آفتاب

علوم سیاسی رشته ای غریب در آزمون های استخدامی- فرزاد نویدی*

علوم سیاسی رشته ای غریب در آزمون های استخدامی- فرزاد نویدی*

علوم سیاسی از آن دسته رشته های تحصیلی دانشگاهی است که باوجود آمار بالای دانش آموختگان آن در میان آزمون های استخدامی ادارات و سازمان های دولتی و بخش خصوصی جایی ندارد و دارندگان مدارک علوم سیاسی در مقاطع مختلف تحصیلی از کمترین شانس استخدامی برخوردار هستند.

رشته علوم سیاسی به دلیل جذابیت و به روز بودن، طرفداران زیادی دارد و هرساله افرادی در مقاطع مختلف به خصوص کارشناسی این رشته را برای ادامه تحصیل برمی گزینند اما این رشته در آزمون های استخدامی کمترین میزان ردیف جذب را به خود اختصاص داده و غیر از اندک سازمان هایی که آن هم به تعداد محدودی، سایر سازمان ها برنامه ای برای جذب این نیروها ندارند.
اکنون در بسیاری از استان ها و حتی شهرستان های کوچک در سطح کشور دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی دولتی و غیردولتی، دانشجو در رشته علوم سیاسی جذب می کنند اما اغلب دانش آموختگان این رشته یا بیکار هستند و یا مجبورند در شغلی غیر مرتبط با رشته تحصیلی خود مشغول به کار شوند که آن هم کمتر سازمانی اقدام به جذب دانش آموختگان رشته علوم سیاسی می کند.
شاید به جرات بتوان گفت آمار بیکاران در رشته علوم سیاسی بیشتر از سایر رشته های دانشگاهی است چرا که دانش آموختگان این رشته در بخش غیردولتی نمی توانند مشغول به کار شوند و استخدام بخش دولتی هم در این رشته نیز بسیار محدود است.
در آزمون استخدامی اخیر دستگاه های اجرایی که از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور انجام شد برای اکثر رشته های دانشگاهی فراخوان داده شده بود که در این میان رشته علوم سیاسی مانند سایر آزمون های استخدامی غایب بزرگ بود.
جا دارد که در استان ها و شهرستان مجموعه های زیر نظر وزارت کشور مانند استانداری ها، فرمانداری ها و بخشداری ها برای پست های مرتبط مورد نظر خود از میان دانش آموختگان رشته علوم سیاسی نیز بکار گیری کنند تا عدالت در مورد این افراد نیز رعایت شود.
از سوی دیگر باتوجه به وجود افراد جویای کار بالا با مدرک علوم سیاسی جا دارد میزان پذیرش دانشجو در این رشته در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی محدود گردد تا از حجم دانش آموختگان این رشته نیز تا زمان بکارگیری آنان کاسته شود.
* خبرنگار ایرنا در کردستان
کد N1401452

وبگردی