آفتاب
دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی پیشنهاد کرد

تشکیل کنسرسیوم های ایرانی- عراقی برای تجمیع شرکت های کوچک کم فعالیت

تشکیل کنسرسیوم های ایرانی- عراقی برای تجمیع شرکت های کوچک کم فعالیت

تهران- ایرنا- دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی گفت: ساماندهی همکاری های تجاری ایران و عراق به تشکیل شرکت هایی در قالب کنسرسیوم نیاز دارد تا افق بلندمدت مناسبات برنامه ریزی شود.

«امیر کاوه» امروز (شنبه) در دیدار هیات تجاری عراق در ساختمان سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی افزود: فعالیت تجاری کوتاه مدت و شرکت های کوچک در بازار عراق مانع از ارتقای مبادلات تجاری تهران- بغداد شده است.
وی اضافه کرد: اکنون روزانه شماری از شرکت های کوچک از سوی دو طرف فعالیت دارند، بنابراین فعالیت گسترده و بلندمدت به شرکت های کنسرسیومی نیاز دارد تا نقشه راه بدرستی ترسیم شود.
به باور کاوه، عراق برای نیازمندی های خود باید مشخصات دقیق فنی را به طرف مقابل ارایه کند؛ زیرا شرکت های ایرانی توانایی لازم را برای تولید کالا مطابق با استانداردهای جهانی دارند.
وی یادآوری کرد: تولیدات لوله و پروفیل فولادی ایران دارای شناسنامه و مشخصات فنی است و خریداران کالا با همه اطلاعات واحد تولیدی آشنا می شوند و از خدمات تضمین کیفی و قیمتی سندیکا نیز برخوردارند.
به گزارش ایرنا، آمارهای منتشر شده از منابع غیررسمی نشان می دهد ارزش مبادلات تجاری ایران و عراق در سال 2015 میلادی (1394 خورشیدی) 13 میلیارد دلار بود.
مهم ترین اقلام صادراتی ایران به عراق حیوانات زنده، انواع روغن های نباتی و حیوانی، انواع نوشابه ها، تولیدات معدنی، محصولات شیمیایی، مواد پلاستیکی، انواع پوست و چرم و کیف، چوب و اشیای چوبی، منسوجات، سنگ ساختمانی و... اعلام شده است.
عراق دومین منابع ذخایر نفتی جهان را دارد و با واردات سالیانه 62 میلیارد دلار انواع مواد غذایی، دارو و تجهیزات پزشکی، مصالح ساختمانی، لوازم خانگی، ماشین آلات صنعتی، خودرو، پوشاک و... دارای درآمد سرانه بیش از 14 هزار دلار در سال است و بازاری بکر و انحصاری برای جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود.
ترکیه در مقام نخست شرکای عراق در تامین نیازهای این کشور قرار دارد و پس از آن به ترتیب چین، ایران، آمریکا و کره جنوبی دیده می شوند.

** نیاز عراق به لوله های تاسیسات
به گزارش ایرنا، «عدنان جاسم الشریفی» مدیرکل شرکت عمومی تجارت مصالح ساختمانی عراق، نیز در این دیدار گفت: صدام زیرساخت عراق را نابود کرد و براساس برآورد وزارت برنامه ریزی کشور ما، بازسازی زیرساخت ها بیش از 400 میلیارد دلار منابع نیاز دارد.
وی افزود: اکنون نیاز عراق تامین لوله های تاسیسات داخل ساختمان و نیز لوله های مورد مصرف در محلات است.
به گفته وی، مصر، عربستان و ترکیه تامین 90 درصد اقلام مصالح ساختمانی مورد مصرف عراق را بر عهده دارند و جمهوری اسلامی ایران در این بخش سهم 10 درصدی دارد.
الشریفی اضافه کرد: امروز برخی واحدهای تولیدی ایران کالاهای خود را به عراق صادر می کنند که صاحب برند شاخص نیستند، بنابراین انعقاد قرارداد بلندمدت با شرکت های بزرگ و شاخص اهمیت بسزایی دارد.
وی اعلام کرد: تولیدات صادراتی لوله و پروفیل فولادی ایران به عراق باید واجد مشخصات فنی و مورد نیاز این کشور باشد و براین اساس می توان همکاری های خوبی را برنامه ریزی کرد.
الشریفی اعطای نمایندگی از سوی شرکت های معتبر ایرانی به شرکت عمومی تجارت مصالح ساختمانی عراق را خواستار شد تا تولیدات کیفی ایران در این بخش در سطح عراق توزیع شود.
به گزارش ایرنا، هیات عراقی پیش از این دیدار با «ولی الله افخمی راد» معاون وزیر و رییس سازمان توسعه تجارت ایران، دیدار کرده بودند.
در آن دیدار مقام ایرانی خواستار آن شد که برای توسعه روابط اقتصادی دو کشور، تفاهمنامه تجارت آزاد اجرا شود.
افخمی راد امضای توافقنامه بین مسئولان دو کشور در سال 1393 در حاشیه نمایشگاه اختصاصی ایران در بغداد را یادآوری کرد و گفت: برای افزایش حجم تجارت باید موافقتنامه تجارت آزاد که به امضای دو طرف رسیده است به اجرا درآید و برای آغاز این فرایند می توان با تجارت ترجیحی آغاز کرد و به صورت متقابل دیوار تعرفه ای را در مورد برخی کالاها کاهش داد.
اقتصام**1559**1961
کد N1399608

وبگردی