آفتاب

سفیر ایران در کوبا: توسعه روابط با کشورهای آمریکای لاتین از اولویت های سیاست خارجی دولت یازدهم است

سفیر ایران در کوبا: توسعه روابط با کشورهای آمریکای لاتین از اولویت های سیاست خارجی دولت یازدهم است

مادرید- ایرنا- سفیر جمهوری اسلامی ایران در کوبا گفت: توسعه روابط با کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب، از اولویت های سیاست خارجی دولت یازدهم بوده و بر آن نیز تاکید بسیار شده است .

«کامبیز شیخ حسنی» در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار ایرنا در مادرید درباره روابط سیاسی، اقتصادی و پارلمانی ایران و کوبا افزود: روابط سیاسی جمهوری اسلامی ایران و کوبا، از بدو انقلاب شکوهمند اسلامی، از سر گرفته شد و بیش از 37 سال روابط دوجانبه، مواضع مشترک دو کشور در عرصه های مختلف، بویژه سیاسی و حمایت های مستمر از یکدیگر، موجب نزدیک شدن هرچه بیشتر دو کشور و دو ملت به یکدیگر شده است.
وی یادآور شد تاکنون سه بار رئیسان جمهوری وقت کشورمان به کوبا سفر کرده اند و در برابر، خاطره خوبی از سفر تاریخی فرمانده «فیدل کاسترو» به تهران در اذهان عمومی و محافل سیاسی ایران وجود دارد.
سفیر ایران در کوبا تصریح کرد هیات های متعدد دیگری هم در سایر سطوح و در همه بخش های سیاسی، اقتصادی، هنری و فرهنگی میان دو کشور تبادل شده که به تحکیم روابط و همکاری ها بر پایه احترام و منافع متقابل انجامیده است.
شیخ حسنی اضافه کرد: البته این همکاری ها، تنها به روابط دوجانبه محدود نیست و اشتراک نظر و حمایت بسیار خوبی در محافل بین المللی و بین دولتی، میان نمایندگان ایران و کوبا در جریان است.
سفیر ایران در کوبا گفت: در حوزه پارلمانی نیز مناسبات خوبی میان دو کشور برقرار است. تاکنون هیات هایی در سطوح مختلف، از جمله روسای پارلمان های دو طرف سفرهایی داشته اند که با آغاز کار دهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز منتظر تعیین اعضای گروه دوستی پارلمانی از طرف ایران هستیم تا مناسبات را ادامه دهیم.
وی با تاکید بر اینکه مناسبات اقتصادی دوکشور نیز در سایه روابط سیاسی، از روند خوبی برخوردار بوده است، گفت:داروسازی و بیوتکنولوژی از مهمترین زمینه های همکاری دو کشور است و در این راستا، از سال 1374 همکاری انستیتو 'پاستور' ایران با طرف کوبایی، برای انتقال فن آوری ساخت واکسن به ایران از جمله 'هپاتیت ب' و آموزش های متخصصان داخلی را آغاز کرد و کماکان این همکاری در جریان است.
سفیر ایران در کوبا اظهار داشت: علاوه بر آن، در مقاطعی از سالهای گذشته، کوبا از تأمین کنندگان اصلی شکر کشورمان بود و همکاری شایانی در توسعه صنعت نیشکر در ایران داشته و دارد.
شیخ حسنی افزود: در سال 1385 بانک توسعه صادرات ایران، یک خط اعتباری 200 میلیون یورویی به کوبا اختصاص داد و سپس جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را به افزایش این اعتبار تا سقف 500 میلیون یورو اعلام کرد. همین امر، بستر خوبی برای ارتقای سطح روابط تجاری میان دوکشور فراهم کرد.
به گفته سفیر ایران در کوبا، از جمله قراردادهای مهم صنعتی میان دو کشور، می توان به قرارداد ساخت 550 واگن مسافری برای کوبا و بازسازی یک کارخانه یخچال سازی در این کشور اشاره کرد.
این دیپلمات ایرانی تصریح کرد در سالهای اخیر شرکت های ایرانی، عمدتا در صنعت آب و صنایع غذایی در کوبا فعالیت داشتند که از جمله آن، می توان به کمک توسعه ای کشورمان برای تامین تجهیزات آب شرب و بازسازی شبکه آبرسانی در چند شهر کوبا توسط یک شرکت ایرانی اشاره کرد که سال جاری با ارسال آخرین محموله قطعات پمپ آب و تجهیزات دیگر مورد نیاز به کوبا، این پروژه به انجام رسید.
شیخ حسنی گفت: بازطراحی و احداث کارخانه آرد هاوانا توسط پیمانکار ایرانی نیز از مهمترین پروژه های همکاری میان دو کشور است که خردادماه گذشته بطور رسمی به طرف کوبایی تحویل شد و تلاش می شود از این ظرفیت و تجربیات برای ادامه همکاری های صنعتی در کوبا و منطقه، استفاده شود.
سفیر ایران در کوبا یادآور شد عواملی همچون تحریم های اقتصادی علیه هر دو کشور، بر مناسبات اقتصادی دوجانبه در سالهای اخیر، تاثیر منفی داشته است و مقامات عالی دو طرف عقیده دارند سطح عالی روابط سیاسی دو کشور با سطح مناسبات اقتصادی، همخوانی ندارد و ابراز آمادگی کرده اند مناسبات تجاری و اقتصادی را تقویت کنند.

