آفتاب

ییلدریم: آمریکا هرچه سریعتر گولن را به ترکیه بازگرداند

ییلدریم: آمریکا هرچه سریعتر گولن را به ترکیه بازگرداند

تسنیم نوشت: نخست وزیر ترکیه در سخنانی ضمن درخواست از آمریکا برای تسریع در روند استرداد گولن، درباره سوریه نیز گفت: بشار اسد هیچ جایگاهی در آینده این کشور ندارد.

[span]به گزارش خبرآنلاین   به نقل از روزنامه آلمانی "دی ولت"، "بن علی یلدریم" نخست وزیر ترکیه در سخنانی انتقاد شدیدی به اتحادیه اروپا وارد کرده و از بروکسل خواست که به وعده های خود در توافق پناهندگان پایبند باشد و یادآوری کرد که ما با این توافق همچنین روی همکاری های تنگاتنگ تر توافق کرده ایم.

وی افزود: اتحادیه اروپا هنوز برای بهبود شرایط زندگی حدود سه میلیون پناهنده سوری که در کشور ما زندگی می کنند پول به ما بدهکار است. وی بر درخواست آنکارا برای اجرای شرط آزادی ویزا برای شهروندان ترک تاکید کرد.

نخست وزیر ترکیه که در استانبول و در جمع خبرنگاران سخن می گفت تصریح کرد: این عادلانه نیست که از ترکیه انتظار داشته باشیم بسته ای را اجرا کند بدون اینکه وعده ای به آن داده شود. ترکیه منتظر عمل کردن اتحادیه اروپا به وعده هایش است.

یلدریم همچنین بار دیگر از آمریکا درخواست کرد که روند برای استرداد فتح الله گولن را تسریع کند. هر دو کشور یک معاهده استرداد دارند و این روند نباید به تاخیر بیفتد. این مرد رهبر کودتا بود.

نخست وزیر ترکیه در بخش دیگری از سخنانش هر گونه مذاکرات صلح مجدد با شورشیان کرد را رد کرده و گفت: ما با یک سازمان تروریستی وارد گفتگو نمی شویم.

وی همچنین درباره شرایط در سوریه سخن گفته و تاکید کرد که ترکیه می تواند نقشی را برای رئیس جمهور سوریه در یک مرحله گذار و انتقالی بپذیرد. اما در آینده سوریه دیگر هیچ جایگاهی برای بشار اسد وجود ندارد.

یلدریم از ایفای نقش فعالانه تر ترکیه در 6 ماه آینده در سوریه خبر داده و گفت: اما این بدین مفهوم نیست که نباید اجازه داده شود که سوریه در مسیر و امتداد خطوط قومی از هم جدا شود.

۵۰۵۰
کد N1400949

وبگردی