قرار گرفته است.

وی ادامه داد: همچنین "هچری سایت"ها در منطقه نایبند بررسی و مشخص شد 70 درصد تخم لاک پشت‌ها به جوجه لاک پشت تبدیل شده است.

زمانی که لاک پشت در ساحل اقدام به تخم‌گذاری می‌کند، ماموران سازمان محیط زیست با هدف حفاظت از تخم‌ها از دست شکارچیان طبیعی و برخی انسان‌ها آن‌ها را جمع‌آوری و به محلی که تعیین شده منتقل و در خاک جای می‌دهند که به این مکان‌ها هچری سایت گفته می‌شود.

میرشکار با اشاره به این که گرمایش زمین موجب تغییری در جنسیت نر و ماده لاک پشت‌ها و به طور کلی دوزیستان می‌شود، گفت: در سال 1393 مطالعه‌ای در این زمینه صورت گرفت و مشخص شد که هرچه زمین گرم‌تر شود، ماده‌زایی نیز افزایش می‌یابد؛ برای این منظور تعدادی تخم را در سایه و تعدادی را در ساحل در حالت عادی قرار دادند و بعد از متولد شدن جوجه‌ها این نتیجه حاصل شد.

کد N1403095

وبگردی