آفتاب

ارائه خدمات بهداشت دهان و دندان به هفت میلیون دانش آموز کشور

ارائه خدمات بهداشت دهان و دندان به هفت میلیون دانش آموز کشور

سبزوار- ایرنا- معاون بهداشتی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: برای نخستین بار طرح ارائه خدمات بهداشت دهان و دندان از جمله 'وارنیش' و 'فلورایدتراپی' برای هفت میلیون دانش آموز ابتدایی اجرا شد.

به گزارش ایرنا علی اکبر سیاری روز شنبه در بازدید از مرکز درمان بستر داورزن و مرکز بهداشتی درمانی روستای مزینان این شهرستان، افزود: یکی از مهمترین برنامه ها در اجرای طرح تحول نظام سلامت، تامین دندانپزشک برای مراکز بهداشتی و درمانی و ارائه خدمات دانپزشکی به مردم روستاها و مناطق محروم است.
وی با بیان اینکه خدمات دندانپزشکی در گذشته توسط نیروهای کاردان و کارشناس این حوزه در مراکز بهداشتی ارائه می شد، گفت: این افراد با اخذ مدارک پزشکی روستاها را ترک کرده و به شهرها رفته اند.
سیاری با بیان اینکه در طرح نظام سلامت، 500 پایگاه سیار برای ارائه خدمات بهداشت دهان و دندان راه اندازی شده، ادامه داد: در طول اجرای این طرح نیز خدمات ترمیمی برای 500 هزار دانش آموز انجام شده است.

* راه اندازی پویش آموزش قلب سالم در 58 هزار مدرسه
وی با اشاره به راه اندازی پویش های آموزشی در مورد دخانیات و قلب سالم در 58 هزار مدرسه، افزود: بسیج ملی کاهش مصرف نمک، شکر و روغن بخش دیگری از برنامه های طرح تحول در این مدت بوده است.
سیاری با اشاره به اینکه ساخت، تعمیر و تجهیز مراکز خدمات بهداشتی و درمانی از اولویت های طرح تحول بوده، گفت: در 2 سال اجرای طرح تحول بالغ بر یک هزار و 955 پایگاه سلامت و 818 مرکز جامع خدمات سلامت ساخته، 749 پایگاه و 621 مرکز جامع سلامت بازسازی و 1420 پایگاه و 755 مرکز جامع سلامت نیز تجهیز شد.

*بهره مندی 25 میلیون شهرنشین از خدمات طرح تحول سلامت
معاون بهداشتی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، حفاظت مالی را از اهداف طرح تحول و توسعه عدالت در سلامت خواند و افزود: با اجرای طرح تحول نظام سلامت، حدود 25 میلیون جمعیت شهرنشین برای نخستین بار از خدمات نوین سلامت بهره مند شدند.
سیاری با بیان اینکه ایران از کشورهای پیشرو در مبارزه با بیماری های واگیر است، تصریح کرد: در بحث بیماری های واگیر، از کشورهای موفق در پوشش مایه کوبی هستیم و این در حالی است که مردم برخی کشورهای همسایه بر اثر شیوع بیماری های واگیر جان خود را از دست می دهند.
وی با اشاره به اقدامات انجام شده در شهرستان داورزن، گفت: این شهرستان از امکانات مناسبی در حوزه بهداشت و درمان برخوردار است که نشان از توجه ویژه دانشگاه علوم پزشکی سبزوار به حوزه تحت پوشش خود دارد.
سیاری با بیان اینکه در این شهرستان 2 مرکز بهداشتی و درمانی شامل یک مرکز بهداشتی روستایی و مرکز 'درمان بستر' شبانه روزی احداث شده، ادامه داد: تنها مشکل که در این مراکز مشاهده شد موضوع کمبود دندانپزشک در این مراکز به صورت ثابت بود.
وی افزود: انتظار ما از دندانپزشکان حضور در این مراکز و ارائه خدمات مناسب به مردم و روستاییان است.
مرکز شهرستان 320 هزار نفری سبزوار درفاصله 230 کیلومتری غرب مشهد مقدس قرار دارد.
8144/7500/5132
کد N1399817

وبگردی