آفتاب

ضرورت نظارت بر فعالیت قایق های موتوری در سواحل دریا

ضرورت نظارت بر فعالیت قایق های موتوری در سواحل دریا

رشت - ایرنا - نبود نظارت و کنترل قایق های تفریحی موجب شده تا صاحبان این قایق ها، سواحل دریا را جولانگاه اختصاصی خود برای انجام حرکت های نمایشی و تفریحی قرار داده و به نوعی، امنیت را از شناگران و گردشگران سلب کنند.

تعدادی از گردشگران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کردند که سرعت بالای قایق های تفریحی به ویژه جت اسکی ها ، تهدیدی جدی برای سلامت افرادی است که چند روزی، سواحل دریا را برای گردشگری انتخاب کرده اند.
این افراد ساماندهی قایق های تفریحی برای امنیت روحی و جانی مردم و گردشگران را ضروری می دانند و اظهار می دارند که ایجاد مزاحمت برای خانواده ها ، گردشگران و شناگران، از جمله حوادثی است که بر اثر تردد قایق های موتوری در سواحل رخ می دهد.
اکبر رضاخانی یکی از گردشگران سواحل دریا در زیباکنار به ایرنا گفت: برخورد یک قایق موتوری با یکی از بستگانم، باعث شد که او از ناحیه پا دچار آسیب دیدگی شدید شود و در بیمارستان تحت عمل جراحی قرار گیرد.
وی گفت: قایق رانی که موجب مصدومیت این شناگر شد، از محل متواری گردید و پاسگاه انتظامی پرونده را به عهده نمی گیرد و معتقد است که این موضوع، مربوط به هنگ مرزبانی است و باید شاکی دادخواستی به دادگاه بدهد تا فرد مورد نظر را دستگیر کنند.
این گردشگر افزود: این اتفاق طی همین هفته رخ داد و مصدوم که مردی 63 ساله بود، تا زمانیکه به بیمارستان پورسینا رشت رسید سه ساعت طول کشید و خون زیادی از او رفت.
وی گفت: اورژانس بعد از 20 دقیقه به محل حادثه رسید و مصدوم را از ساحل زیباکنار به درمانگاه کیاشهر منتقل کرد و بعلت کمبود امکانات، مصدوم را به بیمارستان کوثر آستانه اشرفیه منتقل کردند و باز، بعلت نبود امکانات و تجهیزات او را به بیمارستان پورسینا رشت منتقل کردند که بعد از چهار ساعت مورد عمل جراحی و حدود 60 بخیه قرار گرفت.
رضاخانی تاکید کرد: نبود امکانات و تجهیزات در این مسیر باعث شد که خون زیادی از مصدوم برود و در صورتی که این اتفاق برای فرد کم سن و سال تری رخ می داد، تلف می شد.

* ضرورت فعالیت قایق های موتوری و جت اسکی ها در طرح های سواحل دریا با مجوز
مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی استانداری گیلان گفت: امکانات موجود در طرح های سالم سازی و تفرجگاه های ساحلی شامل بهره گیری از قایق های موتوری و جت اسکی ها از طریق معرفی فرمانداری ها به متولیان مربوطه انجام می گیرد.
یونس رنجکش روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: متولیان شامل ورزش و جوانان، پلیس امنیت و دریابانی متولیان امر در این رابطه هستند که هر کدام از این دستگاه ها ، هر بخشی را شامل تایید صلاحیت صاحبان و قایقرانان قایق های موتوری و نوع موتور را بر عهده دارند.
وی اظهار داشت: فعالیت قایق های موتوری و جت اسکی ها در طرح های سواحل دریا بایستی با مجوز انجام گیرد و آنهایی که فاقد مجوز هستند، جلوی فعالیت شان گرفته می شود.
مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی استانداری گیلان خاطرنشان کرد: مدیران طرح ها در بهره گیری از فعالیت های این قایق های موتوری، بایستی ضوابط را در نظر بگیرند و هیچ فعالیتی در این طرح ها نباید خارج از ضوابط باشد.
وی با بیان این که طرح ها بایستی بیمه حوادث باشند، تصریح کرد: فردی که در این طرح ها دچار آسیب می شود، می تواند غرامت دریافت کند.

