آفتاب
معاون وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد:

ایجاد 513 گلخانه در پنج ماه نخست امسال/خطر قاچاق گل و گیاه زینتی از عراق

ایجاد 513 گلخانه در پنج ماه نخست امسال/خطر قاچاق گل و گیاه زینتی از عراق

تهران- ایرنا- معاون امور تولیدات باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با یادآوری اینکه اکنون 10 هزار هکتار گلخانه در کشور فعال است، گفت: از ابتدای امسال تاکنون حدود 513 هکتار گلخانه در کشور ایجاد شده که بیش از 220 هکتار آن تسهیلات بانکی و اعتباری دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، محمدعلی طهماسبی عصر امروز(یکشنبه) در نشست خبری به مناسبت هفته دولت، با بیان اینکه ایران ویترین گیاهان و محصولات باغبانی است، افزود: میزان تولید گلخانه ای محصولات باغی در کشور 2 میلیون و 200 هزار تن است.
وی، سه طرح «توسعه گلخانه ای، تولید نهال و گیاهان دارویی» را برای این وزارتخانه مهم برشمرد و گفت: وزارت جهاد کشاورزی به دلیل صرفه جویی در مصرف آب، توجه ویژه ای به توسعه کشت گلخانه ای دارد.
به گفته وی، تولید یک کیلوگرم خیار یا گوجه فرنگی در فضای باز با روش آبیاری سنتی 400 لیتر آب مصرف می کند در حالی که اگر همین میزان در محدوده گلخانه ای و به شکل مدرن تولید شود بین 30 تا 40 لیتر آب نیاز دارد؛ این امر بیانگر آن است که تولیدات گلخانه ای با روش های نوین آبیاری یک دهم آبیاری سنتی، مصرف دارد.
این مقام مسئول، کشت گلخانه ای در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری را از اولویت های وزارت جهاد کشاورزی برشمرد و گفت: برای کاهش مصرف انرژی در نظر داریم کشت گلخانه ای را در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری توسعه دهیم.
طهماسبی اظهار داشت: در نظر داریم تا پایان برنامه ششم توسعه، سطح کشت گلخانه ها به 48 هزار هکتار و تا پایان سال 1404 به 58 هزار هکتار برسد.

** تولید 300 میلیون اصله نهال در افق 1404
معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی درخصوص تولید نهال نیز گفت: اکنون 273 نهالستان با مسئولیت موسسه ثبت نهال بذر در کشور داریم که از وضعیت استاندارد برخوردارند؛ همچنین در نظر داریم تا افق 1404 تولید نهال را به 300 میلیون اصله برسانیم.
وی اظهار داشت: امسال نیز تولید 19 میلیون اصله نهال استاندارد در برنامه های اقتصاد مقاومتی در دستور کار است؛ تولید این نهال ها مورد تایید سازمان حفظ نباتات خواهد بود.

** خطر قاچاق گل و گیاهان زینتی از عراق
طهماسبی با بیان اینکه خطر قاچاق گل و گیاهان زینتی از عراق، باغبات کشور را تهدید می کند، افزود: طبق سیاست های وزارت جهاد کشاورزی، واردات هر گونه میوه و گیاه همچنان ممنوع است.
وی افزود: وزارت جهاد کشاورزی برای حمایت از تولیدکنندگان و جلوگیری از ورود آفات گیاهی به کشور، با ورود و قاچاق هرگونه میوه به داخل کشور مخالف است.
وی گفت: حفظ باغات و تولیدات باغی از جایگاه ویژه ای برای ما برخوردار است زیرا ورود میوه یا گیاهان زینتی از طریق قاچاق و حتی گمرکات می تواند برای باغات و تولید داخلی کشور خطرساز باشد زیرا اکنون 20 تا 30 نوع آفت عمومی از طریق ورود میوه و گیاهان به کشور وارد شده است.
این مقام مسئول ادامه داد: سوغات این واردات و یا قاچاق می تواند آفات سوسک حنایی خرما، جاروک جادوگر لیموترش، بیماری گرینینگ مرکبات و مگس مدیترانه ای باشد؛ برخی از این آفات بیش از 80 نوع میزبان دارند.
وی ضمن تقدیر از تلاش رسانه ها برای جلوگیری از قاچاق میوه گفت: بتازگی قاچاق میوه به کشور کاهش یافته است و تلاش داریم با کمک رسانه ها و دستگاه های ذیربط همچنان از ورود میوه و گیاهان قاچاق همچنان جلوگیری کنیم.
اقتصام**9186**3061** 2023
کد N1401507

وبگردی