آفتاب

کشف ظروف عتیقه دو هزار و 500 ساله در کهگیلویه و بویراحمد

کشف ظروف عتیقه دو هزار و 500 ساله در کهگیلویه و بویراحمد

گچساران - ایرنا- معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه وبویراحمد گفت: شش ظرف عتیقه با قدمت دو هزار و 500سال در گورستان قدیمی ساحل رودخانه خرسان در نزدیکی مرز این استان و چهارمحال بختیاری کشف شد.

مسعود شفیعی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: چهار خمره کوچک به شکل تخم مرغ و 2 خمره بزرگتر با نقوش های موازی در اجرای طرح نجات بخشی محوطه های تاریخی روستای ده پایین در سواحل رودخانه خرسان، در کاوش از هفت قبر کشف شده است.
وی اظهار کرد: این طرح با حضور هشت باستان شناس اعزامی از تهران، یک ناظر و هفت کارگر از 18 مرداد آغاز شده است و تا 18 شهریور ادامه دارد.
معاون اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه وبویراحمد تصریح کرد: مرحله نخست این طرح با کاوش از 15 قبر در سال 1390 اجرا شده بود.
شفیعی ابراز کرد: اشیای موجود در هر قبر نشانگر هویت شخصیت های صاحب قبر است.
وی بیان کرد: کاوش در محوطه های تاریخی ساحل رودخانه ها به دلیل قرار داشتن در معرض بلایای طبیعی با هدف نجات بخشی میراث فرهنگی اجرا می شود.
شفیعی ابراز کرد: 726 اثر تاریخی، فرهنگی و طبیعی کهگیلویه و بویراحمد در فهرست آثار ملی ثبت شده است.
معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویواحمد تصریح کرد: 61 آسیاب، 50 خانه تاریخی، 40قلعه، 40 آب انبار، 23 بقعه متبرکه، 19 گورستان،17 استودان، 13 پل، 13بافت تاریخی، پنج حمام، پنج مسجد و سه کاروانسرای این استان در فهرست آثار ملی قرار دارد.
وی بیان کرد: نقش های برجسته تنگ سولک در بهمئی، آثار سنگی چین لوداب، شهر سنگی دلی یاسیر کهگیلویه، قلعه کی نصیر بهادر بویراحمد، قلعه رئیسی کهگیلویه، دو گوردو پا در باشت از جمله بناهای تاریخی مهم ثبت ملی شده این استان است.
شفیعی ابراز کرد: پل خیری و محمدخان گچساران، گورستان تاج امیر در شهر یاسوج، گورستان لما در 45 کیلوتری شهر یاسوج، گورستان دهنو در نزدیکی دنا و گورستان کوه لار در باشت، بارگاه امامزاده محمود طیار(ع) و بقعه امامزاده علی (ع) چرام از دیگر بناهای تاریخی به ثبت رسیده در فهرست آثار ملی است.
استان کهگیلویه وبویراحمد با حدود 700 هزار نفر جمعیت در جنوب غربی ایران قرار دارد.
کهگیلویه و بویراحمد بیش از 16 هزار کیلومتر مربع مساحت دارد.
8143/6110/1662
کد N1401101

وبگردی