آفتاب
امید برای درمان سرطان بافت‌های نرم ؛

ژن های مرتبط با گونه نادری از سرطان کشف شدند

ژن های مرتبط با گونه نادری از سرطان کشف شدند

محققان موفق به رمزگشایی از میزبان ژن های مرتبط با گونه ای نادر از سرطان در کودکان و بزرگسالان شدند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گاردین،  سارکوم (sarcoma) که نوع نادری از سرطان است، می تواند در بافت های مختلف بدن از جمله ماهیچه، استخوان، تاندون ها و عروق خونی رشد کند.

این سرطان در گروهای مختلف سنی دیده می شود که ۱۵ درصد سرطان کودکان و بیش از ۱۰ درصد سرطان افراد بین ۱۵ تا ۲۴ سال را تشکیل می دهد.

در همین حال محققان موسسه تحقیقات سرطان «رویال مارسدین» انگلیس متوجه شدند که علت بروز این نوع از بیماری به جهش ژن هایی از قبیل  BRCA۲ بر می گردد که در پیشرفت سرطان سینه خود را نشان می دهند.

در فرآیند این تحقیق، DNA یک هزار و ۱۶۲ بیمار بین سنین ۱۵ سال و بالاتر مورد بررسی قرار گرفت و ۷۲ ژن شناخته شده که به گونه ای با خطر افزایش ابتلا به حداقل یک نوع سرطان مرتبط بودند، مورد مطالعه قرار گرفتند.

نتایج نشان داد که ۵۵ درصد بیمارانی که از پتانسیل جهش ژنتیکی خطرناکی برخوردار بودند حداقل یکی از این ۷۲ ژن را با خود داشتند و متجاوز از ۲۰ درصد آنها بیش از یک متغیر ژنتیکی را با خود حمل می کردند.

تحقیقات انجام گرفته حاکی از این مطلب است که داشتن بیش از یک ژن جهش یافته منجر به احتمال بیشتر ابتلا به سرطان «سارکوم» در سنین پایین تر می شود.

به گفته محققان انگلیسی اکنون با پی بردن به مکانیزم این سرطان و چگونگی پیشرفت آن در بدن می توان به روش های درمانی آن بیش از گذشته امیدوار بود.

نتیجه این تحقیق در نشریه Lancet Oncology منتشر شده است.

کد N1400451

وبگردی