* دریابانی، بر فعالیت قایق های موتوری در سواحل نظارت می کند
رئیس پلیس امنیت عمومی فرماندهی نیروی انتظامی استان گیلان نیز گفت: شرکت های تعاونی افراد را برای فعالیت در قایق های موتوری در سواحل، به فرمانداری های مربوطه معرفی می کنند .
سرهنگ سید رسول صمدی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: فرمانداری ها نیز برای استعلام صلاحیت فردی افراد و فنی قایق های موتوری اقدام می کنند.
وی با بیان اینکه فرمانداری استعلام صلاحیت در بخش فردی را از پلیس امنیت دریافت می کند، اظهار کرد: استعلام صلاحیت فردی افراد بر عهده ماست که برای این کار با دقت اقدام می شود اما دریابانی بحث نظارت و صلاحیت فنی را بر عهده دارد.

* امدادگران هلال احمر، افراد دچار غرق شدگی و یا مصدومان را به مراکز درمانی منتقل می کنند
رئیس روابط عمومی جمعیت هلال احمر استان گیلان نیز در این رابطه با خبرنگار ایرنا گفت: ساماندهی و نظارت فعالیت قایق های موتوری در سواحل، جزو وظایف این جمعیت نیست.
امید عظیمیان افزود: امدادگران و نجاتگران هلال احمر، تنها افراد دچار غرق شدگی و یا مصدومان را به مراکز درمانی منتقل می کنند.
وی اظهار داشت: امدادگران و نجاتگران جمعیت هلال احمر استان گیلان در انجام وظایف خود در اجرای طرح امداد و نجات ساحلی، از هیچ کوششی دریغ نمی کنند.
وی با بیان این که طرح امداد و نجات ساحلی جمعیت هلال احمر گیلان از بیستم مردادماه جاری در 13 پایگاه استان به اجرا درآمده، تصریح کرد: طرح امداد و نجات ساحلی هلال احمر در 13 طرح سالم سازی دریا در شهرستان های آستارا، تالش، بندرانزلی، لنگرود، رودسر، لاهیجان، آستانه اشرفیه و رشت در حال اجراست.
وی بیان داشت: در اجرای این طرح، 65 نجاتگر باتجربه و آموزش دیده با استقرار در 13 نقطه خطر آفرین سالمسازی دریا و در پایگاه های ساحلی و دریایی از ساعت 8 تا 20 برای ارایه خدمات به حادثه دیده گان احتمالی آماده هستند.
عظیمیان اظهار کرد: در هر طرح، دو نجاتگر مرد و دو نجاتگر زن به همراه یک راننده آمبولانس، با تجهیزاتی از قبیل 13دستگاه آمبولانس ، 27 خودروی کمک دار ، موتور سیکلت ، قایق آمبولانس و پشتیبانی برای ارائه خدمات امدادی و کمک های اولیه به افراد حادثه دیده احتمالی دریا این نقاط مستقر هستند.
رئیس روابط عمومی جمعیت هلال احمر استان گیلان خاطرنشان کرد: اجرای طرح امداد و نجات ساحلی این جمعیت با هدف کاهش حوادث جبران ناپذیر، ارائه خدمات مطلوب امدادی و ایجاد آرامش خاطر بین هموطنان و مسافران به اجرا درآمده است.
طرح های دریا از ابتدای خردادماه در 40 نقطه گیلان با 80 شناگاه به اجرا درآمده است.
حدود دو هزار نفر از ناجیان غریق ،نیروهای امداد و نجات و انتظامی در 40 طرح سالم سازی دریا و 330 منطقه خطرآفرین مستقر هستند.
گیلان از چابکسر در شرق تا آستارا در غرب، 280 کیلومتر نوار ساحلی دارد.
7286/2007
کد N1401102

وبگردی