آفتاب
در پی مخالفت رسمی حزب مخالف؛

مراسم معرفی رئیس جمهور منتخب زامبیا به تعویق افتاد

مراسم معرفی رئیس جمهور منتخب زامبیا به تعویق افتاد

تهران - ایرنا - در پی مخالفت حزب «اتحاد برای توسعه ملی» زامبیا با نتایج انتخابات، دولت این کشور مراسم معرفی رئیس جمهور منتخب را به زمان دیگری موکول کرد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل ازخبرگزاری شینهوا، حزب مخالف «اتحاد برای توسعه ملی» زامبیا با امضای دادخواستی قضایی، خواستار بازشماری کل آرا انتخابات اخیر دراین کشور شد.
در پی این تصمیم حزب مخالف زامبیا، دولت زامبیا به دلایل قانونی مراسم معرفی «ادگار لونگو» رئیس جمهور منتخب مردم این کشور را به زمان دیگری موکول کرد.
براساس قوانین داخلی زامبیا، در صورتی که دادخواستی قضایی در مورد نتایج انتخابات در جریان باشد، رئیس جمهور منتخب نمی تواند فعالیت خود را در سمت جدید آغاز کند.
تیم حقوقی حزب مخالف «اتحاد برای توسعه ملی» زامبیا با رد نتایج اعلام شده انتخابات، اعلام کرده است با امضای دادخواستی قضایی و ارائه آن به دادگاه عالی این کشور، خواستار جدی بازشماری کل آرا انتخاباتی شده است.
مقامات ارشد این حزب تصریح کرده اند که تحت هیچ شرایطی این نتایج را قبول نخواهد کرد و به تلاش های خود برای باطل اعلام کردن انتخابات از سوی دولت ادامه می دهد.
بر اساس این گزارش و بنا بر اعلام رسمی، نتایج بررسی این دادخواست قضایی طی دو هفته آینده رسما اعلام خواهد شد.
این در حالی است که «ادگار لونگو» رهبر حزب « پی اف » و رئیس جمهوری منتخب مردم زامبیا با توجه به مدت حضور پنج ساله خود در مقام ریاست جمهوری زامبیا، برعزم کشورش برای توسعه و پیشرفت در بازه زمانی پنج سال آینده تاکید کرده است.
رئیس جمهور منتخب زامبیا که در تجمع مردمی در استادیوم «وودلندز» در لوساکا (پایتخت) سخن می گفت، تصریح کرد: تنها را رسیدن به توسعه و پیشرفت، اتحاد و همبستگی میان همه اقشار مختلف کشور است.
رئیس جمهوری منتخب مردم زامبیا در بخش دیگری از سخنان خود گروه های مخالف را به خویشتنداری و حفظ آرامش فراخواند.
کمیسیون انتخاباتی زامبیا دربیانیه ای اعلام کرده است 'ادگار لونگو' در نخستین دورانتخابات ریاست جمهوری این کشور توانست بیشترین آرای ماخوذه را از آن خود کند و درمقام خود ابقاء شود.
بر اساس نتایج به دست آمده از صندوق های رای گیری، ادگار لونگو با کسب یک میلیون و 860 هزار و 877 رای و کسب یکصد هزار رای بیشتر از رقیب خود، توانست بار دیگر به عنوان رئیس جمهوری زامبیا انتخاب شود.
مشارکت عمومی در انتخابات پنجشنبه گذشته زامبیا حدود 57.55 درصد بوده که به مراتب بیشتر از 32 درصدی است که در انتخابات اوایل سال گذشته میلادی صورت گرفته بود.
براساس اعلام ناظران منطقه ای، این انتخابات مهم ترین رقابت سیاسی در تاریخ سیاسی این کشوربود.
رقابت فشرده میان حزب« پی اف » به رهبری «ادگار لونگو» و حزب مخالف « اتحاد برای توسعه ملی» به رهبری « آکنده هیشلما» اصلی ترین عامل حساسیت این انتخابات بود.
انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی زامبیا و نیز انتخابات محلی این کشور در تاریخ 11آگوست (پنجشنبه) برگزار شد.
شبد**9377** 3404
کد N1400301

وبگردی