آفتاب

دولت کره شمالی، دیپلمات پناهنده خود را مجرم خواند

دولت کره شمالی، دیپلمات پناهنده خود را مجرم خواند

تهران - ایرنا - خبرگزاری کره شمالی (کی سی ان ای) امروز شنبه اعلام کرد که دولت این کشور دیپلمات ارشد خود در انگلیس را که به کره جنوبی پناهنده شد، یک مجرم سیاسی خواند و از او خواست برای محاکمه به کشورش بازگردد.

براساس گزارش، 'تائه یونگ هو' معاون سفیر کره شمالی در لندن به دلیل اختلاس مبلغ هنگفتی پول، تجاوز جنسی به یک کارمند ساده و جاسوسی برای کره جنوبی، یک مجرم سیاسی و اجتماعی است که باید برای محاکمه به 'پیونگ یانگ' بازگردد.
این گزارش با انتقاد شدید از دولت انگلیس برای استرداد این مجرم سیاسی و خانواده وی به کره جنوبی، اعلام کرد که پیونگ یانگ پیش از این درباره جرم های این دیپلمات به لندن هشدار داده و خواستار استرداد او به کشورش شده بود.
دولت کره جنوبی هفته گذشته این حادثه را یک رسوایی سیاسی و امنیتی برای وزارت خارجه کره شمالی و حتی رهبری آن کشور خوانده بود.
به گزارش ایرنا، 'جئونگ جون هی' سخنگوی وزارت 'وحدت دو کره' کره جنوبی چهارشنبه گذشته بعد از متواری شدن معاون سفیر کره شمالی در لندن، اعلام کرد: این دیپلمات به همراه خانواده اش به سئول پناه آورده است.
وی بدون اشاره به مسیر پروازی این دیپلمات کره شمالی گفته بود که 'تائه یونگ هو' دیپلمات کره شمالی در لندن که علاوه بر انجام وظایف کنسولی، وظیفه تحت نظرگرفتن و جاسوسی از پناهندگان آن کشور در انگلیس را نیز به عهده داشت، همراه خانواده اش تحت مراقبت شدید دولت کره جنوبی قرار دارند.
براساس این گزارش، از آنجایی که کره شمالی نسبت به هرگونه ارتباط شهروندان خود با خارج از کشور حساسیت فراوان دارد و قطعا اعضای سفارتخانه های خود را از میان افراد مورد اعتماد و نزدیک به حکومت انتخاب می کند، اطلاعاتی که این دیپلمات فراری می تواند در اختیار کشور محل پناهندگی خود قرار دهد ارزشمند خواهد بود، بنابراین 'پیونگ یانگ' با مجرم خواندن او، سعی دارد افشای هرگونه اطلاعات ملی از سوی او را توجیه کند.
آساق**1378**1392
کد N1399688

وبگردی