آفتاب

باخ: کمیته بین المللی المپیک مسئولیتی درقبال افشاگر دوپینگ روسیه ندارد

باخ: کمیته بین المللی المپیک مسئولیتی درقبال افشاگر دوپینگ روسیه ندارد

تهران- ایرنا- رییس کمیته بین المللی المپیک گفت که این نهاد در قبال خطرهایی که افشاگر دوپینگ روسیه را تهدید می کند، مسئولیتی ندارد.

به گزارش ایرنا از تارنمای خبری مارکا، یولیا استپانوا که افشاگری های او در مورد دوپینگ در ورزش روسیه باعث شد رسوایی بزرگی برای کشورش بوجود آید جان خود را در معرض خطر می داند. ولی کمیته بین المللی المپیک این مسئله را مسئولیت خود نمی داند.
افشاگری های استپانوا به محرومیت بیش از 100 ورزشکار روس از جمله تیم دوومیدانی روسیه از بازیهای المپیک 2016 ریو منجر شد.
وی هفته گذشته اعلام کرد که زندگی وی و همسرش در خطر است.
یولیا استپانوا و همسرش ویتالی استپانوف، افسرسابق ضد دوپینگ روسیه بعد از ارائه شواهدی دال بر اینکه کشورش سالها امکان تقلب گسترده در تقریبا تمام رشته های المپیکی را فراهم کرده اند، مجبور شدند در آمریکا پنهان شوند.
در همین حال، سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ (وادا) هفته گذشته از دسترسی غیرمجاز به حساب های دوپینگ آنلاین استپانووا شامل محل اقامت و نشانی وی خبر داد.
توماس باخ رییس کمیته بین المللی المپیک در پاسخ به سوالی در مورد عدم حمایت آی او سی از استپنوا گفت: من باید این موضوع را رد کنم. ما مسئول خطرهایی که این دونده در معرض آنهاست، نیستیم.
استپنوا پیش از این گفته بود دسترسی به حساب کاربری او به منظور کشف محل اختفای وی انجام شده است.
این دونده روس که بسیاری در کشورش او را خائن می دانند، گفت: اگر اتفاقی برای ما بیفتد، باید بدانید که این یک حادثه نیست.
اتحادیه بین المللی دو و میدانی (یاف) ضمن تقدیر از استپنوا، امکان حضور او را در بازیهای المپیک فراهم کرد، ولی آی او سی به علت سابقه دوپینگ وی در گذشته این دونده را محروم و به جای آن از وی دعوت کرد به عنوان میهمان در این بازیها حضور یابد.
باخ در این باره گفت: کمیسیون اخلاقی باید به این سوال پاسخ بدهد که آیا تغییر قانون به منظور فراهم کردن امکان حضور استپانوا در بازیهای المپیک مناسب است یا خیر. نتیجه این بود که این تصمیم مناسب نیست.
وی افزود: ما از وی دعوت کردیم که به ریو بیاید و در صورت نیاز به او پیشنهاد کمک برای جان او و آینده ورزش حرفه ای اش را هم دادیم.
باخ از تصمیم کمیته بین المللی المپیک که امکان حضور برخی ورزشکاران روس را در بازی های المپیک میسر ساخت، دفاع کرد.
باخ ادامه داد: ورزشکاران مسئول اقدامات غیرقابل قبول دولت هایشان نیستند.
رییس کمیته بین المللی المپیک خاطرنشان کرد که تمام نمونه های ورزشکاران روس در بازیهای المپیک زمستانی سوچی دوباره آزمایش خواهند شد.
ورزشی**1210**1584
کد N1400724

وبگردی