آفتاب
واعظی :

مذاکرات هسته ای و رفع تحریم ها در راستای حفظ حقوق ملت ایران انجام شد

مذاکرات هسته ای و رفع تحریم ها در راستای حفظ حقوق ملت ایران انجام شد

اصفهان - ایرنا - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: حفظ حقوق ملت در دستور کار دولت قرار دارد بر همین مبنا مذاکرات هسته ای ایران آغاز شد و ایران موفق شد بسیاری از تحریم ها مانند بیمه و حمل و نقل را بطور کامل لغو کند.

به گزارش ایرنا، محمود واعظی روز یکشنبه در دیدار با نماینده ولی فقیه و امام جمعه اصفهان افزود:هم اکنون مشکلات فراروی ارتباط با دو الی سه هزار بانک خارجی بطور کامل برطرف شده است و مشکل مربوط به چند بانک بزرگ جهانی نیز بتدریج حل خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه بیکاری نیز یکی از دغدغه های دولت از بدو آغاز فعالیت بود گفت: تا زمانی که مجموعه های تولیدی و صنعتی، کشاورزی ، خدماتی و همچنین بخش خصوصی فعالیت خود را بطور گسترده انجام ندهند این معضل بطور کلی حل نخواهد شد.
وی افزود: باید به مردم باید اطمینان و امینت داد تا با مشارکت خود پول و امکانات خود را در عرصه تولید و اقتصاد به میان آورده و ثبات در بازار ، بورس ، ارز و طلا ایجاد شود.
وی یادآوری کرد: علائم مثبت اقتصادی در سال 95 ظاهر شده است زیرا سرمایه گذاری بخش خصوصی و همچنین سرمایه گذاری خارجی بطور گسترده آغاز شده وبی شک افزایش نیز خواهد یافت.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: دولت به دنبال حل مشکلات معیشتی طبقه پایین و متوسط جامعه است و در این راه تمام تلاش خود را صرف این مورد می کند.
وی تاکید کرد :توسعه صنعتی، کشاورزی و سایر بخش ها با پیشرفت حوزه اطلاعاتی و ارتباطاتی رقم خواهد خورد.
واعظی برنامه ریزی برای افزایش فناوری و توانمندسازی تمامی بخش ها و امور کشور را از اولویت ها و اهداف بلند مدت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات عنوان کرد و گفت : تولید محتوای فاخر و همچنین نرم افزارهای بومی توسط متخصصان ایرانی جزو برنامه های این وزارتخانه محسوب می شود و خدمات رسانی گسترده در همه عرصه ها توسط زیرساخت های دولت الکترونیک در دستور کار قرار دارد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: هدف دولت آقای روحانی برقراری امنیت در کشور، آرامش، ثبات و بهبود اوضاع اقتصادی است.
وی خاطرنشان کرد: بهبود فضای اقتصادی و همچنین ارتقای روابط با کشورهای جهان و بویژه با همسایگان از اولویت های دولت است زیرا این دو لازم و ملزوم یکدیگر هستند و هر دو باید بطور موازی پیش می رفت.
واعظی تاکید کرد : دولت این را می دانست که در داخل کشور باید روی پای خود بایستیم و در خارج نیز به خوبی مذاکرات را پیش ببریم تا در نهایت پیشرفت کشور به عنوان نتیجه نهایی حاصل شود.
وی با بیان اینکه هنگام تغییر دولت در سال 92 مشکلات زیادی پیش روی کشور بود افزود: تورم در آن زمان 40 درصد اعلام شد و همچنین بی کاری و کاهش قیمت نفت از مشکلات اصلی کشور محسوب می شد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: دولت تدبیررو امید توانست بعد از یکسال تورم را به 25 درصد کاهش دهد و پس از دو سال این رقم به 15.5 درصد کاهش یافت که هم اکنون نیز این میزان، یک رقمی شده و به 9.6 درصد کاهش پیدا کره است.
واعظی افزود: رشد هشت درصدی صنعت، رشد 21 درصدی صادرات و همچنین کاهش هفت درصدی واردات، خود مصداقی از علائم مثبت یاد شده است.
وی افزود: هفت هزار و 500 کارخانه و مراکز تولیدی کوچک و متوسط در چند سال اخیر با تعطیلی و نیمه تعطیلی روبرو بوده است اما با برنامه ها و فعالیت های گسترده دولت، یکهزار و 300 مجموعه تولیدی دوباره فعال شدند و سه هزار واحد نیز تا پایان امسال فعالیت مجدد خود را با کمک دولت آغاز خواهند کرد.
واعظی با اشاره به بهبود ارتباطات بین المللی ایران گفت: مسائل و روابط خارجی ایران با اکثر کشورها به غیر ازعربستان خوب و سازنده بوده است.
وی ادامه داد: عربستان نیز بدنبال رقابت های اندیشه ای و سیاسی با ایران بود.
واعظی همچنین درخصوص مقوله اصلاح پرداخت یارانه ها که توسط امام جمعه اصفهان در این جلسه مطرح شد گفت: در دولت بیش از 10 جلسه چند ساعته درباره این موضوع تشکیل شده است اما می دانیم که پیامدهای اجتماعی اصلاح پرداخت یارانه ها زیاد است و باید آن را بتدریج پیش برد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین درباره دیگر موضوع مطرح شده توسط امام جمعه اصفهان درباره اصلاح امور گمرکی گفت: ساز و کار گمرک پیش و پس از انقلاب اسلامی پیچیده بوده است اما در سه سال اخیر با انجام اصلاحاتی در این زمینه شرایط به گونه ای شده که از سه تا پنج روز می توان امور گمرکی صادرکنندگان و وارد کنندگان را با کمترین فساد اداری حل و فصل کرد.
وزیر ارتباطات­ و فناوری اطلاعات به مناسبت هفته دولت و بهره برداری از 734 طرح مخابراتی و فناوری اطلاعات، امروز (دوشنبه) وارد اصفهان شد.
ت/6020/6994/ 6022
کد N1402432

وبگردی