آفتاب
معاون وزیر کار:

رشد اقتصادی کشور به سیاست‌های مکمل نیاز دارد

رشد اقتصادی کشور به سیاست‌های مکمل نیاز دارد

کرج - معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد که رشد اقتصادی کشور به سیاست‌های مکمل نیاز دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، عیسی منصوری در کارگروه اشتغال استان البرز که ظهر یکشنبه در استانداری برگزارشد، با اشاره به اینکه فرصت متفاوتی برای تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور فراهم شده، اظهار کرد: به نظر می رسد نظام اجرایی کشور در مواجهه با هر اتفاقی از چند ابزار خاص بهره می برد و با توجه به اینکه خود را مسئول مجوز دادن به بخش خصوصی می دانیم، از ابزار وام در دوره های مختلف اقتصادی از جمله رکود، بحران، رشد و رشد جهشی اقتصادی استفاده می کنیم.

وی با اشاره به اینکه این امر در همه دولت ها انجام شده است، افزود: هر دستگاهی تلاش می کند سهم بیشتری از وام را برای تولید و اشتغال استفاده کند.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بیان کرد: طبیعی است که در دوره رکود به دنبال جبران مافات و بازگشت رشد اقتصادی باشیم و سیاست هایی برای بازگشت اتخاذ کنیم، اما تجربه دنیا نشان می دهد که رشد اقتصادی به ویژه رشد اقتصادی ناپایدار، حتی اگر مناسب باشد نیز در کوتاه مدت اشتغال ایجاد نمی کند.

وی با اشاره به اینکه بر اساس آمار در سال جاری شاهد رشد اقتصادی بیش از ۴ درصد هستیم اما در حوزه اشتغال اتفاقی نیفتاده است، گفت: در دوره رکود، صنعت رسمی بزرگ کشور دچار افول می شود و با توجه به اینکه صنعت و ساختار صنایع بزرگ کشور از نوع صنعت موج دومی است، در دوره افول این نوع صنعت هستیم که بدیهی است اشتغال آن دچار نزول شود.

منصوری خاطرنشان کرد: در سال ۹۴ در بخش صنایع بالای ۱۰ نفر، شاهد ریزش نیروی کار بودیم که این تجربه ای قابل پیش بینی و تکراری بود.

وی با تاکید بر اینکه باید به سمت سیاست های مکمل برای ایجاد اشتغال پیش رویم، ادامه داد: در زمان رشد اقتصادی منفی نیز در برخی صنایع مانند پتروشیمی، کفش، پوشاک و برخی صنایع تبدیلی کشاورزی شاهد رشد اقتصادی بودیم.

منصوری گفت: در زمان رشد منفی اقتصادی به کشورها پیشنهاد می شود که به سمت صنایعی پیش روند که کمتر وابسته به خارج بوده و بازار داخلی دارند.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: سال ۹۳ رشد ۳ درصدی را در اقتصاد شاهد بودیم و امسال نیز باید شاهد رشد ۵ درصدی باشیم اما اشتغال ایجاد نمی شود، باید لایه های اشتغالزا که موجب کاهش فقر و رونق معیشت می شود مورد توجه قرار گیرند.

وی با تاکید بر اینکه بسیاری از مواقع رشد اقتصادی از مسیر اشتغال اتفاق می افتد، بیان کرد: به سیاست مکمل برای رشد اقتصادی نیازمندیم که در این راستا طرح تکاپو می تواند مفید و موثر باشد.

کد N1401481

وبگردی