آفتاب

'بن لادن اندونزی' خواستار آزادی از گوانتانامو شد/ هشدار کشورهای جنوب شرق آسیا

'بن لادن اندونزی' خواستار آزادی از گوانتانامو شد/ هشدار کشورهای جنوب شرق آسیا

کوالالامپور – ایرنا – 'انسپ نورجامان' که با عنوان 'حمبلی' معروف است و در رسانه های داخل اندونزی و منطقه از وی به عنوان 'بن لادن اندونزی' یاد می شود، از شورای بازنگری دوره ای گوانتانامو درخواست کرد آزاد شود.

به گزارش ایرنا، دولت مالزی روز دوشنبه نسبت به درخواست 'بن لادن اندونزی' واکنش نشان داد و از شورای بازنگری دوره ای گوانتانامو خواست درخواست وی را که 'می تواند تهدیدی برای امنیت جنوب شرق آسیا باشد'، رد کند.
'نور ازلان محمد' معاون وزیر کشور مالزی، گفت که 'حمبلی' یک رهبر سابق تروریست ها است و احتمال دارد همچنان تاثیر زیادی بر بازماندگان گروه جماعت اسلامی داشته باشد و می تواند باعث آغاز فعالیت مجدد این گروه به ویژه در مالزی شود.
وی گفت به رغم اینکه که 'حمبلی' بیش از 10 سال از منطقه دور بوده است اما همچنان احتمال دارد که پیروان گروه جماعت اسلامی منتظر بازگشت وی و آغاز فعالیت هایش باشند.
به نوشته 'نیو استریت تایمز'، این مقام وزارت کشور مالزی در سخنانی گفت که این یک موضوع امنیت ملی است و باید اولویت زیادی به آن داده شود. این عوامل باید مانع آزادی یک زندانی که ظرفیت آموزش دیگران و تبدیل شدن آنها به یک تروریست را دارند، شود.
'حمبلی' که بخشی از زندگی خود را نیز در مالزی گذرانده است، از جمله 61 زندانی است که به عنوان تروریست های خطرناک در زندان گوانتانامو نگهداری می شوند.
براساس گزارش ایرنا، از مجموع این زندانی ها تاکنون 20 نفر حائز شرایط آزادی شده اند، 4 نفر حائز شرایط رسیدگی به درخواست آنها در شورای بازنگری دوره ای و 9 نفر دیگر نیز منتظر تصمیم گیری در این ارتباط هستند.
دولت باراک اوباما اعلام کرده است قصد دارد تا پاییز امسال همه جلسات اولیه شورای بازنگری دوره ای را کامل کند و کسانی را که حائز شرایط آزادی هستند، انتقال دهد.
'حمبلی' که بعد از حوادث 11 سپتامبر سال 2001 هدف شماره یک سازمان جاسوسی آمریکا در جنوب شرقی آسیا واقع شد، به تازگی از سوی اندونزی یک خطر بزرگ معرفی شده است.
حملات قبل از کریسمس سال 2000 که در 8 شهر اندونزی و توسط القاعده و گروه جماعت اسلامی اندونزی انجام شد، بمب گذاری های بالی در سال 2002 و بمب گذاری هتل ماریوت جاکارتا در سال 2003 از جمله مواردی هستند که 'حمبلی' متهم به دست داشتن در آنها است.
وی سال 2003 دستگیر و در سال 2005 به زندان گوانتاتامو تحول داده شد، اما برغم اتهامات جدی علیه وی، هرگز متهم به جنایت نشد.
آساق**241**1611
کد N1402965

وبگردی