آفتاب
وزیر صنعت در نشست خبری:

جذب 1.5 میلیارد دلار سرمایه خارجی در 6 ماه گذشته/محدودیتی در روابط بین المللی صنعتی نداریم

جذب 1.5 میلیارد دلار سرمایه خارجی در 6 ماه گذشته/محدودیتی در روابط بین المللی صنعتی نداریم

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در سه سال دولت یازدهم 3.6 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی توسط شورای عالی سرمایه گذاری خارجی در بخش صنعت و معدن تجارت جذب شده که 1.5 میلیارد دلار آن در 6 ماه گذشته بوده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، محمدرضا نعمت زاده امروز(دوشنبه) در نشست خبری به مناسبت هفته دولت افزود: اکنون در روابط خارجی خود محدودیتی در روابط صنعتی بین المللی نداریم و فقط باید روابط بانکی تسهیل تر شود.
وی در مورد رشد اقتصادی بخش صنعت نیز گفت: رشد این بخش در سال 1391 منفی 10 درصد بود که این رقم در سال 1393 به 5.6 درصد رسید.
نعمت زاده، رشد بخش صنعت در سال گذشته را صفر اعلام و دلیل آن را «فشار رکود و اجرای برنامه کاهش نرخ تورم» اعلام کرد.
وزیر صنعت افزود: رشد بخش صنعت در سال جاری را 4.2 درصد اعلام و خاطرنشان کرد: رشد اعلامی توسط رییس جمهوری(4.4درصد) شامل کل گروه صنعت و معدن از جمله مسکن، نفت و گاز بوده است.

** گلایه ای از ترکان ندارم
وی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران در مورد سخنان ترکان نیز گفت: «اینکه برادر خوبمان یک حرف هایی زده را خودش باید پاسخگو باشد و من به عنوان برادرشان گلایه ای ندارم؛ گویا خبرنگاران آنقدر وی را سوال پیچ کرده بودند که عصبانی شده بود.»
نعمت زاده ادامه داد: وی به طور قطع نظر بدی نداشته است؛ شنیدم که گفتند برای تبدیل پنج منطقه به منطقه آزاد و ویژه اقتصادی مخالفت کرده ام اما من موافق بودم.
وی افزود: «بارها در جمع و به صورت خصوصی اعلام کرده ام که نخستین منطقه اقتصادی که سیرجان است را من امضا کرده ام و در برنامه پنجساله اول در ماده 19 و 21 این موضوع را مطرح کردیم و در آن زمان این مناطق را «منطقه ویژه حراست شده» نام گذاشتیم.»
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: «موافق منطقه آزادیم اما اینکه چگونه انجام شود مساله است؛ با اینکه فروشگاه بزنیم و جنس از خارج بیاوریم مخالفم؛ اگر فردی به جزیره کیش می رود و سوغات می خرد مشکلی ندارد اما اگر این منطقه به مبادی وارداتی تبدیل شود با آن مخالفیم.»
وی افزود: «باید کمک کنیم که صنعت در مناطق آزاد پا بگیرد؛ من به عنوان عضو شورای عالی مناطق آزاد معتقدیم که باید مدیرانی تولید محور و صادرات نگر برای این بخش تعیین کنیم.»
کد N1402603

وبگردی