**اهمیت راهبردی و چشم انداز روابط ایران با آمریکای لاتین
شیخ حسنی در بخش دیگری از این گفت و گو در رابطه با چشم انداز روابط ایران با منطقه آمریکای لاتین گفت: منطقه آمریکای لاتین و کارائیب، 33 کشور مستقل و جمعیتی بالغ بر 600 میلیون نفر را در بر می گیرد. ازاین رو، ظرفیت های اقتصادی بسیار بالایی در کشورهای این حوزه وجود دارد که استفاده از این فرصت ها، می تواند واجد منافع متقابل باشد؛ کما اینکه اتصال ظرفیت های تولیدی و همکاری کشورهای فراقاره ای از جمله در آسیای شرقی و آمریکای لاتین، می تواند به بهبود وضعیت اقتصادی همه طرف ها و فاصله گرفتن از بحرانی که سالهای گذشته اقتصاد جهانی را دربر گرفته بود، کمک کند.
سفیر ایران در کوبا اضافه کرد: نقش موثر دولت های منطقه آمریکای لاتین و کارائیب در سازمان های بین المللی نیز از دیگر ضرورت های راهبردی روابط با این کشورهاست که از نگاه جمهوری اسلامی ایران دور نمانده است. ظهور جنبش های آزادی طلب و استقلال گرا در آمریکای لاتین، فرصت بیشتری را برای تعامل جمهوری اسلامی ایران با این کشورها فراهم ساخت. برداشته شدن تحریم های ناعادلانه غرب علیه جمهوری اسلامی ایران نیز چشم انداز چنین تعاملاتی را بیشتر تقویت می کند.
وی تاکید کرد توسعه روابط با کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب، از اولویت های سیاست خارجی دولت «حسن روحانی» است و رئیس جمهوری نیز بارها بر این رویکرد تاکید کرده اند.
شیخ حسنی افزود: نگاه ایران به این منطقه، بازتاب رویکردی برادرانه است و کمک به روند توسعه همه جانبه در کشورهای این منطقه را دنبال می کند.
وی تصریح کرد: یقین دارم نتایج مثبت توافق هسته ای میان جمهوری اسلامی ایران و 1+5 می تواند با رفع موانع همکاری کشورمان با دولت های آمریکای لاتینی و حوزه کارائیب، دور جدیدی از روابط را با این منطقه برای ما رقم بزند.

**نگاه و افکار عمومی مردم کوبا به ایران
این دیپلمات ایرانی یادآور شد که مردم و مسئولان کوبایی، برای ایران و ایرانیان به عنوان کشوری انقلابی که دارای اهداف مشابهی در زمینه گسترش عدالت و برابری و مقابله با سلطه جهانی یا به زعم مردم آمریکای لاتین، امپریالیسم هستند، احترام فراوانی قائل بوده و دستاوردهای ارزشمند انقلاب و جمهوری اسلامی ایران را ارج می نهند.
وی ادامه داد : رسانه های جمعی کوبا همواره تصویر صحیحی از تحولات و پیشرفت های ایران به مردم کوبا منتقل کرده و این امر تاثیر مهمی در نگاه آنان به موفقیت های کشورمان پس از انقلاب اسلامی دارد و تلاش می شود با امکان پخش کابلی شبکه هایی نظیر 'هیسپان' در کوبا، ارتباط فرهنگی با مردم این کشور دوست و انقلابی را تقویت کنیم.
اروپام *3*491**1572
کد N1402156

وبگردی