آفتاب

تبدیل سیگنال های بلوتوث به وای فای، تجهیزات ایمپلنت شده در بدن را آنلاین می کند

تبدیل سیگنال های بلوتوث به وای فای، تجهیزات ایمپلنت شده در بدن را آنلاین می کند

تهران - ایرنا - متخصصان دانشگاه واشنگتن فناوری جدیدی را برای اتصال دستگاه های کم توان مانند ایمپلنت های مغزی و لنزهای چشمی هوشمند به اینترنت توسعه دادند.

به گزارش روز شنبه گروه اخبارعلمی ایرنا ازساینس، این فناوری جدید که سیستم ارتباطی توزیع شده نام دارد با استفاده از سیگنال های بازتابی بلوتوث و بخشی از توان موردنیاز شبکه های بی سیم در حالت عادی، اتصال وای فای را برقرار می کند و قابلیت تغییر همه چیز از نظارت بر میزان قندخون گرفته تا تقسیم کردن صورتحساب کارت های اعتباری را دارد.
سیستم ارتباطی توزیع شده با استفاده از فناوری های موجود در گوشی های تلفن همراه از جمله بلوتوث، وای فای یا رادیو های ZigBee به عنوان فرستنده و گیرنده سیگنال های بازتابی، امکان ارتباط تجهیزات کم مصرف را فراهم می کند. به گفته محققان این سیستم قادر است سیگنال های وای فای را با یک 10 هزارم انرژی مورد نیاز در حالت استاندارد، تولید و مخابره کند.
این سیستم به جای استفاده از یک منبع توان مستقل، سیگنال های وای فای را با استفاده از انرژی سیگنال های بلوتوث سایر تجهیزات همراه از جمله ساعت های هوشمند، تولید می کند.
ایمپلنت های کوچکی که معمولا در اندام های حساس نصب می شوند، در اغلب موارد منابع محدودی برای تامین توان مصرفی خود در اختیار دارند و در نتیجه فناوری های متداول ارتباط بی سیم در مورد این ایمپلنت ها کاربرد ندارد و تجهیزاتی مانند لنزهای چشمی هوشمند و ایمپلنت های مغزی فاقد امکان برقراری ارتباط بی سیم هستند.
سیستم ارتباطی توزیع شده قادر است تنها با استفاده از چند میکرووات توان مصرفی که آن هم از انرژی سیگنال های بلوتوث خارجی به دست می آید، امکان برقراری ارتباط بی سیم را برای ایمپلنت ها فراهم کند.
یکی دیگر از کاربردهای این سیستم ارتباطی، در کارت های اعتباری هوشمندی است که با بهره گیری از انرژی سیگنال های گوشی تلفن هوشمند، مستقیما اطلاعات را با یکدیگر تبادل می کنند.
قرار است گزارش کامل این تحقیقات در کنفرانس Special Interest Group on Data Communication که در روز 22 آگوست برگزار خواهد شد، ارائه شود.
علمی (6)** 9259**1440
کد N1399173

وبگردی